Gevoelig voor mok, potstal wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Gevoelig voor mok, potstal wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 06:51

Hallo Bokkers,

Bij ons op stal willen ze middels stro in de winter een potstal maken.
Mijn paard heeft op de opfok ook middels potstal gestaan, maar kreeg hierdoor veel last van mok. Ik ben bang, dat ze dit ook gaat krijgen op deze stal.
Wat voor bodembedekking kan ik het best gebruiken, want van een potstal stappen de staleigenaren denk ik niet vanaf.
Even over het paard zelf. Het is een echte smeerkees!!!

ZusJacobs

Re: Gevoelig voor mok, potstal wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 06:57

Zorg dat er altijd een drogr laag is om op te staan, verder als het vies is kun je de benen lichtjes afspuiten met water en daarna goed drogen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:02

Hoelang potten ze bij jouw op?

1 week, 2 weken of langer.

Mijn haflinger krijgt ook snel last van mok en pot ik ook gewoon op. Maar dan wel een week..

Niet lang dus maar deze stal kan niet met de shovel leeggehaalt worden..

Maar ik doe bij haar een berg stro erin en dan elke dag een klein laagje erbij gooien. Ong. 1 plak of een halve.

Zij is trouwens ook heel vies..

En verder als ze ook maar een heel klein plekje mok heeft meteen schoon maken. Eerst met betadine en dan droogmaken en dan doe ik er mokcreme van grand national.. dat werkt bij haar enorm goed :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:10

Een week is niet oppotten.
Oppotten is een minimaal een maand. Langer kan ook prima, mits er maar genoeg stro gebruikt wordt. En dan zal je paard ook geen last krijgen van mok. Bij genoeg stro komt ie namelijk nooit nat of vies te staan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:11

Een week oppotten, vind ik niet echt een potstal..
Als je keus hebt is vlas misschien het meest handige en praktische.
Mijn jonkie had vorig jaar ook last van mok (wel op het weiland).
Heeft iedere maand een vitaminespuit gehad en na een aantal niet werkende mokzalfjes heb ik er gewoon uierzalf opgesmeerd.
Daarna heeft hij er geen last meer van gehad.. Ook van de winter niet in de grote potstal en nu in de blubber..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:23

dat zeg ik toch dat het niet lang is.....

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:26

oppotten = drollen eruit (of helemaal niet) en stro bijgooien..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:35

Dan mis je toch de betekenis van een potstal..

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:40

Maar een week niet uitmesten is geen potstal!!!

Mok komt overigens van een bacterie, niet zozeer van potstallen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:48

Mest ze allebei maar uit, dan weet je het verschil wel.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:49

Wij potten onze stal ook op, het is wel een inloopstal en de paarden staan er uiteraard niet zo veel in, de paarden gebruiken hem voornamelijk als toilet (plast schijnbaar fijner op een laag stro dan in de wei ;) ).
Mijn ervaring is als er elke dag voldoende stro bijgestrooid wordt, je net een hele fijne droge bodem houdt, dit doordat de plas naar de onderste laag zakt, waardoor de toplaag droog blijft. Wij halen de stal 2x per jaar leeg met de tractor.

Succes ermee!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:57

R0oszs schreef:
s in een potstal Een `potstal` is een stal waarbij de mest op gezette tijden wordt bedekt met een nieuwe laag stro. Vroeger werden in plaats van stro ook heideplaggen gebruikt. De essen werden met dit mengsel uit de potstal bemest. Door deze manier van werken komt het vee steeds hoger te staan. Als het mengsel van mest en stro een bepaalde hoogte h '

Nou ik kan je vertellen dat bij mijn 2 haflingers de stal na een week hooggenoeg is dat je het eruit kan halen.. Aangezien ik dit met de hand doe.. dus daar ga ik geen maand of langer van maken..

maargoed offtopic..

Het oorspronkelijke doel van oppotten en het bereiken van een versnelde compostering door het aanstampen dat het vee continu doet.
Dat heb je in een week niet bereikt..
Maar als je het perse beter wil weten, ga je gang.

