hooi-opslag en muizen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

hooi-opslag en muizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:23

Vandaag ben ik mijn wintervoorraad hooi naar hier aan het halen.
Volgens de vorige huurders van de weide hadden ze geen last van muizen omdat in de buurt katten lopen maar volgens mij zijn er altijd wel muizen waar hooi, etc. te vinden is.
Nu heb ik al besloten om 2 boerderijkatten uit het asiel te halen, probleem is alleen dat ik die 8 weken opgesloten moet houden zodat ze goed weten dat ze nu hier wonen. In de hooischuur opsluiten is geen optie, daar zijn tal van gaten waardoor ze naar buiten kunnen ontsnappen. Wat kan ik het beste doen in tussentijd om zoveel mogelijk muizen hier buiten te houden en wat is veilig moesten er eventueel omwonende katten in onze hooischuur verzeild geraken ?

Brainless

Re: hooi-opslag en muizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:27

Wij (en mijn schoonouders) hebben nooit katten 8 weken opgesloten.
Hier hebben de katten 2 dagen binnen gezeten (ze waren heel rustig) en toen liepen ze al heerlijk relaxed over het erf.
Mijn schoonpa laat ze meestal 1 week binnen, de kat van mijn opa heeft ook geeneens een week binnen gezeten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:29

Wat dacht je van muizenvallen plaatsen?

En kun je in de hooischuur niet een tijdelijke grote cattery maken (van wat palen en gaas) om de nieuwe katten in te houden? kattenbak er bij, klaar.
En ik heb trouwens dit nooit 8 weken gedaan hoor. Twee weken, waarbij ik als ik in de buurt was na een paar dagen de katten onder toezicht van mij los liet lopen. En dan met wat lekkers weer in de cattery lokken. Maar dat waren ook niet echt verwilderde katten....dat kan een verschil zijn natuurlijk.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:34

Ja naar het schijnt lopen die katten anders meteen weg, op zoek van waar ze kwamen. (katten hebben altijd buiten geleefd) Het zijn de voorwaarden van het asiel en daar hou ik mij ook netjes aan dan.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:35

polly2 schreef:
En kun je in de hooischuur niet een tijdelijke grote cattery maken (van wat palen en gaas) om de nieuwe katten in te houden? kattenbak er bij, klaar.

Is de aanwezigheid van katten alleen al genoeg om muizen weg te houden dan ? Want als ze in een "cattery" zitten dan kunnen ze er toch niet bij ?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:37

Bonnies schreef:
polly2 schreef:

Is de aanwezigheid van katten alleen al genoeg om muizen weg te houden dan ? Want als ze in een "cattery" zitten dan kunnen ze er toch niet bij ?

Nee...maar dan kun jij toch gedurende die periode muizenvallen plaatsen?

Moet je zien hoe groot de ogen van de katten worden, als jij een muis hebt gevangen.....

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:40

Waarom zet je niet wat muizengif neer (in zo'n afgeschermt doosje) zolang die katten er nog niet zijn?
Onze 2 katten vangen helaas niet genoeg muizen om alle muizen/ratten tegen de houden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:48

SadyLady schreef:
Waarom zet je niet wat muizengif neer (in zo'n afgeschermt doosje) zolang die katten er nog niet zijn?
Onze 2 katten vangen helaas niet genoeg muizen om alle muizen/ratten tegen de houden.

Dat zou ik niet doen, als ze dan toch nog in de cattery bij de katten terecht komen en die eten ze op...dat is niet goed voor de katten.

Ik adviseer daarom gewoon de klassieke muizenval. Als ze dan nog vers zijn als je ze vindt, kun je ze direct aan de katten voeren. Is heel goed voor de katten, vers vlees.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:49

quote="Fashionistaa"]

Brainless schreef:
Fashionistaa schreef:
maar niet met zo'n clipje,
da's zielig

gewoon een kooitje met uhh kaas ofzo.

En daarna loslaten bij de buren...... :Y)

Haha,
ja is toch gein xD[/quote]

leuk, die ''vandaag gevangen, morgen weer terug'' garantie :D

dat idee van de cattery vind ik tot nu toe het beste, kunnen de katten rustig wennen zonder dat ze in het huis moeten zitten en gek worden omdat die mensen constant langslopen

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:51

ik zou een paar dagen wat eten klaarzetten voor de katten, zodat ze in ieder geval graag op de hooiberg willen komen wonen, die muizen zien ze dan vanzelf wel......FEEST

Sowieso géén muizengif neerzetten, als zo'n kat er dan van eet, ben je hem gelijk kwijt..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:53

Ik heb altijd gehoord dat het 10 dagen was dat ze in huis moeten blijven. Dat valt toch te overzien? zou er niet te moeilijk over doen daarna jagen de katten de muizen wel weg.

