paddock maken, zand nodig, wat voor soort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

paddock maken, zand nodig, wat voor soort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:41

Hallo allemaal,

Wij willen in de weide een behoorlijk stuk laten om trekken en uitgraven en dan zand laten storten, gok dat we zo'n 50 kuub nodig hebben.

Hoe pak je dit aan?
Het is nu weidegrond en net dat gedeelte is een zwembad. We moeten het dus laten uitgraven en dan zand laten storten.
Gezien het huurgrond is, willen we het redelijk low budget doen, maar dan wel zo dat er op de paddock ook niet enorme plassen in ontstaan...maar niet een agterberg bv :P
Enfin, jullie snappen m vast wel, niet al ons spaargeld erin, maar toch een fijn droog plekje voor de paardjes.

Welk zand adviseren jullie en waarom? En zijn er nog manieren om de boel wat te kunnen laten afwateren, of is goed opgehoogt zand voldoende?
Ik als leek snap hier niets van (heb altijd de enorme luxe gehad op altijd droge weidegrond te staan), dus de kenners, laat jullie horen :)

(ps, we hebben al een aantal loonwerkbedrijven gemaild, maar niet allen hebben ervaringen in de paardenwereld)

Groetjes

tamary

Re: paddock maken, zand nodig, wat voor soort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:34

Heb je toestemming van je huurbaas en je gemeente om dit te doen? Ik zou nl ook graag willen, maar hier mag het helaas niet.

De hoogste kosten zitten in het zand zelf, tenzij je loonwerker voor een leuke prijs aan goed zand kan komen (bv via andere opdracht) gaat die 50m3 je zo 1200 euro kosten.

Een paddock aanleggen op het natste deel van je wei is een slechte keuze, en je moet meer afgraven nu ivm droog bed voor je zand en je zal fors moeten ophogen om het droog te houden. Kies liever voor een andere plek die wel droog blijft.
Of je drainage nodig hebt heb ik geen verstand van, maar het is in elk geval handig om wegendoek of iets aanverwants onder je zand te leggen ivm op de juiste plek houden en niet vermengen met aarde. Daarnaast is het dan ook makkelijker te verwijderen mocht dat nodig zijn (bv omdat je verhuisd).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:44

Ik zou in jouw geval niet afgraven, maar alleen het gras kapot maken en dan het zand erop. Liefst opsluiten binnen bielzen oid zodat het niet wegzakt en evt. wegendoek en/of drainage eronder.

Je paddockbodem moet hoger liggen dan de omliggende grond om droog te kunnen zijn. Als het gelijk of lager ligt met de omliggende grond wordt het alsnog nat als het water daar heen stroomt en niet weg kan.

Grof zand laat goed water door, maar wordt wel zwaar/mul als de laag te dik is en de bodem te droog of het water niet weg kan.
Geel zand/woudzand of plaatzand wordt meestal hard en als je dan de bodem schuin legt zodat het water er af kan stromen naar een lager gedeelte, blijft je paddock mooi stevig en redelijk droog zonder dat hij te snel te mul wordt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 08:47

Top dames, dank jullie voor de antwoorden.
Wegendoek, ik ga eens kijken, das voor mij weer geheel iets nieuws (normaliter alles met worteldoek gedaan).

Heb de enorme mazzel dat dit allemaal kan. mits ik op bestaande plekken blijf waar voorheen al van alles zat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:51

Amy77 schreef:
Top dames, dank jullie voor de antwoorden.
Wegendoek, ik ga eens kijken, das voor mij weer geheel iets nieuws (normaliter alles met worteldoek gedaan).

Heb de enorme mazzel dat dit allemaal kan. mits ik op bestaande plekken blijf waar voorheen al van alles zat.

Wegendoek en antiworteldoek kom ik als bijna synoniem tegen op marktplaats. Er zit een goedkope met dikke kwaliteit in staphorst die op marktplaats adverteerd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:01

daar hebben wij het ook vandaan voor in de tuin. Is echt stevig spul!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:11

haha, ja wij hebben er nu worteldoek in liggen, dramatisch dik..handig als het goed gedaan was door de vorige huurders, maar nu, pfff..
Dus een hele klus nog, maar tis voor een goed doel :)
Ik dank jullie!

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:37

Woud-zand hoor ik goede dingen over, erg geel maar goed waterdoorlatend en stevig

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:58

Toevallig hoorde ik dat ook in de wandelgangen iemand roepen, had er werkelijk nog nooit van gehoord.
Naar wat schijnt is er hoekig zand nodig ipv ronde korrels, ivm waterdoorlating etc.
Wel leuk dit hoor, alles uitzoeken en dan maar hopen dat je de juiste keus maakt :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:14

hoekig zand in plaats van rond is niet voor de waterdoorlating, maar voor de stabiliteit. Het ligt steviger omdat het in elkaar grijpt.
Ronde grove korrels blijven los, zeker als het een droge periode is.

Woudzand verschilt in mate van geel zijn, maar is over het algemeen wel fijn zand voor in een rijbak of paddock.
Het kan soms wel wat mul worden.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:19

Wij hebben stierenzand in de paddocks. Mooi licht zand, wat lekker rul blijft. Paardenvoetjes schuren mooi schoon, en het zand blijft mooi los.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:33

Je moet zoeken naar een zanddepot ,, zandbank ,, daar is het zand 10,00 m3 gebracht .
Ik heb zeezand , dat zegt het al ,, neemt veel vocht op .
Ik heb een gedeelte met doek en zonder ,, geef mij maar zonder doek .
Ze graven telkens dat doek omhoog ,, en eruit halen kan niet meer .
Je moet minimaal 0.10 cm dikte bodem van zand hebben .
Maar elk jaar moet je wel wat zand erbij laten storten want het vermeng zich evengoed met grond .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:22

prijs van zand is afhankelijk van beschikbaarheid van een bepaald soort zand, de korrelgrootte (hoe groter hoe duurder, heel fijn zand is afval/ophoogzand) en de afstand van vervoer.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:06

Zeezand is wel zout en dat schijnt weer minder voor paardenhoeven te zijn.
Wegendoek heb ik niet gedaan iv met omhoog komen. Bij ons is 30cm afgegraven, en dan geulen om de 5-10 meter dieper met drainage. Daar overheen heel rul zand heel grof ruim 10cm en opvullen met gewoon wat minder rul wit zand. Tot nu toe werkt het goed maar het ligt nog maar een half jaar, maar nooit plassen . Ik hou hem wel goed schoon hoor elke voerbeurt drollen scheppen en dat is dus 5x daags :-)