Een gezond paard met een goede weerstand is de beste manier om mok tegen te gaan.. Maar ook hier, als je het perse beter wil weten ga je gang ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:04

Ik gebruik vlas in mijn potstal. Mijn paard is ook een smeerkees dus na een maand of twee moet alles er echt uit. De pony staat al een half jaar op dezelfde onderlaag en die kan voorlopig nog wel even.
Ik haal wel dagelijks de mest eruit maar blijf van de onderlaag af. 1 keer per week vlas erbij.
Paardjes staan altijd droog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:15

Moeni11 schreef:
Maar een week niet uitmesten is geen potstal!!!

Mok komt overigens van een bacterie, niet zozeer van potstallen.

De bacterie van mok zit al op de benen, alleen als de benen scheurtjes/wondjes krijgen door bijv. teveel vocht -Modder, natte stal etc.- komt er mok bij kijken.
Als je zorgt dat de benen droog bljven, door de bovenlaag droog te houden van het trooisel (wat in een potstal ook moet kunnen, al kan het door amoniak luchten wel erger worden) en de benen als ze erg vies zijn licht af te spuiten (zo maak je de huid niet kapot) en droog te maken kun je mok voorkomen!

Dames, ik denk dat het slim is de discusie wat wel of niet een potstal is ergens anders te voeren :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:30

Mijn ervaring is dat een potstal schoner en droger is dan een gewone stal. Als zich een onderlaag gevormd heeft (duurt meestal een paar weken), dan blijft de bovenlaag droog en heb je ook geen ammoniakluchten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:04

Speedster schreef:
Mijn ervaring is dat een potstal schoner en droger is dan een gewone stal. Als zich een onderlaag gevormd heeft (duurt meestal een paar weken), dan blijft de bovenlaag droog en heb je ook geen ammoniakluchten.

Ja idd. Vaak word er bij gewone stallen die laag verstoord en komt er telkens wel amoniak vrij.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:11

Mijn Tinker staat ook in een potstal. Stal wordt 2 a 3 keer per jaar leeggehaald en nog nooit last van mok gehad. Hij staat er nu ruim 2 jaar. 's Nachts op stal, overdag in de wei of bak.

En dan te bedenken dat toen ik hem ruim 2 jaar geleden kocht, ik er een pot mokzalf bijkreeg omdat hij altijd zo vaak last had van mok.

Ik ben van mening dat het ook met weerstand en voeding te maken heeft.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:15

Ik denk dat je er voor moet zorgen dat je de poep er zoveel mogelijk uit moet scheppen.

Ik ben zelf geen liefhebber van een potstal op basis van stro. Het is viezer dan een potstal op basis van bijv. zaagsel, vlas of strokorrels, omdat je daar de poep makkelijker uit kunt zeven.

Maar het nadeel van die kleine zaagsel/vlasstukjes ed is natuurlijk, dat ze aan de zalf kleven die je in de kootholtes tegen de mok smeert. Daar zul je met lange strostengels natuurlijk weer minder last van hebben.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 10:22

Allemaal heel erg bedankt voor jullie adviesen
Idd hou aub met discussie voeren wat nou wel of niet een potstal is!!!!
Heb net met de eigenaar van de stal over gehad. Aangezien zij de stallen uitmesten. Het is voor hun de 1e keer dat ze het doen, dus willen experimenteren erop. Mocht mijn paard daardoor toch last krijgen van mok, wordt er een andere oplossing gezocht. Denk dat het dan gewoon op de oude manier gaat, want tot nu toe heeft ze er geen last meer van gehad. Ik praat dan over na de opfok!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:40

Ah nou super, ik hoop voor je dat ze er geen last van krijgt :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:28

hetbommeke schreef:
Mijn Tinker staat ook in een potstal. Stal wordt 2 a 3 keer per jaar leeggehaald en nog nooit last van mok gehad. Hij staat er nu ruim 2 jaar. 's Nachts op stal, overdag in de wei of bak.

En dan te bedenken dat toen ik hem ruim 2 jaar geleden kocht, ik er een pot mokzalf bijkreeg omdat hij altijd zo vaak last had van mok.

Ik ben van mening dat het ook met weerstand en voeding te maken heeft.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. onze tinker heeft zijn eerste mok gekregen op een kurkdroge stal met vlas. Een potstal op stro, vlas of hennep, mits goed aangepakt, is een droge niet stinkende stal.