Bodem stal is erg glad..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

Bodem stal is erg glad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:35

Hallo allemaal,

Ik heb mijn paardjes in een zee container staan maar als ze gaan liggen en weer op willen staan is het erg glad, ze moeten goed hun evenwicht bewaren, of ze glijden echt uit. ;(

Toen we de container kregen heb ik de hard houten vloer behandeld met teer om te voorkomen dat het hout gaat rotten. Als bodem bedekking gebruiken we hout mot, dit neemt het vocht erg goed op er liggen dan ook geen plassen urine. Maar het blijft altijd wel iets nat, net zoals je een beton pad droog getrokken hebt dat idee een beetje.

Probleem is nu dus, als ze opstaan dit met veel kracht gebeurd, het mot aan de kant schuiven en hierdoor uitglijden op de vloer.

We hadden al gedacht aan staltegels, maar deze zijn waterdoorlatend en het vocht komt dan slecht weg.
De container staat niet geheel waterpas en als ik er een emmer water door gooi loopt het naar achteren.
of mischien iets van een rubber (antislip) mat met een opstandje en niet water doorlatend?

Ik weet niet echt hoe ik dit probleem kan oplossen, hebben jullie hier ideeen over?
Of mischien hebben jullie het zelfde probleem en ook al opgelost?? :o

Ik hoop dat jullie een idee hebben voor mijn paardjes!!
bedankt alvast!

fjordjes

Re: Bodem stal is erg glad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:40

Ik zat te denken aan rubberen matten. Of mag je geen coating aan de vloer aanbrengen met antislip erin?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:40

Zijn van die rubber matten niet iets voor je? Ik weet niet hoe het daarmee zit met water doorlatendheid, zou je na kunnen vragen. Lijkt me ook wat zachter liggen voor je paard dan zo'n koude vloer.

edit; haha iemand is me voor.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:43

Wij hebben ook een containerstal met een hardhouten bodem. Zelf gebruik ik vlas en vind dit prima te doen. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat er een klein potstallaagje in komt te liggen, dan creeer je een stevige ondergrond waar ze niet zomaar "doorheen" gaan. Dus alleen het kletsnatte vlas er eruit maar voor de rest de laag zo dik mogelijk laten. Waarschijnlijk is je laagje te dun of te los, wat glijden in de hand werkt.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:52

aliealie schreef:
Wij hebben ook een containerstal met een hardhouten bodem. Zelf gebruik ik vlas en vind dit prima te doen. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat er een klein potstallaagje in komt te liggen, dan creeer je een stevige ondergrond waar ze niet zomaar "doorheen" gaan. Dus alleen het kletsnatte vlas er eruit maar voor de rest de laag zo dik mogelijk laten. Waarschijnlijk is je laagje te dun of te los, wat glijden in de hand werkt.

als ik er een nieuwe baal in gooi moet ik het onderste er zeker uit halen, het is zo soppig als je er op loopt en het wordt ook hel rood van kleur. Dan neemt het niets meer op.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:54

fjordjes schreef:
Ik zat te denken aan rubberen matten. Of mag je geen coating aan de vloer aanbrengen met antislip erin?

een rubber coating op de vloer aan brengen is ook wel een goed idee!!
het is mijn eigen stal dus ik mag er mee doen wat ik wil!! :D
zal eens op internet gaan googelen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:57

Wat dacht je van een laagje zand? Ligt comfortabel en heeft veel grip!

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 16:22

als ze dan opstaan schuift dit toch ook weg??
of wil je een laag van 15 cm? dan wordt de opstap tot in de stal zo'n 20/25 cm hoog.

loop er niet warm van..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:23

Nee hoor, 5 cm moet voldoende zijn. Dit hark je om de zoveel dagen/om de dag even vlak.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:28

Ik denk ook dat zand wel gaat werken en dan zoals ZusJacobs zegt; gewoon een centimeter van 4 a 5 :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:59

Rubber matten en de container op afschot plaatsen, zodat de plas naar buiten kan lopen. Desnoods boor je achter in (bodem of achterwand een paar gaten).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:55

Of een rubbercoating (zoals bv in trailers) die 0 vocht doorlaat en goed opnemende bodembedekking als vlas of zaagsel of doorlatende rubber matten en een stel gaten op het laagste punt van de box, zodat het vocht de box uit kan lopen. Al moet het dan niet op dat punt onder de stalvloer blijven staan.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:29

de container op afschot zetten lukt niet meer, hij staat al 3 jaar en er is een dak opgebouwd. is dus een hele klus.

ik zat zelf idd. ook al aan die rubbergietvloeren te denken zoals in de trailer.
weet iemand de kosten hiervan per m2?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:32

Rubberen gietvloeren zijn duur, maar wel de beste oplossing. je zou eventueel ook de bodem in kunnen strijken met een soort lijm, dan zand eroverheen kunnen strooien en laten drogen?

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:30

ja dat kan idd ook nog!!

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:01

zoals meerderen hier zeggen inderdaad rubber matten! dat ligt ook niet zo koud lijkt me :)
en om het water enzo eruit te laten lopen, ken je niet iemand met een loader of iets dergelijks? dat de container aan de achterkant opgetild wordt, en er dan betonnen balken/stenen oid onder leggen zodat de container een heel klein beetje naar voren gekanteld staat.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:17

Matten dat hebben wij ook. :P

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 16:59

ik had een leverancier gesproken van rubber gietvloeren maar die rade het sterk af! omdat de stal met warmte en koude gaat werken kunnen er haarscheurtjes ontstaan waar het vocht dan in kan lopen.
waardoor het hout niet kan ventileren en dus eerder gaat rotten.
helaas op naar iets anders :(

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 16:59

Ludique96 schreef:
Matten dat hebben wij ook. :P

hebben jullie het ook in een container liggen?

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:23

Matten :j

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:47

Mijn pony heeft 2 jaar in een container box gestaan. Ik had op de bodem zaagsel met daarover heen een flinke laag stro. De natte plekken haalde ik eruit wanneer dag nodig was. Zo bleef hij een stabile ondergrond houden en toch lekker liggen. Rubber matten zijn ook wel een idee, al denk ik persoonlijk dat die ook behoorlijk glad kunnen worden door plas, moddervoeten e.d.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:57

Ik heb voor mijn buitenpaarden (zijn er 5 tot 6) ook 2 containers. Hierin zijn geen stallen ingemaakt maar de zijkant is voor het grootste gedeelte open. Ook ik heb in het 'liggedeelte' rubber stalmatten (dikt 4.5 cm) gelegd. In mijn geval staat de container wel op afschot. Ik las dat dit bij jou niet meer kan. Maar je kunt wel een paar gaten boren in de bodem. Dan kan het vocht onder de rubber matten doorlopen en vervolgens wordt het afgevoerd naar buiten.
Idee?

Nieuw zijn de matten best kostbaar, maar je kunt wel eens op MP scharrelen.

@Gentle vival; je moet niet te gladde matten voor paarden hebben en dan is het echt super.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:59

Matten werken altijd goed

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 20:20

ik ben alleen bang dat het vocht wat door de matten heen gaat op de ondergrond blijft liggen en daardoor de bodem gaat verrotten.

zat nu te denken aan 1 mat met een opstaande rand ofzo.
maar omdat je een damwand profiel hebt heb je altijd gaten aan de zijkant waar vocht doorheen loopt.

heb nog niet de oplossing voor mijn probleem...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:37

Kun je de bodem niet impregneren dan?