Grote paddock of kleine paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurningPoint

Grote paddock of kleine paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:10

Hallo :)
Sinds vorige week staat mijn 13 jarige merrie op een nieuwe manege van vrienden,nu heb ik de keuze om ze in een grote paddock,of in een kleine paddock te zetten.
Voordelen kleine paddock:
-Ze staat naast haar vrienden,waarvan 1 ze kent van de vorige manege.
-Ik kan haar er gemakelijk in en uit halen.
-Er zijn geen paarden die haar eten kunnen afpakken.
-Ze heeft contact met alle paarden,en met een klein risico op wonden (van het bijten,schoppen...)
Nadelen kleine paddock:
-Het is veel kleiner dan de grote paddock.
-Ze staat alleen,ookal staan er paarden naast haar waar ze contact mee kan hebben.

Voordelen grote paddock:
-Ze staat met een groep paarden (3 + een veulentje) die ze kent van de vorige manege,maar nooit echt contact mee heeft gehad.
-Er is hier en daar gras.
-Het is er enorm,en vlak.
Nadelen grote paddock:
-Ze staat voor het moment vanonder in de rangorde (natuurlijk wel boven het veulen) waardoor ze altijd van hen weg blijft.
-Ze is wat nerveus tijdens het eten,door de andere paarden die haar eten willen.
-Het is moeilijk om haar eruit te halen,niet alleen door de paarden,maar ook door de ingang,en niet mogelijk om alleen te doen.

Ik zou het schitterend vinden als ze in de grote paddock staat,maar aangezien ze enorm mager is (ze moet nog serieus bijkomen) ben ik bang dat met de stress van de eerste dagen,het probleem met het eten én de rangorde haar niet echt gaan helpen dikker te worden.Voor het moment gaat ze elke dag een tijdje langer in de grote paddock,zodat de paarden aan elkaar wennen,maar ze heeft er nog niet durven drinken,en is enorm bang van de andere paarden,vooral voor de dominante merrie met haar veulen.
Ik weet niet wat ik moet doen,wat vinden jullie?

Poiuytrewq

Re: Grote paddock of kleine paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:14

Ik zou haar in de kleine zetten en als ze is aangesterkt en dikker geworden in de grote :).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:17

ik zou ze voorlopig in de kleine paddock laten. en dan ook niet losgooien tussen de grote paarden
je geeft aan dat het veulen van de dominante merrie is, dus dit betekent automatisch dat dit veulen ook boven jouw merrie staat in rangorde, toch tot de afspeenleeftijd.
ofwel: gooi je ze volledig in de grote groep, en haal je ze er niet constant in en uit, en geef je ze dan bv extra krachtvoer/ hooi na het rijden/verzorgen
ofwel laat je ze deze winter op de kleine paddock staan, en gooi je ze dan in de zomer bij de groep, en volgende winter op de kleine paddock.

Moest ik moeten kiezen voor mijn eigen paard zou ik de kleine paddock verkiezen, ik heb dan ook een paard die beetje eenzelvig is, en rustiger is als ze haar eigen weg kan kiezen en niet constant moet knokken.
je geeft aan dat jouw merrie wat mager is en gestresst, dan zou ik ze ook op de kleine paddock houden, en volgende zomer in de groep gooien, dan heeft ze al wat vriendjes (haar buurpaarden) en zal het makkelijker zijn.
is er geen optie om bv een poort tussen haar paddock en een buurpaard open te laten, dat ze overdag kunnen samen staan en knuffelen, en bv snachts gescheiden worden om deftig te kunnen eten?
hoe groot is haar paddock nu?
hoe vaak rij je in de week en hoe vaak kun je ze bv losgooien in een grotere plaats?

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:23

@Duhelo: De grote paddock ligt verder weg van de andere paddocks,dus een poort tussen de kleine en de grote is niet mogelijk.Ik berijd haar 6 dagen in de week,en kan ze elke dag losgooien.Voor het moment zet ik haar elke dag tussen de 1 en 2 uur in de grotere paddock,dus ze wordt er niet constant uitgehaald.
Ik heb inderdaad ook gedacht aan haar eerst wat dikker te laten worden,maar ik was niet zeker of dit de beste oplossing was.
Bedankt voor je reactie ^^

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:00

Ik denk wel dat ik dat zou doen.
Sowieso voor de gezondheid en ook om haar fysiek wat sterker te maken, een keer een hapje hooi overslaan is dan ook niet zo erg.
Het gebeurd ook regelmatig dat paarden zich omhoog werken in de rangorde. Is het ook niet mogelijk om op meer plaatsen te voeren? Of zo zodat ze van alle kanten kunnen eten?
Bijv 2 palen met een hooinet ertussen, of een extra speciekuip met een hooikussen.

