Wat zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lastig

Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 07:25

Aangezien ik er zelf niet helemaal uitkom, zou ik graag jullie mening horen.

Mijn merrie, nu 2,5 staat 20 km verderop op stal. Sinds een week is weer het 'paddockseizoen' begonnen.
Dit betekent dat ze overdag de hele dag buiten komt en 's avonds op stal gaat. Overdag staat ze in een grote groep in een hele grote paddock, en krijgen ze meerdere keren per dag hooi gevoerd.
Ik zal hieronder even de voor en nadelen op een rijtje zetten.

voordelen
- paard komt buiten met soortgenoten
- eigenaar stal heeft alles voor z'n paarden over
- binnen/buiten zetten wordt geregeld
- er wordt gevoerd en gemest

Nadelen
- 20 km verderop
- aan rand van woonwijk, dus durf nog niet zo goed met jong paard daar te gaan wandelen
- totaal geen luxe, er zijn stallen, paddocks en weide en dat is het
- niet goedkoop
- deze paddock word snel een grote blubberzooi

Nu heb ik misschien de mogelijkheid om mijn paard bij een vriend te gaan stallen. Dit is nu nog niet zeker, omdat ik eerst wil weten of ik dit uberhaupt wel wil.
Maar als ze bij hem komt te staan, krijgt ze daar een paddock en schuilstal. Uiteraard komt er dan ook een soortgenoot bij, omdat ik haar absoluut niet alleen wil stallen. Ik moet hier dan natuurlijk wel veel meer zelf doen, maar deze lokatie is veel dichterbij mijn huis.

Ook van deze stal zal ik even de voor en nadelen opsommen;

voordelen
- veel dichter bij huis, nog 5 min fietsen ipv 20 minuten met de auto
- goedkoper
- aan de rand van een bos, dus zou meer met m'n paard kunnen gaan wandelen
- er is hier wel een bak aanwezig, ookal heb ik die nog niet echt nodig
- paard hoeft minder lang op stal te staan
- er is licht aanwezig, dus ik zie ook 's avonds nog wat ik doe haha

nadelen
- moet meer zelf doen [ookal vind ik dat niet zo erg]
- ze krijgt minder vriendjes
- paddock wordt kleiner
- ik moet zelf voor stro en hooi gaan zorgen

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

SadyLady

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 07:34

opzich klinkt die laatste veel aantrekkelijker, mits je de mogelijkheid hebt om zelf voor hooi en stro te zorgen en daar ook plaats is om wat balen op te slaan.

en hoelang ben je van plan daar te blijven staan?alleen voor de winter maanden of ' voor altijd' ? want als je paardje over een half jaar 3 word, dan is zo'n bak toch wel erg makkelijk!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 07:37

Ik zou toch verhuizen. Heeft toch net wat meer voordelen dan de stal waar je nu staat. De bak heb je nu nog niet nodig maar in de loop van volgend jaar waarschijnlijk wel. Minder vriendjes is niet zo erg, zolang het er maar eentje is. Stro en hooi is wel aan te komen, maar deze winter is dat wel lastiger. Voordat je gaat verhuizen zou ik wel alvast een adres zoeken waar je dat tegen redelijke prijzen kunt krijgen.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 07:42

Vergeten te vertellen. De vriend is zelf boer, heeft koeien, schapen en kippen en ik zou waarschijnlijk wel via hem hooi kunnen regelen [zijn zolder ligt nog vol, dus ik denk dat dat wel goed komt]
En als ik blijf staan waar ze nu staat, zou ik inderdaad na de winter gaan verhuizen. Ze staat nu ruim een jaar waar ze nu staat en dat was als grootste reden dat ze lekker kon opgroeien in een grote groep, met paarden van jong tot oud. En dat heeft ze afgelopen jaar zeker gedaan haha.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 07:43

de laatste stal heeft mijn voorkeur, echter vergis je niet in de werkzaamheden om zelf hooi en stro te moeten regelen. Heb je bv de mogelijkheid voor een heel winterseizoen stro en hooi op te slaan? Zo niet zou ik dat niet doen want dan ben je heel veel geld kwijt. En heb je ook al besproken hoe de mest afgevoerd wordt?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 07:47

friesiszwart schreef:
de laatste stal heeft mijn voorkeur, echter vergis je niet in de werkzaamheden om zelf hooi en stro te moeten regelen. Heb je bv de mogelijkheid voor een heel winterseizoen stro en hooi op te slaan? Zo niet zou ik dat niet doen want dan ben je heel veel geld kwijt. En heb je ook al besproken hoe de mest afgevoerd wordt?