@ Fashoinistaa, Die iglo achtige muizenvallen zijn pas zielig. Muizen hebben een vast territorium, als je ze verzet en bij andere muizen zet maken ze hem af. Daarnaast rent de muis ook gewoon weer terug.. mocht ie het halen. Je doet die muizen ontzettend veel stress aan op die manier, vind je dat wel kunnen dan?

De ouderwetse houten val met een metalen klep is het diervriendelijkste, ze zijn in (letterlijk) 1 klap dood.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:58

In huis zou ik de katten zowiezo niet houden, dat kan ook niet want ze zijn mensenschuw maar naast de schuren staat een woonwagen en die wilde ik dan inrichten voor de katten en er later zo'n klapdeurtje inzetten zodat ze erin en eruit kunnen wanneer ze willen.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:00

polly2 schreef:
SadyLady schreef:

Dat zou ik niet doen, als ze dan toch nog in de cattery bij de katten terecht komen en die eten ze op...dat is niet goed voor de katten.

Ik adviseer daarom gewoon de klassieke muizenval. Als ze dan nog vers zijn als je ze vindt, kun je ze direct aan de katten voeren. Is heel goed voor de katten, vers vlees.

Eet jullie kat de muizen op dan?! Onze katten komen ze (half) dood bij ons voor de deur brengen :+
Maar onze katten krijgen dan ook gewoon 2x per dag binnen gevoerd

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:11

Ja, bij mij worden de muizen opgegeten. Niet alleen muizen trouwens. Ook vogels (houtduiven, eksters, de kat is niet voor de poes) en konijnen.
Mijn kat heeft een keer zijn poot verbrijzeld gehad na een aanvaring met een bunzing. Toen heeft hij een tijd in een hele grote hondenbench moeten bivakkeren, vanwege een enorme stellage aan zijn poot en omdat hij niet mocht lopen en springen.

In die tijd ving ik de muizen met een muizenval en als ze nog vers genoeg waren kreeg hij ze. De eerste keer werden zijn ogen zo groot als schoteltjes! Dat ik een muis had gevangen!

Als hij zelf wat angt, komt hij ze ook voor de deur brengen, maar eet ze vervolgens op, liggend op de deurmat.

En vorige winter had ik een enorme muizenplaag waar de katten niet tegenop konden vangen. Ik zette muizenvallen in het voerhok en 's ochtends als ik de paarden ging doen, kwamen de katten mee, om snel voor mij te kijken of we beet hadden....
Ook wel lollig hoor....een soort snackbar voor de kat: verse muis met pindakaas...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:37

Tip qua kat-keuze :D neem een Noorse boskat!
Wij hebben meerdere katten op het erf, waarvan 1 boskat, en die vang echt heeeeeel veel. Ook ratten. Echt een goede jager.
De buren zijn maar wat blij met de boskat in de buurt, want ook daar is geen rat meer te zien (terwijl ze voorheen echt de kuilbalen open knaagden).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:44

Anneke schreef:
Tip qua kat-keuze :D neem een Noorse boskat!
Wij hebben meerdere katten op het erf, waarvan 1 boskat, en die vang echt heeeeeel veel. Ook ratten. Echt een goede jager.
De buren zijn maar wat blij met de boskat in de buurt, want ook daar is geen rat meer te zien (terwijl ze voorheen echt de kuilbalen open knaagden).

Die van mij is een kruising met een Noorse Boskat...dus ik kan dit alleen maar beamen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:13

Ok ik weet dus al wat voor kat ik moet nemen later. :D

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:27

.[/quote]

Eet jullie kat de muizen op dan?! Onze katten komen ze (half) dood bij ons voor de deur brengen :+
Maar onze katten krijgen dan ook gewoon 2x per dag binnen gevoerd[/quote]

Nou mijn katten eten ze met huid en haar op hoor!! Zeker mijn ex-zwevertje...die zie je op een goede dag met minimaal 5 muizen slepen en eet ze dan ook echt op!!! Ze haalt haar neus op voor ham!!!! Mijn twee andere katten eten ook wel muizen op maar zien dat minder als hoofdmaaltijd!! Mijn katten gaan de muizen nu bij de buren halen omdat er hier niet veel meer zit!!!

Ik zou de katten ook tijdelijk in de schuur proberen te houden.