2 paarden van de wei halen, 1 voor 1 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

2 paarden van de wei halen, 1 voor 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 21:26

Hoi, ik heb een halfstalpaard (eigenlijk pony maar het had 2 centimeter gescheeld en hij was een paard) :P
1 van de afspraken met de eigenaars is dat ik dus Semper (m'n halfstal) en Ventura (nog een paard van de eiganaars) van de wei moet halen als ik kom rijden...
Op zich is dat totaal geén probleem ! Maar ik durf ze er niet alle twee tegelijk uit te halen en zo naar de stal te brengen, dus had de eigenares gezegt toen ik dus voor het eerst op Semper kwam rijden dat ik ze er dan 1 voor 1 van de wei moet halen, maar het is geén hek dat toe moet het is een soort van uitrekbare ketting, ja ik kan het gewoon niet uitleggen...Dus dat is dan wat moelijk om eén van de paarden tegen te houden als ik de ander uit de wei wil halen. In het begin ben ik zowieso van plan om aan iemand te vragen om te helpen maar op termijn ga ik het zéker wel alleen doen...Heeft er iemand tips, of is er iemand die met ongeveer het zelfde probleempje zit ?
Alvast bedant :Y)

ikke20

Re: 2 paarden van de wei halen, 1 voor 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:28

je kan ze leren om te blijven wachten. leer ze allebei dat als je de ander eruit haalt dat de achterblijver op een goede afstand blijft zodat jij de tijd hebt om het draadje terug dicht te doen.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:29

Kijken of iemand je mee wilt helpen. Een vriendin ofzo?

Ik haal alle 3 de paarden(1 grote 2 shets) tegelijkertijd naar binnen toe.

Dorien__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:34

Toch proberen om allebei te doen.. Ik wilde eerst ook 1 voor 1 doen (met mijn haf en de arabier van mn zus) maar gaat niet werken, worden ze allebei onrustig van. Zorg dat je voor 1 paard een extra lang halstertouw heb wanneer je ook samen met ze in de stal toe moet lopen.. Zo doe ik het en na een aantal keer oefenen zal het steeds beter gaan en weten de paarden ook de bedoeling. Succes!

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:39

Dorien__1 schreef:
Toch proberen om allebei te doen.. Ik wilde eerst ook 1 voor 1 doen (met mijn haf en de arabier van mn zus) maar gaat niet werken, worden ze allebei onrustig van. Zorg dat je voor 1 paard een extra lang halstertouw heb wanneer je ook samen met ze in de stal toe moet lopen.. Zo doe ik het en na een aantal keer oefenen zal het steeds beter gaan en weten de paarden ook de bedoeling. Succes!

Dan zou ik wel zorgen voor 2 extra lange haltertouwen, want op de een of andere manier lopen ze nooit zoals je ze wil hebben :+

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 21:39

de eigenares haalt ze er ook tesamen uit en ze zegt dat als ze 1 voor 1 gaan ze daar niet zenuwachtig van worden, ben gewoon bang dat degene die nog in de wei staat er opeens vandoor gaat :P
Maar ik ga er zéker op oefenen :Y)

Dorien__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:43

horsepower14 schreef:
Dorien__1 schreef:

Dan zou ik wel zorgen voor 2 extra lange haltertouwen, want op de een of andere manier lopen ze nooit zoals je ze wil hebben :+

Haha ja daar heb je gelijk in;)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:45

ik zou denk ik niet zo snel proberen om ze allebei tegelijk de wei uit te gaan halen. als je dan eenmaal met ze aan het lopen bent en de een schrikt, zal de ander hoogstwaarschijnlijk ook schrikken en dan heb je al snel niets meer te zeggen.
kun je anders niet het andere paard wegjagen als je met het ene paard naar buiten loopt? en dan snel het touw weer dicht doen.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:48

Ik haal ook drie ponys of twee grote paarden tegelijk naar binnen en ik ben niet zo heel erg groot. Twee touwen meenemen en dan ze leren te luisteren er na. En klaar.:) En anders ze leren te wachten op den duur.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:48

Het lukt mij ook om mijn paarden 1 voor 1 uit de wei te halen. Ik houd altijd dezelfde volgorde aan, en heb de ander geleerd te wachten door hem steeds weg te sturen (met mijn stem, of anders een duwtje en dan te belonen met mijn stem braaaaf) Het andere paard houd ik met hand vast aan het halstertouw, in mijn andere hand de draadjes van het hek. Het paard wat ik meeneem heb ik geleerd om snel "om" te gaan, zodat ik de draadjes snel kan dicht doen. Ook moet hij hier netjes wachten. Het is goed om het meelopen en luisteren naar je stemcommando's veel te oefenen. Dus veel wandelen en draaien. Ook moeten mijn paarden netjes wachten voor ze een snoepje aannemen, op het commando "wachten". Ze zijn dan ook niet opdringerig geworden. Succes!

