Nu nog gras zaaien???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PearllG

Nu nog gras zaaien???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:06

Ik heb een stukje weide van ongeveer 2500m2. Het is vorig jaar geploegd, gezaaid en geegaliseerd. Dit jaar hebben mijn twee paardjes er met regelmaat overdag opgestaan. Ik merk alleen dat het vorig jaar niet zo goed is gezaaid, het lijkt wel of het echt in rijen is gezaaid waardoor er ook rijen zijn waar eigenlijk weinig gras groeit. Met als resultaat dat hier veel verschillende soorten (on)kruid groeit.

Ik wil eigenlijk nu nog bijzaaien met graszaad speciaal voor paardenweide maar vraag me af of het niet al te koud/nat is...
Mn paarden zouden er dan de hele winter niet meer opstaan en ik zou van het voorjaar laten bemesten...

Iemand een idee?

gohya

Re: Nu nog gras zaaien???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:09

Voor zover ik weet kan je nog steeds gras zaaien,zolang het niet vriest.En ik meende dat okt. daar een goede maand voor zou zijn om te zaaien.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:10

Prima hoor, dat zie je wel aan het leeggemaakte maïsland, daar wordt ook nog gras gezaaid.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:14

Volgens mij is het te laat, het zit ´s nachts al tegen het vriespunt. Daar zal je te weinig profijt van hebben.
Beter is nu, het onkruid afmaaien, goed bemesten en in het voorjaar een keertje spuiten. Als er voldoende voedingsstoffen in de grond zitten, breidt het gras zich vanzelf uit. Onkruid groeit vooral op een arme bodem.
En ja, gras wordt altijd in banen gezaaid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:17

Gras zaai je het beste in de herfst of in de lente. De herfst heeft als voordeel dat de grond nog voldoende opgewarmd is en dat het onkruid weinig actief is. Hoewel vroege vorst de groei van het jonge gras soms in de kiem kan smoren. In de lente kan het jonge gras rekenen op veel zon en licht, maar een nadeel is dan dat het onkruid in volle ontwikkeling is.

Dus toch nu zaaien,in de herfst.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:18

linky schreef:
Prima hoor, dat zie je wel aan het leeggemaakte maïsland, daar wordt ook nog gras gezaaid.

Waarschijnlijk is dat wintertarwe.
Laatst bijgewerkt door Tellisto op 23-10-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:18

Het nadeel is dat het hier in het zuiden (net over de grens Belgie) 's nachts soms al wel licht vriest.. Zou zonde zijn als het kapot vriest maar ik twijfel enorm of er volgend jaar wel gras komt als ik het alleen bemest en spuit.

De (on)kruid is geen schadelijke onkruid, vooral veel smalle weegbree (of wegebree).
Heeft het nu nog wel zin om te mesten? Hier bij de winkel zeiden ze van niet.... :?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:26

Ik vergeet dat je vanaf 15 september geen mest meer mag uitrijden in Nederland.
Weegbree is dan wel niet giftig, maar het is wel erg slecht voor je grasmat en het breidt zich enorm uit.
Weegbree groeit vooral op paardenmest (= zuur) Ik zou het weldegelijk wiilen bestrijden, vind het rotzooi. Het is ook geen kruid waar paarden van houden. Het helpt wel als je de paardenmest van het land haalt, elke dag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:35

Bedoel je dat je vanaf 15 sept. het land niet meer mag bemesten?Mijn hooiboer bemest nu nog steeds zijn land met de mest die hij bij mij ophaalt.Alleen in januari tot febr. mag het niet zei die.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:40

Mest uitrijden mag inderdaad pas weer op 15 februari.
Gras inzaaien kan deze maand nog prima.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:41

