Paard in de wei niet te pakken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trekpaard15

Paard in de wei niet te pakken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:53

Hallo Bokkers..
ik heb even een vraagje
als je bij me paard in de wei komt om hem tepakken als je wilt rijden .. bijf ze maar om je heen gallopperen en gek doen zodat je er niet kan pakken vorige x duurde het bijna 40minuten maar we geven niet op :o
ik heb al heel veel geprobeert maar hebben jullie nog ideen of tips..
ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

:D

aerdenhout1

Re: Paard in de wei niet te pakken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:54

ER zijn al div. topics over dit probleem, dus even de zoek functie gebruiken?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:58

Je zou je paard eigenlijk zover moeten krijgen dat hij jou met iets lekkers associeerd vb: een potje brok. Eens goed schudden met die handel en hem roepen.
Ik heb bij mijn thuis nog geen 1 paard geweten die niet zelf kwam.
Dit doe ik ook 's avonds als ik hem op stal zet. Dus het is niet voer krijgen en rijden. Anders leert hij het denk ik niet dat het OK is.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 17:04

heb ik ook geprobeerd maar dan komt die naar je toe en dan wil je der bij de halster pakken en dan rend ze weer weg }>

x_Quinta_x schreef:
Je zou je paard eigenlijk zover moeten krijgen dat hij jou met iets lekkers associeerd vb: een potje brok. Eens goed schudden met die handel en hem roepen.
Ik heb bij mijn thuis nog geen 1 paard geweten die niet zelf kwam.
Dit doe ik ook 's avonds als ik hem op stal zet. Dus het is niet voer krijgen en rijden. Anders leert hij het denk ik niet dat het OK is.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:06

En kun je haar niet in de stal voeren? Ligt je wei aan de stal zodat ze binnen en buiten kunnen?
Dat hij wegloopt is toch nog een teken dat hij je met werk associeerd. Nog een beetje volhouden denk ik

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 17:07

jaa volhouden is een ding dat zeker is..
x_Quinta_x schreef:
En kun je haar niet in de stal voeren? Ligt je wei aan de stal zodat ze binnen en buiten kunnen?
Dat hij wegloopt is toch nog een teken dat hij je met werk associeerd. Nog een beetje volhouden denk ik

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:11

En er achter vangen is ook niet de oplossing. Ten eerste kan je niet zo hard lopen, ten tweede ben je niet zo behendig als een paard en ten derde wordt in de kudde het paard 'dat ze niet moeten' ook achterna gezeten. Jouw paard denkt dus dan hij dat is.
Dus nog een beetje lijk een dwaas met je potje voer rammelen ;)
Niet alleen als het voor te rijden is, maar ook als zomaartje.

xcharlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:58

misschien eerst lekker knuffelen en dan een halstertouw achter je rug houden. en dan snel om haar hals heen gooien. ik zag dat een keertje iemand doen en het werkte ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:08

Mijn pony deed dit ook. Hij wist gewoon dat als ik de wei in kwam dat hij dan aan het werk moest. Als ik hem eenmaal te pakken had was er niks aan de hand. Was hij ook gewoon vrolijk. Maar eer dat ik hem eens had...

Ik heb toen als tip gekregen om gewoon zomaar eens naar hem toe te lopen in de wei. Appeltje geven, even aaien en weer weg gaan. Niet alleen de wei in gaan om hem te halen voor het werk.

Toen hij eenmaal doorhad dat hij niet altijd mee moest kon ik hem zo pakken.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:26

Denk dat hem Snel pakken geen zin heeft.
Afwachten en hem kalm pakken en belonen.
Als hij naast je staat en je pakt met een snelle beweging het halster en schrikt hij nog, hij moet je vertrouwen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:22

wat tessa zegt is een goeie tip. ook gwoon zomaar de wei in om te aaien en teverwennen en dan weer weg. en wat ook werkt is gewoon in de wei gaan zitten met een emmer wordtels en dan kijken wat hij doet. en hem dan niet vangen maar gewoon als hij komt een wortel geven. en dan asl hij makkelik komt sta e op aai je hem en neem je de emmer(die nog niet leeg is) mee. grote kans dat hij achter e aanloopt. en dan gewoon weggaan. moet je zien hoe lief hij je de volgende keer vind. als je hem maar vaak genoeg"vergeet" dan komt het wel goed. maar geduld is inderdaad het woord hier. sterkte ermee

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:29

die van mij heeft daar ook soms een handje van. wat ik doe is wat paarden snoepjes in een losse voerbak doen en dan rustig over de nek aaien en dan het touw over de nek. hij heeft het niet eens in de gaten. halster naast je leggen en dan met het touw even een tijdelijk halster maken dat hij denkt dat hij vast staat. ik kan dan zo het halster om doen dan. ik weet niet of het voor jou ook werkt maar ik ga niet eens proberen om hem zo te pakken dit werkt super over een tijdje probeer ik het wel weer zonder.

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:01

Neem wat lekkers mee. En haal hem niet altijd uit de wei als je naar hem toe gaat. Maar kroel hem/haar bijvoorbeeld alleen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:20

trekpaard15 schreef:
Hallo Bokkers..
ik heb even een vraagje
als je bij me paard in de wei komt om hem tepakken als je wilt rijden .. bijf ze maar om je heen gallopperen en gek doen zodat je er niet kan pakken vorige x duurde het bijna 40minuten maar we geven niet op :o
ik heb al heel veel geprobeert maar hebben jullie nog ideen of tips..
ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

:D

pak er een stoeltje bij en ga zitten wachten tot ze klaar is met gek doen?
:P

belangrijk is om te weten wat jij doet als dat paard zo gek gata rondrennen.
hoe sta je,sta je recht op,ren je er achter aan, waai je met je armen,praat je hard of zacht tegen je paard.

wat doe je zelf allemaal?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:22

aerdenhout1 schreef:
ER zijn al div. topics over dit probleem, dus even de zoek functie gebruiken?

Hier zijn idd. meer topics over met heel veel tips.