zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

Stephanie_86

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 06:35

(sorry als het hier verkeerd staat kan natuurlijk ook bij manegepraat)

Wat ik me nou eens af vroeg zijn hier mensen die hun paard op een manege gestald hebben en hun paard laten meelopen in de les?

Als je dat doet waarom doe je dat dan zo veel verschillende mensen op je paard, doe je het voor beweing geven of om de kosten een beetje te drukken. Wat zou het schelen in de kosten als je het niet doet?
Wordt dan jouw zadel en hoofdstel gebruikt, en wat als ze schade hebben gemaakt aan jouw spullen ?

kortom een hele hoop vragen die wel eens tot een (nette) discussie kunnen gaan leiden

Brand maar los :D

(edit paar typfouten)
Laatst bijgewerkt door Stephanie_86 op 21-10-10 06:55, in het totaal 2 keer bewerkt

SandravdB

Re: pensionpaard in de les mee laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 06:45

Niet echt manege, maar mijn paard leende ik wel is uit aan de stagaires op stal, zodat die les ermee konden hebben, wel onder begeleiding van een vriendin van me die op die stal werkte, niet om een van bovenstaande redenen want vaak reed ik hem daarna nog even, meer om die meiden kans te geven om te rijden.

xWouter

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:01

Nee!
Mijn paard heeft nogal een eigenwilletje en vertrouwd mensen niet zo snel, zelf heb ik al zijn vertrouwen gewonnen maar als je er meteen opstapt als ie je nog maar net kent, knijpt hij er tussen uit!

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:06

Ja hoor die van ons wordt af en toe gebruikt voor manegelessen voor gevorderder ruiters. In principe rijden we haar zelf dagelijks maar als we eens echt niet kunnen vragen we de manege eigenaar om haar in te zetten. Ze is nog jong en kan de oefening goed gebruiken.
Financieel voordeel hebben we er trouwens niet van.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 07:08

maar gebruiken ze dan jouw spullen?

ik ben zelf erg zuinig op mn spullen en zou het dus niet leuk vinden als er iets kwijt of kapot is.

wat raar dat je er geen financieel voordeel van hebt het lijkt mij dat jij de manegeeigenaar een gunst verleent hij verdient toch geld met het inzetten van jouw paard

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:02

Ja onze eigen spullen worden gebruikt en ja, we zijn met enige regelmaat iets kwijt. Dat is idd niet leuk.
financieel? Ach, de ene dienst is de andere waard toch? Geld is ook niet alles.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:06

persoonlijk zou ik het nooit doen
mijn paard is nogal eenkennig vandaar
ook wil ik niet dat mijn eigen materiaal gebruikt wordt, en wil ik ook niet dat er een ander zadel op mijn paard komt :D

enige dat ik eventueel zou doen is een vriendin eens in de les laten meerijden met mijn paard, maar dan enkel nog onder toezicht van mij ;D
Maargoed, mijn paard komt dus ook niet op een manege...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:12

Ik geef zelf les op een manege, als mijn haf of 1 van mijn paarden daar gestald zou staan, ja zou ik het wel doen, ik heb er dan zelf zicht op, kan zelf de indeling maken wie er op moet, mijn andere 2 paarden zou ik niet indelen, die vertrouw ik niet daarvoor.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:31

Ik geef ook les, en heb een tijdje mijn paard op de manege gestald gehad waar ik toen les gaf. Ik liet mijn paard soms wel eens mee lopen in mijn eigen lessen.
Denk dat het er erg aan ligt hoe er op de manege lesgegeven wordt en wat het doel is met je paard.
Ben een fanatieke wedstrijd ruiter kan ik me voorstellen dat je als eigenaar voorzichtiger bent. Ik liet de ruiters uit mijn lessen op mijn paard rijden om ze te laten voelen hoe het hoort te voelen. Niet elk paard is daar geschikt voor, maar ben zeker van mening dat als jij als eigenaar het paard goed voor elkaar hebt, je niet na 1 keer rijden de knopjes er af kan rijden door een andere ruiter. Er wel van uitgaande dat de ruiter die er op gaat niet met de gedachte er op gaat zitten zo van: ik kan hem beter rijden en ik weet hoe het hoort. Een paard is gewent aan de hulpen van zijn vaste ruiter, als gast ruiter zul je je moeten aanpassen naar het paard.

