Welk voer voor mokgevoelig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Welk voer voor mokgevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:13

Ik heb een nieuw paard: alleen ze is mokgevoelig. Nou zei de DA dat ik het beste haar kan voeren met voer die een zuiverende werking heeft.
Welke raden jullie aan? En waar is het te verkrijgen?
Ik ben her en der al eens wezen te vragen, alleen zonder resultaat.

Liefst iets zonder haver, omdat ze al vrij temperamentvol is. :D

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:13

Het lijkt me het beste om haar geen krachtvoer te geven, zodat ze ook geen onnodige ballaststoffen binnen krijgt, die haar lichaam weer moet gaan afvoeren/uitscheiden. Kijk eens op de site van paardnatuurlijk.nl voor meer informatie omtrent voeding.
Mocht je toch krachtvoer willen geven dan kan ik je niet verder helpen, heb er geen ervaring (meer) mee, al onze paarden leven uitsluitend op ruwvoer.
En doen het hier prima op :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:18

je kunt Equiral structuurmix proberen.
ik geef het aan mijn pony die bronchitis heeft en hij doet het daar erg goed op.
er zitten ontslakkende kruiden in als paardenbloemkruid, brandnetelblad, foenegriek en knoflook.
zit wel haver in,maar dit is maar zeer weinig

info:
http://www.equiral.nl/to/content/ProductStructuur.htm

je kunt er ook voor kiezen om een simpele muesli te geven,bijvoorbeeld een halve schep en dan aan te vullen met een multivitamine voor paarden.
zo krijgt je dier niet al te veel ballaststoffen binnen,maar wel genoeg vitamines die ze wel nodig heeft als ze mokgevoelig is.

felicity

Re: Welk voer voor mokgevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:35

mijn paard die ook gauw last heeft van mok. Reageerde erg heftig op Pavo. Ik ben toen op aanraden over gegaan op equiral. Met dat voer merkte ik geen verbetering of verslechtering. Nu ik op een andere stalling sta waar het hooi word geanyliseerd (of hoe schrijf je dat?) en waar dan de brok leverancier de samenstelling van de brok op aan past. Is ze nu binnen 2 maanden er helemaal vanaf. Maar begrijp dat dat op kleinere/recreatieve stallen niet haalbaar is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:39

nou ja er zijn kosten aan verbonden van ongeveer een 150 euro heb ik begrepen?
heb je ruwvoer van wisselende partijen dan word het een dure aangelegendheid om alles te laten controleren denk ik.

ik weet dat mok vaak voorkomt uit een verminderde weerstand,met goede voeding kun je die weerstand een hoop omhoog halen

felicity

Re: Welk voer voor mokgevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:45

Denk niet dat dat handig is.
Bij ons op stal staan een kleine 50 paarden. Hooi/kuil word heel groot ingekocht van dezelfde partij. En dat word er met een brokleverancier (uit Belgie). De brok samengesteld die dan weer word geleverd voor 2 silo's.
Ik vind het echt super. Maar het lijkt me wel een dure en intensieve behandeling omdat bij elke levering ruwvoer te doen.