We gaan sowieso nog eens rond de tafel om alles goed te bespreken. Maar hij heeft zelf ook veel vee, dus ik neem aan dat hij ook ergens heen moet met zijn mest ;) . Maar het was inderdaad wel een punt waar ik nog niet helemaal bij stil heb gestaan.

Verder moet ik deze winter voor zijn vee zorgen, dus die koeien en schapen, dus het zou dan wel lekker zijn als mijn paard daar ook staat :D

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:53

ik zou nu verhuizen. Behalve de lagere stallingskosten houd je ook nog eens heel wat over aan benzinekosten. Daar komt bij dat als je over een tijd zadelmak kunt gaan maken, je paard iig al wel goed is gewend aan z'n nieuwe omgeving.

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:02

Ik zou ook gaan verhuizen. Ook al moet je meer zelf doen, je houdt ook weer tijd over, omdat je niet hoeft te reizen. En ja,als je er toch al heen moet om voor het andere vee te zorgen .... ik zou niet hoeven nadenken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:36

Ik zou ook verhiuzen, een bak en uitrijmogelijkheden voor minder geld zou bij mij de doorslag geven.
Voor een jong paard is het niet per see slecht om maar met een soortgenoot te staan. Natuurlijk heeft ze de ervaring van een groep, want van jongs af aan maar met twee lijkt me minder.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:44

Ik zou voor optie twee gaan, als de mest afvoer en hooi en stro geen probleem is. Je hebt een rijbak waar je gebruik van kan maken volgend jaar, betere mogelijkheden om te wandelen, langer buiten en dichterbij.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:03

Bedankt voor de reactie's!
Verhuizen [mits we er met beide partijen helemaal uit komen, aangezien er nog het een en ander geregeld moet worden] is nog niet zo'n slecht idee. Mocht het niet doorgaan, dan gaan we na de winter een ander plekje zoeken, het is niet makkelijk in deze omgeving namelijk.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:22

Ik zou voor het laatste kiezen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:02

Ik zou ook voor het laatste kiezen.
Ik zie het juist als voordeel dat je zelf voor hooi edg. moet zorgen.
Dan kan je zelf uitmaken wat en hoeveel je paardje te eten krijgt,en wat je evt. als stalbedekking wil gebruiken.
Als je een maal een adresje hebt waar je het kan bestellen is het niet zoveel werk hoor.
Ik bel naar mijn veevoerhandelaar en bestel wat ik nodig heb,ook krachtvoer edg, en het ligt vrijdags in de stal.
Aan het begin van het jaar bestel ik de grote hoeveelheden, zodat hij het direct als het van het land komt kan brengen.
Dat is goedkoper als dat je het later besteld en hij het al op heeft moeten slaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:03

Onzed wei is ook een grote modderzooi, Ik vind het zelf absoluut vervelend.
Ik zou zeker voor de 2e kiezen.
Ik moet ook veel zelf doen En ja wil je liever licht geen zooi een bos en een bak plus dat het 5 min fietsen is
Of wil je iets minder werk doen en modderzooi 20 min in de auto enz?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:10

De grootste redenen waarom ik twijfelde was vanwege het aantal andere paarden waarmee ze komt te staan.
Ik vind het absoluut niet erg om stallen te mesten, te voeren en zulke dingen, doe ik met alle liefde, hoort er nou eenmaal bij.
Maar ze zal dan van 9 paarden naar 1 paard gaan, waar ze mee staat, en daar twijfelde ik dus over.

Tuurlijk sta ik liever dichterbij, bij een bos en met alle touwtjes zelf in handen, maar ik wil wel het beste voor m'n paard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:22

Ik zou der nog lekker laten staan.
Ze staat nu al een tijdje op die stal. Heeft een plekje in een grote kudde gevonden. Kunnen daar ook heerlijk spelen en ravotten. Vind het voor zo'n jong ding ook fijner om in een grote kudde te staan dan met een soortgenootje. Er word verder alles voor je geregeld. En je hoeft er alleen heen om lekker te tutten en te poetsen.
Ik zou voor de afstand ook niet verhuizen. Ik sta met mijn paarden 15 km van huis. En ik heb geen auto alleen een scooter. En rij dit ook elke dag. En in het weekend vaak 2x per dag.

Als ze straks oud genoeg is om er seriues wat mee te gaan doen. Kun je altijd nog kijken voor een ander plekje in de buurt.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:44

Ik zou de laatste kiezen. Het klinkt ook wat makkelijker, het staat ook dichter bij je huis, dus kan je altijd als je even zin hebt je grote vriend opzoeken. Dat je paard dan wat minder vrienden heeft is denk ik niet zo erg, zolang hij maar vrienden heeft, het hoeven er niet persé 10 te zijn. Ik zou dus zelf voor de laatste kiezen ;)