Sinds vorige week staat mijn 13 jarige merrie op een nieuwe manege van vrienden,nu heb ik de keuze om ze in een grote paddock,of in een kleine paddock te zetten.
Voordelen kleine paddock:
-Ze staat naast haar vrienden,waarvan 1 ze kent van de vorige manege.
-Ik kan haar er gemakelijk in en uit halen.
-Er zijn geen paarden die haar eten kunnen afpakken.
-Ze heeft contact met alle paarden,en met een klein risico op wonden (van het bijten,schoppen...)
Nadelen kleine paddock:
-Het is veel kleiner dan de grote paddock.
-Ze staat alleen,ookal staan er paarden naast haar waar ze contact mee kan hebben.
Voordelen grote paddock:
-Ze staat met een groep paarden (3 + een veulentje) die ze kent van de vorige manege,maar nooit echt contact mee heeft gehad.
-Er is hier en daar gras.
-Het is er enorm,en vlak.
Nadelen grote paddock:
-Ze staat voor het moment vanonder in de rangorde (natuurlijk wel boven het veulen) waardoor ze altijd van hen weg blijft.
-Ze is wat nerveus tijdens het eten,door de andere paarden die haar eten willen.
-Het is moeilijk om haar eruit te halen,niet alleen door de paarden,maar ook door de ingang,en niet mogelijk om alleen te doen.
Ik zou het schitterend vinden als ze in de grote paddock staat,maar aangezien ze enorm mager is (ze moet nog serieus bijkomen) ben ik bang dat met de stress van de eerste dagen,het probleem met het eten én de rangorde haar niet echt gaan helpen dikker te worden.Voor het moment gaat ze elke dag een tijdje langer in de grote paddock,zodat de paarden aan elkaar wennen,maar ze heeft er nog niet durven drinken,en is enorm bang van de andere paarden,vooral voor de dominante merrie met haar veulen.
Ik weet niet wat ik moet doen,wat vinden jullie?