ronde kuilbaal openmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

ronde kuilbaal openmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 10:22

Hebben jullie mischien goede tips voor mij?

Ik wil binnenkort kuil gaan bijvoeren als mijn gras bijna op is, en ik heb kleine ronde balen.

Nou ben ik van plan om er een op een pallet te zetten, en als hij open is een zeil erover te leggen.
Hij moet namelijk buiten liggen, en een ronde baal moet je natuurlijk afrollen, dus heel de wikkel moet er af.

Of denken jullie dan hij zo snel zal rotten?

Heeft iemand mischien een goede tip voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken, het is zo namelijk een heel gedoe om een paar keer per dag het zeil er af te moeten halen en hem daarna weer in dte pakken..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:07

Ik zag bij een kennis dat de hem aan de onderkant los had gesneden, en vervolgens het plastic er heel van af haalde. Ze hield dus een soort van kap over. Het net hield ze er ook bij en als ze dan kuil had afgerold knoopte ze het net er om heen en het plastic ging als regenkapje er weer overheen.

Denk wel dat een zeiltje sneller gaat, zeker als je hem vastlegt met een paar autobanden.

Waarom haal je niet gelijk voor 2x voeren uit de baal? Eerste deel voeren en dan de voerkruiwagen, of extra hooinetten weer vullen en klaar zetten in de stal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:15

wij zetten de baal op zijn kant en snijden het plastik eraf en halen gewoon het hooi eraf
niks rollen
je kan het er makkelijk in plukken afhalen je loopt er zelf omheen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:16

Bij mijn oude adres sneden we ook de onderkant los en dan in stroken naar boven zeg maar. Dan hielden we de kap bij elkaar door middel van een stro touw. Werkte heel goed!

PBA_

Re: ronde kuilbaal openmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:46

wij sneden aan de onderkant langs de hele baal. Vervolgens aan de bovenkant naar beneden snijden tot de horizontale snede. Het plastic haal je er dan zo af. Eitje, je bent er zo mee klaar.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:49

groot oranje bouwzeil op de grond leggen, en dan aan 1 zijde (korte zijde) pallet erop zetten.

Baal loshalen, dus plastic eraf halen, wel net bewaren. Ja haalt dan je kuil eraf, net er weer om heen knopen.
Vervolgens trek je de rest van het zeil over de pallet + de baal hooi. Die maakte wij dan vast met een stel spinnen (van die binders voor op de fiets zeg maar)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:50

wij sneden ook alles behalve het onderste randje eraf. Stond gewoon op de grond en wij rolden dit af :j Even een groot zeil erover voor over de remork en klaar :D Helemaal niet veel werk hoor! Wij staken er van die ijzeren haken door de gaatjes van het zeil zodat het netjes afgesloten bleef.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:05

hoe er rekening mee dat je kuil binnen een paar dagen moet opvoeren anders gaat het vaak schimmelen en rotten. Hooi kan je ook in ronde balen krijgen en daar heb je het probleem van rotten niet echt mee.

het moet iig op een pallet van de grond af! en ja ook afgedekt liggen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:27

bedankt voor de tips!

Heeft er iemand ook ervaring met het opensnijden van de platte kant, en da baal dan leeg te plukken, of wil dat niet en moet je hem echt afrollen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:31

dat wil niet goed...

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:34

Er zijn al veel goede tips gegeven. Dat vanaf de platte kant leegplukken is niet te doen. Wij hadden 'm dan wel aan de ronde kant opengesneden, maar niet helemaal rondom, en uiteindelijk moesten we telkens plukjes los trekken. Ik ben wel eens 20 minuten bezig geweest om een kruiwagen vol te krijgen met plukjes hooi; geen aanrader. ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:39

wat ik altijd deed was onderkant opensnijden. dan op pallet zetten dan rest van plastic eraf net eraf en dan gewoon eruit plukken. onder zeiltje enz. moet je mee opletten het zal nu wel meevallen maar als het wat warm wordt en het onder een zeiltje ligt kan je snel broei krijgen. dan is het beter er een klein afdakje boven te maken

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:49

Bij mijn weten moet je een eenmaal uitgepakte baal kuil niet weer inpakken.
Er is dan namelijk alweer zuurstof bijgekomen wat het rottingsproces in werking zet. Als je het dan ook nog eens inpakt, gaat het inderdaad lekker broeien en heb je in no-time een verotte baal. Als het eenmaal open is kan je er beter de wind doorheen laten blazen. Van de regen gaat je baal namelijk NIET extra rotten. Het is de zuurstof die het hem doet.
Als je het toch graag wilt beschermen voor de regen, doe het dan met een afdakje. Niet het zeil er weer overheen draperen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:35

Ik heb grote balen en snij eerst de "kap" eraf en daarna de rest van boven naar beneden lossnijden ala sinaasappel schillen.

De balen liggen bij mij op de grond en staan dus op hun eigen zeil en ik dek het niet af ivm met broeien, voer het in 2 weken op dus weinig tot geen rot erin.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:48

Wij halen het plastic er helemaal af ook de onderkant. Dan een zeil er over en dat zeil zetten we met kleine prikpaaltjes vast. Zo kan er wel lucht bij. Ook wij heben hem op een pallet.

