oud paard; wel deken of geen deken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

oud paard; wel deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:08

Vorig jaar heb ik mijn oude paard verkocht. Ik kon door omstandigheden niet meer goed voor hem zorgen en besloot hem te verkopen. Ik dacht een super adres voor hem gevonden te hebben, maar helaas niets bleek minder waar.
[VVDD] mijn oude paardje gezien.... en dat was niet leuk!
Dit is het oude topic wat ik er toen over heb geschreven.

Ondertussen is het paard al weer een aantal maanden bij mij terug. Ik zou hem voor de zomer verzorgen omdat de eigenaar lang op vakantie ging. Echter heeft hij nooit meer contact met mij opgezocht, wij hebben hem nog meerdere malen gebeld, maar hij heeft nooit terug gebeld. Het is dus nog onduidelijk of Black hier gaat blijven of dat hij weer terug moet.

Nu wordt het hier behoorlijk koud, de wintervacht ontwikkeld zich goed, maar ik maak me toch een beetje zorgen. Ik ben bang dat het zichzelf warm houden zoveel energie kost, dat hij daar door weer erg mager gaat worden. Hij is vorige winter zoveel afgevallen en ik wil dat niet weer meemaken.

Wat is verstandig, deken of gewoon zonder deken in de wei. Paarden staan bij mij 24 uur in de wei, zomer en winter maar kunnen altijd droog en beschut staan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:12

Ik zou hem lekker zn dekentje opdoen heeft hij het gewoon makkelijker, ja toch. raar hoor dat mensen dan niets meer laten horen. is hij nu weer van jou.?

XLeandrosX

Re: oud paard; wel deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:15

Officieel is hij niet van mij, maar ga nu wel juridische stappen ondernemen zodat hij weer van mij wordt. Ik heb hem eind juni opgehaald en hem verzorgd en daar nooit een cent voor gezien terwijl dit wel de afspraak was.
Eén keer een telefoontje, ze zouden snel eens komen kijken. Dat is nu al weer ruim 2 maanden geleden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:22

Zou hem zeker een goede waterdichte deken op doen, misschien met een kleine hals dat het hem niet zo bij de schouders naar binnen regent. Door de deken kan hij de energie in zichzelf stoppen en niet om zich warm te houden. Is zijn gebit nog goed? dat hij voldoende voedingsstoffen kan opnemen door gras? word hij bijgevoerd?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:31

Gooi de oude man maar lekker een dekentje op!
Baat het niet dan schaad het niet zeg maar.
Vooral de afgelopen dagen met die regen en wind is vaak net even te veel voor die oude beestjes en raken ze hun vetreserve's kwijt.
En je zou eens moeten informeren op bokt wat je rechten zijn ten aanzien van het terug nemen/krijgen van de pony.
Volgens mij zijn daar wel bepaalde regels voor dat hij weer jou eigendom word na zoveel tijd dat je hem hebt verzorgd en gevoerd als er niets word betaald door de eigenaar.
IK neem aan dat er verder geen contract is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:33

Warm houden kost veel energie. De combi regen en wind is funest voor een oudje.

Mocht je hem bij huis hebben dan kan je altijd wisselen, met mooi weer zonder laten lopen, s'nachts of met nat weer een goede waterdichte deken op. Vaak redden ze zich in de droge vrieskou prima, maar het weer van afgelopen weken is echt te sneu voor die oudjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:35

Mijn oudje heeft ook een deken op hoor. Alles wat ze niet meer zelf hoeven warm te stoken scheelt. Zo makkelijk verteren z'n hun voer niet meer, kiezen zijn vaak versleten of missen (zoals bij die van mij), dus een beetje hulp van buiten is fijn. Ik voer verder bietenpulp met biks en muesli en een scheut olie om d'r lekker vol te houden. En dan nog valt ze wel af, maar mager wordt ze iig niet meer, 's winters.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:31

ik heb een paard van 34 jaar (zie profiel) en heeft in winter een winterdeken met daarop een waterdichte regendeken. Ze staan constant buiten met loopstal. Nu heeft ze nog geen deken om wintervacht te laten ontwikkelen en als ze volledig dikke vacht heeft dan deken erop. Nadeel is wel dat ze gemakkelijk wondjes krijgen van de deken. belangrijk is veel voederen!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:00