Heb het net nog even na gevraagd bij mijn man, die is al 25 jaar melkveehouder.
Hij heeft het over 15 september, hier in Denemarken is het 15 oktober. Ik geloof dat dat is omdat dan alle stikstoffen door de sneeuw en regenval van het land af lopen, de sloten in. Dat is niet de bedoeling; milieuwetgeving.
Ik ben bang dat jouw hooiboer ernstig in overtreding is en een flinke bon kan verwachten als het bemerkt wordt.
Gedurende de winter mag je niet uitrijden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:44

Ze controleren dit ook vanuit de lucht met helicopters. Die "hooiboer" neemt een fiks risico. En de boetes zijn niet mals.
Het klopt, dat het uitrijverbod in Nederland op 15 september van kracht is gegaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:47

bijdehandje1 schreef:
Ze controleren dit ook vanuit de lucht met helicopters. Die "hooiboer" neemt een fiks risico. En de boetes zijn niet mals.
Het klopt, dat het uitrijverbod in Nederland op 15 september van kracht is gegaan.

Oke thnx.zal het tegen hem zeggen.miss. weet hij dat niet?
Maar dat lijkt me sterk dat hij het niet weet.
De boete's zijn idd. niet mals,mijn vriendin kreeg een boete van 1500,- omdat ze de mest in een hoekje van het weiland had liggen.Alle mest moest weg binnen 1 week,zo niet kwam er nog eens 800,- bovenop.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:10

Ik denk dat een groot nadeel van nu zaaien de vogels zijn. Bij ons zitten er alweer veel kraaien en kauwen de paardendrollen uit elkaar te trekken, de vogels krijgen weer meer honger. En laten ze nou net gek zijn op graszaadjes ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:19

Het is nu wel laat om door te zaaien (je wilt niet nieuw inzaaien, maar doorzaaien). Wat op braakliggend maisland wordt ingezaaid is is vaak Italiaans raai als groenbemester. Dat wordt er in mei weer onder geploegd, voordat de mais er weer ingaat. Je mag nl vanwege verstuiving/erosie geen land braak laten liggen, er moet iets opstaan. Groenbemester dus. Maar dat is dus niet als blijvend grasland bedoeld.
Nu bemesten mag ook niet, spuiten heeft ook weinig zin, ook het onkruid groeit nu niet.
Volgend jaar maart/april bemesten, onkruid bestrijden en dan, als het nog nodig is, doorzaaien. Het eerste jaar is wei vaak nog erg 'streperig', grote kans dat je volgend jaar helemaal niet meer hoeft door te zaaien omdat het gras toch wel gaat uitstoelen. Pas na 3 jaar is de grasmat volwassen. En voor het mooi zou je iedere 7-8 jaar opnieuw moeten inzaaien.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 11:23

Ibbel schreef:
Het is nu wel laat om door te zaaien (je wilt niet nieuw inzaaien, maar doorzaaien). Wat op braakliggend maisland wordt ingezaaid is is vaak Italiaans raai als groenbemester. Dat wordt er in mei weer onder geploegd, voordat de mais er weer ingaat. Je mag nl vanwege verstuiving/erosie geen land braak laten liggen, er moet iets opstaan. Groenbemester dus. Maar dat is dus niet als blijvend grasland bedoeld.
Nu bemesten mag ook niet, spuiten heeft ook weinig zin, ook het onkruid groeit nu niet.
Volgend jaar maart/april bemesten, onkruid bestrijden en dan, als het nog nodig is, doorzaaien. Het eerste jaar is wei vaak nog erg 'streperig', grote kans dat je volgend jaar helemaal niet meer hoeft door te zaaien omdat het gras toch wel gaat uitstoelen. Pas na 3 jaar is de grasmat volwassen. En voor het mooi zou je iedere 7-8 jaar opnieuw moeten inzaaien.

