Verlichting in de stallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Verlichting in de stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:26

Wij zijn toe aan nieuwe verlichting in onze stal en overwegen de gewone TL er maar uit te gooien omdat 50 HZ verlichting niet echt aangenaam is voor paarden (ze zien het permanent knipperen...). Ik wil dus graag goed en diervriendelijk licht in de stallen, maar vind een 'peertje' echt te weinig. Alternatief is of HF-TL of Metaalhalide lampen (zie http://www.agrilight.nl). De laatste vind ik wel erg mooi, maar zijn erg prijzig. Op den duur schijn je de aanschaf terug te verdienen doordat ze weinig stroom verbruiken. Is er iemand die ervaring heeft met deze lampen of met HF-TL lampen?

DubbelFun

Re: Verlichting in de stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:37

Is dat 'knipperen' ook bij paarden?? Ik dacht dat alleen kippen dat zo ervaarden ??
Helaas kan ik je met je eigenlijke vraag niet helpen, ik 'doe' het gewoon met bull-eye's :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:18

Een normale tl knippert 50 x/minuut en het schijnt dat paarden dat echt waarnemen als trillend/knipperend.
Maar ik zie dat het onderwerp nog niet echt leeft hier op Bokt! Wel jammer, wil graag wat anders maar weet niet precies wat!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:31

LED heeft de toekomst :)

Overigens... ik lees dat mensen rond de 100 zitten en die zien LF-lampen niet knipperen. Kippen zitten op 160 en vandaar dat ze daar dus de HF voor nemen.
Ik vind het dus wat vreemd dat paarden met hun 50 het al wel zien knipperen.
Is er uit een wetenschappelijke studie gebleken dat dit zo is, want wat een verkoper/firma daar over zegt zou ik niet 1-2-3 aannemen.
Ik kan er op google ook niets over vinden, op een firma na die het oppert.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:28

Tja, ik weet het ook niet helemaal zeker.
Maar het zijn de lampen die 50x/seconde knipperen...dat zegt niks over paarden. Ik kan er ook weinig over vinden, weet wel dat kippen inderdaad rond de 150-200 beeldjes/seconde zien - mensen volgens mij trouwens maar 30, dus wat dat betreft zou het kloppen dat wij geen last hebben van normale tl.
Ik zoek nog even verder, wil ook niet meer betalen dan noodzakelijk natuurlijk!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:30

Ja, moeilijk. Er zijn ook van die berekeningen he, hoe je op iedere zoveel meter voldoende licht moet hebben en op welke hoogtes je ze dan moet hangen. Zo hebben wij het wel berekend in onze stalgebouwen en binnenbak.

Overigens gewoon TL

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:02

Nooit geweten dat paarden dit waarnemen, ga er bij mij op stal ook achteraan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:39

Van HF aangestuurde TL lampen is in ieder geval bekend dat ze een kortere levensduur hebben dan gewone TL lampen.
LED-verlichting is inderdaad de toekomst, maar nog even geduld voordat het echt betaalbaar wordt.

Die metaaldamplampen wil je echt niet op stal. ten eerste hebben ze ook gewoon die 50hz knipper en het is vooral bijzonder onprettig licht met veel schaduwwerking en een verhoogde kans op verblinding.

Als je per se wilt geloven in het waarnemingsverhaal, ga dan voor HF TL lampen of wacht nog twee jaar (of zoiets) en hang er LED-verlichting in.

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:17

Hallo,

Ben je er al uit? Ik heb laatst een oude BIT gelezen, waar een artikel hierover in stond. Ik denk dat ik hem nog heb, als je nog belangstelling hebt, wil ik wel zoeken waar hij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:35

Ik ben erg benieuwd...heb hier nog nooit van gehoord. Toch best belangrijk omdat veel stallen TL gebruiken als verlichting. Weet je al meer TS? Mireille wat staat er in de bit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:07

Kun je niet gewoon contact opnemen met Agrilight hierover ?

Ik heb regelmatig contact met ze vanwege mijn werk (klimaatbeheersing in stallen) en ze hebben erg veel kennis in huis :)
Wij leveren (en kopen materialen in) stallen en alle apparatuur over de hele wereld en Agrilight loopt best wel voorop :)