Verder kan ik me heel goed voorstellen dat mensen door hun paard in de manege lessen te laten lopen een stukje kosten kunnen besparen. Voor andere is het juist weer een tijd probleem. Denk dat het in alle gevallen van belang is dat je goede afspraken hebt met de manege over inzet, gebruik spullen en een vergoeding.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:36

Wij hebben een van onze paarden ook uitgeleend aan een rijschool (Akasha van Anne Muller) op voorwaarde dat als hij te oud is of een ernstige blessure oploopt hij naar huis komt. Ik moet zeggen dat ik bij een "gewone" manege het niet zo snel zou doen, maar bij Anne en haar manier van rijden/lesgeven heb ik gewoon een heel goed gevoel.

Ik moet zeggen dat hij het super naar zijn zin heeft, hij is blij met alle aandacht die hij krijgt, ziet er geweldig uit en is de lieveling van de rijschool!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:40

Mijn paard loopt niet in de manegelessen, maar ik leen hem weleens uit aan de vereniging.
Hij heeft meegelopen met de Orun curses en met de voltigeles van onze jeugdruiters.
Maar ik was wel overal zelf bij om een oogje in het zeil te houden.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:44

Ik zou mijn (overleden) paard nooit in manegelessen laten lopen. Hij was nogal gevoelig en durfde in het begin één hoek van de bak niet door, heeft nogal wat moeite gekost voordat hij vertrouwen won, dus dan lijkt het me niet slim om er jan en alleman op te laten rijden, denk dat hij dan weer zou gaan proberen.
Mijn pony heeft een tijdje in de manege lessen gelopen, voordat ik haar kreeg. Niemand vond haar daar leuk, want ze bokte/schopte naar andere pony's. Ook was ze totaal geen knuffelpony, omdat ze zich niet laat aaien op haar hoofd. Haar zou ik dus ook niet in de mange lessen laten lopen. Wel heb ik een paar verschillende meisjes erop laten rijden toen ik geen tijd had, maar altijd onder toezicht, en ik ga ze zelf les, dat is dan toch anders.

Denk ook dat het scheelt hoe er les wordt gegeven op een manege en (misschien beetje banketstaaf) wie er op rijdt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:46

nee zou ik niet doen. het zal misschien aan de manege liggen maar ik heb een bepaald beeld voor ogen hoe mijn paardje stgraks wordt bereden. bitloos boomloos zachtaardig. dat heb ik nog niet veel gezien bij maneges. dus nee zou het niet doen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:48

Ik sta wel op een manege met mijn paard, maar hij gaat echt niet in een manegeles meelopen. Puur omdat ik liever zelf rij. en hij is moeilijk zat dus ik denk niet dat hij er beter van gaat worden...

in principe laat ik er behalve instructie niet zomaar anderen op. Maar ik heb wel eens overwogen iemand die mijn paard al wel eens verzorgde/reed als ik op vakantie ben de kans te geven hem eens mee te pakken in haar manegeles. maar dat had dan ook gewoon de 'bijrijdster' geweest die hem toevallig om die tijd in haar les had gereden.

Maar dat is er nooit van gekomen, aangezien ze meer paarden te rijden heeft en de mijne dus bijna nooit meer doet omdat ik zelf genoeg tijd heb. en als ik te weinig tijd heb vraag ik wel een vriendin om hem even te stappen of los te gooien.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:52

Nu niet meer. Maar vroegah (toen ik nog een klein meisje was) hebben wij wel eens een jonge pony mee laten lopen tijdens de zomerkampen bij een manege van bekenden. Zodat de pony ervaring kreeg. Daarna is de pony weer thuis gekomen en kon ik er zo mee wegrijden. Ik vond het verschrikkelijk toen, maar achteraf is het erg goed geweest. De pony kon overal in groepsverband zo in meegaan.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:52

Nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training.