Als zoiets zou lukken ben je al een stap vooruit. Op een gegeven moment pikken ze wel steeds meer van elkaar. Ze laten nog wel zien wie de baas is maar meer ook niet. Tenminste dat is hier zo :).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:05

Ik zou toch ook gaan voor de kleine paddock, gewoon om het paard haar rust te gunnen. Ze staat immers pas net op deze manege, en moet wellicht daar ook nog aan wennen. Ook is het gewoon gemakkelijker, zeker als je 6 dagen rijdt, om haar er alleen uit te kunnen halen. Voorlopig de beste optie lijkt mij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:22

Je kunt haar nu deze winter in de kleine paddock laten.
Als ze dan van het voorjaar in de wei bij de andere paarden komt, is er meer ruimte en overal staat gras, dus hoeven ze ook geen ruzie te maken om het eten.
De volgende winter is ze dan gewend in de groep en kan ze waarschijnlijk gewoon mee met de kudde in de grote paddock.

Wat een voorganger bedoelde met hekje er tussen open, was met een buurpaard die ook in een kleine paddock staat

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:42

TurningPoint schreef:
@Duhelo: De grote paddock ligt verder weg van de andere paddocks,dus een poort tussen de kleine en de grote is niet mogelijk.Ik berijd haar 6 dagen in de week,en kan ze elke dag losgooien.Voor het moment zet ik haar elke dag tussen de 1 en 2 uur in de grotere paddock,dus ze wordt er niet constant uitgehaald.
Ik heb inderdaad ook gedacht aan haar eerst wat dikker te laten worden,maar ik was niet zeker of dit de beste oplossing was.
Bedankt voor je reactie ^^

je haalt haar er wel constant vandaan ;)
tussen paarden duurt het een dag of 3-4 vooraleer de rangorde wat bevestigd is en de rust terugkeerd in de kudde.
in 1-2 uurtjes kan je paard zijn plaats niet vinden, en kunnen de rest haar plaats niet wijzen, wat ze moeten constant herbeginnen, dus iedere dag is een nieuwe portie stress voor je paard en de rest van de kudde, en blijft ze opgejaagd worden.

Dus, ofwel in de kleine paddock en niet meer in de grote, ofwel fulltime in de grote en niet meer voor langer dan een paar uur wegtrekken, liefst de eerste 5 dagen totaal niet weghalen uit de grote paddock.

en ik bedoelde:
je paard heeft een eigen kleine paddock, en kan neuzen met haar buurpaarden, die wss ook in een paddock staat, kun je geen poort tussen deze twee paddocks open doen zodat ze met een vriendje kan spelen?
hoe groot is de kleine paddock?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:02

Ik zou dr nu lekker in de kleine paddock zetten, zodat ze goed kan bijkomen deze winter en dan kna je dr volgend jaar, als ze wat steviger is, in de grote paddock gooien.
Dan moet je dr inderdaad wel een paar hele dagen in laten staan en er niet te lang uit halen, zodat ze in 1 keer goed de rangorde kunnen bepalen. En dan wordt ze na een paar dagen gewoon goed geaccepteerd en zal het ook met eten geen probleem meer zijn.

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:35

Bedankt voor jullie reacties :)
De kleine paddock is niet groot genoeg voor 2 paarden,nu kan ze nog bewegen,maar met 2 vindt ik het wel echt krap.
De eigenaars van de manege zijn van plan om de ingang van de paddock beter te maken,zodat ik zonder problemen mijn merrie eruit kan halen als ik haar erin zou zetten.
Elk paard heeft zijn eigen 'hoopje' eten,dus het is niet dat ze om hun eten,zegmaar,moeten vechten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:42

helaas denken de ranghogere paarden vaak anders over dat "eigen" hoopje eten en worden de ranglagere paarden alle hoopjes achterna gezeten, zeker als de eerste hoopjes al weer op zijn...

Als je haar bij wilt laten komen en er wordt niet onbeperkt gevoer op heel veel plekken, is dat nu misschien niet het handigste moment om haar om te zetten...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:33

tijdelijk in kleine paddock. en wanneer ze goed gevoederd is kan je nog altijd in grote paddock plaatsen.
je moet etensbakken ver uiteen zetten zodat dominante paarden niet al het eten kan afpakken.

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:29

ik zou haar voor een tijdje in de kleine zetten :)
zodat ze kan wennen aan alle andere paarden en lekker bij kan komen.

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:30

joyce B schreef:
helaas denken de ranghogere paarden vaak anders over dat "eigen" hoopje eten en worden de ranglagere paarden alle hoopjes achterna gezeten, zeker als de eerste hoopjes al weer op zijn...
...

komt me erg bekend voor.. ik maak altijd een paar extra hopen want andere gaat mijn pony de andere weer wegjagen omdat ze denk dat hun hopen lekkerder zijn ofso..