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:52

Gewoon doen, duidelijk zijn tegen de paarden. Ho = ho. Zorg dat je de lijnen kort houdt, zodat jij de controle hebt, maar dat je wel 't touw gelijk lang kan laten, dus alleen aan 't einde vast hebt, als dat nodig is.
En gewoon beetje zelfverzekerd zijn ;) Je weet dat ze altijd zeggen dat paarden 't aanvoelen of je zeker bent of niet.
Ze kennen het al, dus ze kunnen het. :) En jij ook! :D

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:54

Mocht het nu helemaal niet lukken om beide samen uit de wei te halen kun je ook nog een soort van "sluisje" maken voor het lind waar je door moet.

Maar als ze wel gewent zijn om samen te lopen dat komt het vast wel goed ;).

Suc6

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:58

Vroeger toen ik bij mensen ging helpen zorgde ik dat de paarden gewend waren om mij heen te draaien. Zodat wanneer ik de draad open om het paard door te laten ik kon blijven staan en het paard door de opening liep en zich met zijn neus naar mij toe draaide. Zo kon ik dan voorkomen dat de andere er door glipte ( ging niet of ze botste tegen het kont van de andere).

Of ik zorgde dat de poort naar de straat toe was en ik nam de ene, liet het touw open en de andere volgde dan mee naar binnen ( ook omdat ik meestal hooi of wortelen had klaar liggen).

In het begin is het wat puzzelen, maar dan wordt je er handig in in wat voor jou het handigste is.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:07

Ik heb ook een tijdje 2 paarden (soms 3) tegelijk binnen moeten halen, 2 paarden had ik beide aan een lang touw, en dan aan elke kant eentje.
Met 3 paarden liet ik de laatste gewoon los erachter aan lopen, hij wilde toch wel lopen als de andere ook gingen.

Op het begin is het even kijken wat het handigste is, maar daarna lukt het vast wel! :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:11

Als beide paarden braaf mee kunnen lopen aan een touwtje en elkaar gewend zijn. Is het heel makkelijk ze gewoon met zijn tweeen mee te nemen. Allebei aanklikken 1 rechts 1 links en hup naar stal.
Op mijn oude stal heb ik het zelfs voor elkaar gekregen om 5 paarden aan de hand mee te nemen. Liepen als een waaier achter me. Wel heeft iemand geholpen bij de stal. Want dat ging niet lukken met 5 paarden een niet al te breed stalpad in.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:13

Op m'n werk neem ik ze met 7,8, 9 tegelijk.. twee zal wel lukken, elke hand 1tje :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:35

Ik neem de mijne ook 1 voor 1 mee. (We moeten 200 meter langs een 60 km weg en ook oversteken.)

Ik laat ze ook altijd kort draaien. Paarden lopen vlak langs het paaltje, draaien dan meteen om. Eventuele achterblijver knalt dan bij het uitlopen gewoon tegen de ander op of tegen mij. Er is wel iets heel erg vreemds als ze dat willen proberen.

Ik leer de andere paarden ook altijd afstand te houden. En de echte eigenwijs zwiep ik een keer het draad tegen de kont. Dan doen ze het vaak echt niet meer.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:37

Kun je een soort sluisje maken met 2 openingen? Zodat je altijd wat meer tijd en ruimte hebt om te manouvreren?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:38

Allebei gewoon proberen mee te nemen, niks engs aan hoor. Gooi eventueel een hengstenkettingkje erom als dat jou zelfverzekerder maakt. :) Doe ik ook wel eens, paard is nogal slim en sterk en zodra ik een tel op het andere paard let kon 'ie daar nog wel eens misbruik van maken. Prima oplossing, als ie weet dat die ketting om is probeert hij niks meer.
Overigens geen kwestie van slecht opgevoed, het is gewoon een geval appart.