Ik laat niemand me paard verpesten. :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:53

Mijn paard is nu naar een manege verkocht, dus het rijden vind ik sowieso niet erg. Maar ik had voor hem twee hoofdstellen, een mooie (dobert) en een simpele (met de koop meegekregen) en een wintec 500 zadel. Dus zelfs al zou er iets kapot gaan zou dat nog niet heel erg zijn. Wel zou ik denk ik afspreken, wie breekt vervangt, behalve het zadel, behalve als deze lomp mee om is gegaan. Maar het hoofdstel zou alleen in hun lessen gebruikt worden en meestal breken dingen niet van slijtage maar van lompe dingen (ergens achter blijven haken etc.) dus daar wens ik niet voor op te draaien, maar voor de rest, als de manege bij me past denk ik doen. Mijn paard hield ook van de aandacht en wat lagere kosten was als student ook niet slecht, plus dat ik vaak te moe was om te rijden na de dagelijkse klussen (paard stond 24/7 op wei, dus dat gaf niet)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:53

Als het een optie zou zijn en ik zou de eisen mogen stellen, zoals, alleen in een gevorderden les onder toezicht van een persoon die mijn voorkeur geniet, zou ik het zeker doen. Ik denk dat als je dit een dag in de week doet, je paard hier behoorlijk mak van wordt?
Maar meer dan die dag zou ik niet doen, ik heb een paard om zelf op te rijden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:56

In principe niet. vindt het niet echt een positieve bijdrage aan de training, opvoeding van mijn paard.

Echter, ik kreeg een ongeluk en moest een half jaar in het gips, toen heeft hij wel meegelopen in de gevordenen lessen. Anders had ik er niks mee gekund, en een half jaar in training zetten / laten rijden werd ook te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:57

Ik heb nou niet echt het type paard waar je zomaar iemand anders op kan zetten, laat staan een manegeruiter. :=

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:59

Denk dat het er ook heel erg aan ligt waar je je paardje voor gebruikt...mijn dochter had een superspringpony en ik wilde eigenlijk niet dat ze daar anderen op liet (tenzij die net zo goed als mijn dochter reden)..aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat als je een recreatiepony hebt je hem best op een manege mee kunt laten rijden..ik zou het dan doen om evt. voor de ervaring, in groepsverband rijden, buiten rijden etc. Let wel.... zeker niet op elke manege en kritisch wat ruiters betreft...Vrienden van ons hebben hun nog niet zo lang ingereden pony een winterlang op een manege gehad en dat is super verlopen. Scherpe kantjes waren van de pony af en hij was daarna prima met rijden...
Maar het blijft natuurlijk een risico...ook wat je materiaal betreft..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:03

Mijn nieuwe paard gaat zaterdag voor het eerst in de manege les met mijn bijrijder. Ik zie het zo (al vind ik het moeilijk) Paard leerd er van om in een drukke bak te lopen en ruiter rijd onder begeleiding en leerd hopelijk ook een hoop.
De les wordt gegeven door iemand die mijn paard kent en dat scheeld natuurlijk wel.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:21

Nee, nooit!!!! Als ik zie wat het gemiddeld rijniveau is op een manege..... (schoppen om paard vooruit te krijgen, trekken om paard de hoek om te krijgen, aan bit hangen voor te remmen). Voordat ik nu heel bokt over me heen krijg, er zullen vast goede maneges zijn met goede ruiters, maar dit zijn mijn manege-ervaringen

Hooguit door een ruiter die al wat meer ervaren is in een priveles, maar dat zou dan een hele grote uitzondering zijn

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:30

Ik dacht ook dat mijn paard niet geschikt zou zijn, hij si western getrained en de manege was dressuur....maar met een lang teugeltje, handige ruiter en beetje begeleiding lukt het wel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:34

Als ik zelf les zou geven zou ik het doen, anders niet. Heb deze zomer op ponykampen lesgegeven, en daar zaten echt wel kinderen met zachte handjes etc tussen die fijn konden rijden. :)