We houden de balen zo aardig lang goed.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:50

Oke ik ga het maar proberen..
En idd om er voer uit te halen voor de hele dag of 2 dagen is een goed idee, dan hoef ik hem niet zo vaak open te maken.
Dan kan ik wel wat bakken of zakken vullen en die in de schuur zetten tot ik ze nodig ben..

Ik heb de baal namelijk niet met een paar dagen op. Heb een haf en een shet die er van eten..
maar even uittesten..
De volgende keer wil ik liever vierkante denk ik

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:54

Doordat wij prikpaaltjes gebruiken is de baal ook zo open en dicht.

Twee voorste paaltjes uit de grond trekken, terug slaan en je baal ligt open.

Ik vind dit prettiger dan de normale kleine baaltjes. Wij hebben er drie mini's van eten dus hij staat bij ons ook aardig lang.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:57

Haha!
Ik heb precies hetzelfde,
Ik leg er een zeil op met stenen en evnt. een oude paal.
Bij ons waait het er dan niet af...
Ik had eerst dat het er wel afging sinds ik een paar paaltjes ervoor zette niet meer.
Dus ik dacht dat mijn pony het deed.
Hopelijk kun je er iets mee ;)

Succes!

wereld schreef:
Hebben jullie mischien goede tips voor mij?

Ik wil binnenkort kuil gaan bijvoeren als mijn gras bijna op is, en ik heb kleine ronde balen.

Nou ben ik van plan om er een op een pallet te zetten, en als hij open is een zeil erover te leggen.
Hij moet namelijk buiten liggen, en een ronde baal moet je natuurlijk afrollen, dus heel de wikkel moet er af.

Of denken jullie dan hij zo snel zal rotten?

Heeft iemand mischien een goede tip voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken, het is zo namelijk een heel gedoe om een paar keer per dag het zeil er af te moeten halen en hem daarna weer in dte pakken..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:51

Binnen hoeveel tijd moet zo'n baal eigenlijk op, ik overweeg om voor mijn twee paarden toch weer op ronde balen over te gaan, want die kleintjes vliegen erdoorheen, ik zit nu op ruim een kleine baal per dag en dat zijn zware kleine balen. Ik denk dat het hooi in de baal geen kuil is maar ook niet zo droog als de kleien baaltjes, beetje voordroog denk ik..
Iemand ervaring met twee paarden en een grote ronde baal... ?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:10

wel het hele plastic openmaken, onderkant kan je laten zitten. Het wil anders wel, maar je krijgt het hooi er met kleine hadnjes vol uit, ben je tijden aan het plukken voor je genoeg hebt. Ik deed het eerst wel zo.

Later hebben we alles eraf gesneden en de rol door het heen en weer rollen met hooivork pakte je er zo af wat je nodig was. zeil erover, met palen en stenen vast leggen. Zelf in de dikste regen was het hooi droog.
Nadeel van plastic is dat je niet kan zien hoe het hooi is, ik heb dus ook bijna 3 rollen weg moeten gooien. Vol met schimmel. Wij gaan over op kleine pakjes. ook wel zo makkelijk met plakjes voeren

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:39

Een vriendin van mij heeft het onder een afdak gelegt, en het helemaal uit elkaar gehaald, omdat het anders meestal gaat broeien.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:42

wereld schreef:
Oke ik ga het maar proberen..
En idd om er voer uit te halen voor de hele dag of 2 dagen is een goed idee, dan hoef ik hem niet zo vaak open te maken.
Dan kan ik wel wat bakken of zakken vullen en die in de schuur zetten tot ik ze nodig ben..

Ik heb de baal namelijk niet met een paar dagen op. Heb een haf en een shet die er van eten..
maar even uittesten..
De volgende keer wil ik liever vierkante denk ik
Ik heb ook ronde balen en doe een voorraadje in een big bag.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:11

Wij hebben op stal grote ronde balen, we doen ongeveer 5 dagen met een baal.
We snijden de bovenkant rondom open, en 1 snee naar beneden en de onderkant rondom open, dan halen we alle folie en het net eraf.
Afrollen doen we niet helemaal, tot aan de achterkant rollen we af. De achterkant staat namelijk onder een dekzeil bijna tegen een container aan, daar kun je gewoon niet bij komen om af te rollen.

Dekzeil erover en klaar, nooit nat hooi en de balen vallen ook niet om, mits je de onderkant breed genoeg houd ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:31

Ik heb ook ronde balen. Ik snij langs de hele onderkant en dan 2 snedes elk aan een kant van de baal verticaal omhoog TOT bovenaan (Het plastic aan de bovenkant laat ik dus heel). Dan kan ik ook zo het net erom weg halen en ik heb geen extra (vies, te groot en nat) zeil nodig wat er steeds afwaait en flappert. Ik leg wel een autoband op de baal, zodat het plastic mooi blijft liggen als het waait. De kuil kan ik nu gewoon er rondom afhalen zonder dat het plastic er eerst af hoeft en er komt voldoende wind bij, dus het blijft mooi droog. Ik voer al jaren ronde balen, maar dit is met stip de handigste manier (vind ik). :)