En anders gewoon even kort draaien, zou ook prima moeten kunnen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:40

Misschien een hele slechte tip van mij :o

Ik nam meestal een voerschep mee met een bodempje voer ;)
Rammelen, paardjes kwamen eraan...

Het ene paard een handje en vastklikken aan het halstertouw en de schep leeggooien op de grond zodat het andere paard blijft staan :o

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:41

Ik had dit eerst ook,

Mijn paard keek niet op of om als ik het andere paard eerst uit de wei haalde, en de ander werd helemaal gek.

De andere dus eerst omdat mijn paard eten belangrijker vond, an dan de mijne.

Misschien kun je proberen van volgorde te wisselen om te kijken welk paard het makkelijkste achterblijft.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:52

Als ik ga rijden, haal ik er 1 uit de wei, andere blijft (nu) rustig alleen achter in de wei. De eerste paar keren iemand er bij laten staan om te zien of het niet te gek werd, maar ze wenden er snel aan om alleen achter te blijven.

Als ik ze binnen moet halen, haal ik ze de ene keer een voor een binnen (soms blijft een achter in de wei, daar ga ik niet op wachten), de andere keren samen. Als ik ze samen binnen haal, is dat soms met beide een halster aan. Maar meestal doe ik bij 1 een halstertouw om de nek en de ander loopt los mee. Ik zorg van tevoren dat er wat lekkers in de voerbak ligt en dan lopen ze echt zo hun eigen stalletje in. (mijn erf is wel afgesloten met een hek. In het ergste geval lopen ze mijn gazonnetje kapot)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:37

ik neem hier ook standaard 2 paarden mee.
Geen probleem als ze een beetje opgevoed zijn en elkaar kennen.
Bij nieuwe paarden moet je even opletten dat ze elkaar niet stiekem gaan pesten achter je langs, dan kun je ruzie krijgen.

Om de beurt meenemen is inderdaad een kwestie van jij lint open, en smalle doorgang maken zodat het paard daardoor kan en om je heen draait, dus omkeert en met hoofd naar je toe bij je wacht totdat jij het draadje of de veer weer dicht hebt. Dreigt het andere paard mee te lopen kun je zwaaien/dreigen met het lint of de veer en desnoods een zwieper tegen hem aan geven als hij er aan komt drammen. Dan deinzen ze meestal wel terug (tenzij ze echt geen respect hebben voor jou en het draad, maar dat lijkt hier niet het geval)

Met 3 aarden aan een touwtje gaat bij mij niet goed, dus laat ik dan 1 los meelopen over het pad, of haal eerst 1 op, en dan de andere 2. Maar liever niet, want vaak gaan die overige 2 heen en weer rennen en dan lopen ze mijn wei stuk in de 10 minuten die ik nodig heb om heen en weer te lopen :P Dan is het makkelijker en rustiger om het derde paard gewoon erachteraan te laten lopen. Mits het erf of het pad veilig afgesloten is van de weg natuurlijk!

Hier weten ze ook de weg naar hun eigen stal, terwijl ze er niet zo vaak in staan. Op de vorige pensionstal waar ik stond liepen bijna alle paarden na een paar dagen wennen hun eigen stal waar krachtvoer klaar lag in de voerbakken. Slechts enkelen bleven zich langere tijd vergissen, maar meestal vooral wanneer we vergeten waren hun eigen box open te zetten. Dan gingen ze op zoek naar een andere :P

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 07:15

Ik haal bij ons op stal geregeld 2 paarden tegelijk mee na binnen, heb wel altijd mijn eigen poown erbij en die luisterd heel goed.

Ik loop geen 2x en het gaat altijd prima, doe ze in de wei bij de uitgang het halster en touw om en maak dan de draad open en loop na de stallen, moet zelfs geregeld een stukje over de weg.
Zorg dat ze altijd goed achter me blijven en corrigeer ze daar ook gelijk als ze mij voorbij willen lopen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:44

Ik heb zo'n zelfde trekveer, vind het zelf ook erg lastig. Ik zorg
daarom dat we altijd met z'n tweën zijn, toch het fijnst.

Maar als je het zelf moet doen... ik zou ze ook met z'n tweën pakken, als ze dat al gewend zijn komt het wel goed :)