Het verschilt erg per paard is mijn ervaring. De 19 jarige merrie heeft al weken een deken op. Bij zo'n regenachtige dag stond ze vreselijk te rillen (zo erg dat ze bijna niet op haar benen kon staan). Een deken is niet ideaal, maar wat moet dat moet. De 25 jarige heeft (nog) nergens last van. Als je het niet vertrouwd, doe je hem lekker een deken op. Kan geen kwaad en de kachel moet zonder deken veel harder branden.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:32

Ik zou een deken om doen. :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:46

inderdaad baat het niet dan schaad het niet en baat het wel dan is het leuk meegenomen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:54

zeker een deken omdoen,het oudje hier heeft al weken een deken op...warm houden kost zoveel energie en wintervacht aanmaken ook...vind het zonde dat een paard daar enig vetreserve voor zou in moeten leveren...

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:22

wat schandalig dat ze niets meer laten horen! ik zou hem gewoon lekker een dekentje opleggen. ;)

X_Loes_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:20

Inderdaad, lekker een dekentje opdoen!
Scheelt straks ook een hoop energie met verharen.
Wat je tegen die tijd nog kan doen is het scheren, dat doen wij vaak ook met de oudjes, maar dan wel in de lente dat maakt het verhaarproces een stuk minder intensief.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:01

pinkrose schreef:
wat schandalig dat ze niets meer laten horen! ik zou hem gewoon lekker een dekentje opleggen. ;)

Nou verschrikkelijk gewoon! :+ :+ :+
Hier gaat het alleen maar om een dek opdoen, niet zozeer een paard dat in levensgevaar is, dus rustig aan!!

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:26

zou ook lekker een dekente op doen :j zo hoeft de pony al veel minder energie te besteden aan het warm stoken van zijn lijf! Bijvoeren van Seniores Priores is ook handig! Dat is speciaal voor oudjes.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:43

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:06

heb mijn oude paarden alle 2 wel een deken op hoor.
dat scheeld hun weer energie om zich warm te houden.

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:24

Ik zou een deken op doen, scheeld hun idd energie om zichzelf warm te houden. :j

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:30

Paard heeft ondertussen een deken op 's nachts, overdag is het hier (Frankrijk) nog rond de 18 graden. Bij regen krijgt hij wel overdag de deken op en ook als het kouder gaat worden.
Bedankt voor al het advies!

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:44

aerdenhout1 schreef:
pinkrose schreef:

Nou verschrikkelijk gewoon! :+ :+ :+
Hier gaat het alleen maar om een dek opdoen, niet zozeer een paard dat in levensgevaar is, dus rustig aan!!

hoor je mij zeggen dat het paard in levensgevaar is dan?
het gaat erom dat mensen een paard op vakantie brengen en vervolgens niet meer op komen halen en dat vind ik INDERDAAD schandalig.
het gaat me niet om de deken op of af doen maar dat mensen hun paard gewoon "dumpen".

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:33

ik heb mijn paarden van 22 en 26 met dek staan.
maar ieder zo zijn ding ik ken er ook zat die zonder staan

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:38

Ik geloof dat wanneer je minimaal 6maanden achtereen degene bent die het paard/dier verzorgd en (financieel) onderhoudt, je rechtmatig gezien eigenaar bent / wordt volgens de wet.

Enne; ik zou em ook lekker een dek opdoen (oplaten, aangezien je dit nu al doet), wanneer je denkt dat het hem zonder teveel energie gaat kosten.

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:53

De buurvrouw wan mijn paard is 25, heeft haar hele leven elke winter een lekker dekentje opgehad en heeft de vorige (gelijk wel jeel extreme) winter voor het eerst zonder deken gestaan en het ging echt prima! Ik ben daar zelf ook wel makkelijk in, ik denkaltijd maar 'het zijn paarden hoor, ze redden zich wel'.

Maar ja jouw paard heeft toch een tijdje slecht gestaan en als je je zorgen maakt doe je toch een lekker dekentje op, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Baat het niet dan schaat het niet!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:39

Mijn 20jarige heeft ook een deken op hoor, volbloedtype die haar hele leven onder dekens en geschoren heeft gestaan. hier tot dusver zonder omdat ze een goede vacht ontwikkelde. die viel twee weken terug ineens zienderogen terug, dus gewoon lekkere deken erop met een water-en winddichte deken erover. ik geef ook extra slobber zodat ze lekker vol blijft. oudjes kunnen moeilijk opboksen tegen nattigheid en koude wind, die energie kunnen ze beter in andere dingen steken.