Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
). R0oszs schreef:s in een potstal Een `potstal` is een stal waarbij de mest op gezette tijden wordt bedekt met een nieuwe laag stro. Vroeger werden in plaats van stro ook heideplaggen gebruikt. De essen werden met dit mengsel uit de potstal bemest. Door deze manier van werken komt het vee steeds hoger te staan. Als het mengsel van mest en stro een bepaalde hoogte h '
Nou ik kan je vertellen dat bij mijn 2 haflingers de stal na een week hooggenoeg is dat je het eruit kan halen.. Aangezien ik dit met de hand doe.. dus daar ga ik geen maand of langer van maken..
maargoed offtopic..
Moeni11 schreef:Maar een week niet uitmesten is geen potstal!!!
Mok komt overigens van een bacterie, niet zozeer van potstallen.
Speedster schreef:Mijn ervaring is dat een potstal schoner en droger is dan een gewone stal. Als zich een onderlaag gevormd heeft (duurt meestal een paar weken), dan blijft de bovenlaag droog en heb je ook geen ammoniakluchten.
hetbommeke schreef:Mijn Tinker staat ook in een potstal. Stal wordt 2 a 3 keer per jaar leeggehaald en nog nooit last van mok gehad. Hij staat er nu ruim 2 jaar. 's Nachts op stal, overdag in de wei of bak.
En dan te bedenken dat toen ik hem ruim 2 jaar geleden kocht, ik er een pot mokzalf bijkreeg omdat hij altijd zo vaak last had van mok.
Ik ben van mening dat het ook met weerstand en voeding te maken heeft.