Ouder paard, bijvoeren? En wat??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suci

Ouder paard, bijvoeren? En wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:06

Hoi allemaal,

Ik heb ook al een vraag gesteld bij seizoensvragen wat betreft dekens voor mijn paardje.. Het is als volgt. Mijn paardje is nu dik 22 jaar. Ieder jaar (de laatste 3 jaar ongeveer) valt hij enorm af na zo'n winterseizoen. Ik geef hem dus al extra eten en laat hem eerst een wintervacht creeren en als hij deze heeft dan leg ik een 200gr. deken op, bij extreem koud weer een 500gr. deken.

Maar nu zie ik dat hij het niet red om eerst een wintervacht te krijgen en dat ik gelijk met een deken moet gaan beginnen... Alleen een deken vind ik niet genoeg. Ik wil ook dat hij een vetlaagje kan behouden... Wat voor voer raden jullie aan. Het moet wel iets zijn waar hij vet mee opbouwt en geen energie. Dus geen haver of wat dan ook...

Hebben jullie tips/advies??

Alvast bedankt!

fjordnina

Re: Ouder paard, bijvoeren? En wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:09

subli seniores priores werk voor die van mij erg goed. Ik voer het nu een maand en je ziet nu langzaamaan wat meer vet erop komen. Het mooie is ook dat het zijn hoefbevangenheid niet aanwakkert.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:11

slobber, musly, van mais komen ze ook wel aan maar weet niet zeker of dat qua samenstelling wel zo goed is.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:14

Mijn oudje van 29 krijgt nu elke ochtend 1kilo subli seniores priores. Als ik ben geweest krijgt hij ook nog is 1 kilo ''normale'' slobber met soms lucerne en biks erbij enzo. Aangezien het hooi niet van harte naar binnen gaat krijgt hij nu ook compact gras bijgevoerd. Dit staat gewoon in zijn stal en hij kan dus eten wat hij wilt.
Ik merk dat er langzamerhand wat vetjes opkomen. Het gaat niet hard maar er gebeurd wel wat!

Olie door het voer blijkt ook goed te helpen.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 24-10-10 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:15

ik vind dat de trias omegaolie van de paardendrogist ook heel goed helpt om ze beter op gewicht te houden.
onbeperkt goed ruwvoer, en inderdaad de seniores helpt ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:17

persoonlijk vind ik 2 dekens maar weinig variatie. Vind de stap van 200 gram naar 500 erg groot.
Verder qua voer kun je topics opzoeken va mensen die hun paard dikker willen hebben, daar zul je veel "dikmakers" kunnen vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:17

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:26

het oudje van ruim 28 die hier staat,laat ik het ten eerste NOOIT koud hebben,voor hij denkt het koud te gaan krijgen heeft ie al een deken op....dus die staat al vanaf half september onder een deken...

daarnaast krijgt hij onbeperkt voer,dwz onbeperkt kuil,evt kuilmais erbij,op dit moment niet omdat de kuil erg vet is,en hij daar erg goed erop uit ziet,maar de zomer heeft hij onbeperkt kuilmais bij gekregen,en 6 kilo sportbrok per dag...

en mag niet klagen de ouwe heer ziet er prima uit...28 bijna 29 jaar inmiddels :D

http://nl.picturepush.com/public/4409042