Oke thanx voor de nuttige informatie!
Dan zal ik inderdaad in het voorjaar gaan beginnen. Kunnen mn paardjes deze winter af en toe ook nog even de benen strekken op de weide. :)

Ik heb het idee dat mn weide erg arm is aan voedingstoffen... Er is ook jaren niets mee gedaan voor ik het vorig jaar ging gebruiken. Heb wel tweemaal kunstmest gestrooid.
Zou het dan handig zijn om in maart/april kunstmest te strooien of laten injecteren met bijv. varkens of koeienmest?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:24

linky schreef:

Dit is een ander soort gras of een groenbemseter(gewoon onkruid inzaaien zodat het groen zien) Gras wat in maisland ingezaaid word is een snelgroeiend ras wat niet geschikt is voor paardenweides.

TS je kunt nu niet meer inzaaien. De temperatuur is te laag, het zit niet alleen tegen het vriespunt aan maar het komt ook onder de 5 graden en dan groeit gras niet meer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:26

PearllG schreef:
Ibbel schreef:

Oke thanx voor de nuttige informatie!
Dan zal ik inderdaad in het voorjaar gaan beginnen. Kunnen mn paardjes deze winter af en toe ook nog even de benen strekken op de weide. :)

Ik heb het idee dat mn weide erg arm is aan voedingstoffen... Er is ook jaren niets mee gedaan voor ik het vorig jaar ging gebruiken. Heb wel tweemaal kunstmest gestrooid.
Zou het dan handig zijn om in maart/april kunstmest te strooien of laten injecteren met bijv. varkens of koeienmest?

Hoezo heb je het idee dat je weide arm is aan grondstoffen? Heb je al een grondonderzoek laten doen? Zonder grondonderzoek kun je niet het juiste mestbeleid voeren namelijk.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:34

Ik heb dat idee omdat er heel weinig gras heeft gegroeid, de grond is erg droog en stoffig en er groeien bepaalde soorten kruiden zoals smalle weegbree.
Maar een grondonderzoek zal inderdaad wel handig zijn! Kan ik dan het beste in het voorjaar laten bekijken denk ik? :o?

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:41

als het niet vriest kan het denk ik nog wel!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:10

grondmonster kun je ten alle tijde laten steken, zolang de grond maar niet bevroren is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:19

PearllG schreef:

Planten die van zure grond houden krijg je weg door kalk te strooien, dat kan/kon in oktober of in maart.

Kunstmest en injecteren zijn de pest voor je bodemleven en daarmee voor de veerkracht van je grasmat (slechter wortelstelsel = minder bestand tegen crossende paardenhoeven). Mocht je willen fokken is varkensmest al helemaal af te raden ivm bacterie die je veulens ernstig ziek kan maken (lawsonia, bokker joto heeft er meerdere keren mee te maken gehad. kan me niet herinneren of de veulens er goed vanaf gekomen zijn).

Laat ruige mest uitrijden, bv je eigen paardenmest die aantal maanden gelegen heeft. Wormeneieren zijn dan dood en je raakt makkelijk van je eigen mest af ipv te moeten betalen voor de afvoer EN de aanvoer van nieuwe mest. Je moet dan wel (maar gezien je onkruid zowiezo al) kalk strooien. Let op welke, liefst langzame, kalk je gebruikt (ook weer ivm bodemleven) en zorg dat er een maand tussen mesten en kalken zit.

Hier al aangeraden : bodemonderzoek is heel goede tip. Blind mest en kalk op je land gooien is kostbaar en het resultaat is afwachten.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:22

Drijfmest mag inderdaad tot 15 september uitgereden (lees geïnjecteerd) worden. Vaste stalmest mag dacht ik altijd uitgereden worden over het bouwland.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:23

Ik zou het niet meer doen. Theoretisch gezien is oktober inderdaad nog een goede maand om te zaaien, maar ik heb drie weken geleden gezaaid (met nog veel zon!) en had al schrik voor vroege vorst. Nu pas begint het lichtjes uit te schieten. Hoe kouder, hoe trager het uitschiet en hoe meer kans op kapotvriezen en aangezien ze soms al 's nachts vorst voorspellen ...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:18

uiterlijk september inzaaien/bijzaaien, anders weer in maart/april
je kan het beste als het gegroeid is een keer maaien of schspen erop gooien