Hooi bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binoche

Hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:36

Vanaf wanneer voeren jullie hooi bij aan paarden die 24/24 op de weide staan? Momenteel staat er nog redelijk veel gras en mijn paard is eigenlijk iets te zwaar...

zodiacje

Re: Hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:39

er zitten nu weinig voedingsstoffen in het gras. Daarnaast kan je paard het wel gebruiken om warm te blijven in de regen en wind en voor het aanmaken van de wintervacht.
Ik zou dus wel wat bij gaan geven. :j
Ook al is ze te rond...

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:41

bij ons is de weide veel te nat om ze daar op te laten, dan gaat als het gras naar de maan :P. dus ze staan nu alleen in de paddocks (paddock paradise)
Dus wij voeren ze indd bij met hooi. Maar zodra ze weer op de wei kunnen gaat ze daar overdag op en 's nachts in de paddocks met hooi. In het gras zitten nu te weinig voedingsvezels, dus paar plakjes hooi is wel verstandig nu. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:49

ik heb mijn paarden op een ( volle) weide staan,maar merk wel echt dat ze behoefte aan hooi kregen 3 weken geleden.
dus hier voer ik voor 2 Tinkers een C pony en een shetlander nu 1 baaltje van 15/20 kilo per dag bij.
wel staan ze 8 tot 12 uur per dag op het land natuurlijk

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:45

Denk dat wij 2 maanden geleden al begonnen zijn met bijvoeren van hooi.
De shetten bij ons thuis nog niet die hebben alleen het gras om te knabbelen.

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:57

Mijn paarden krijgen het hele jaar door ruwvoer, ookal staan ze op gras. Ruwvoer is iets wat paarden écht nodig hebben voor hun darmstelsel. Je ziet paarden die weinig tot geen ruwvoer tot hun beschikking hebben bijvoorbeeld van bomen gaan eten. Mijn paard loopt zelfs van de volle, verse weide naar stal om het te eten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:59

Cadence schreef:
Mijn paarden krijgen het hele jaar door ruwvoer, ookal staan ze op gras. Ruwvoer is iets wat paarden écht nodig hebben voor hun darmstelsel. Je ziet paarden die weinig tot geen ruwvoer tot hun beschikking hebben bijvoorbeeld van bomen gaan eten. Mijn paard loopt zelfs van de volle, verse weide naar stal om het te eten.

hoe doe je dit zomers dan?
de mijne eten dan echt geen hooi, laten dit zo rond juni echt links liggen, en pas rond oktober beginnen ze er weer aan te eten eigenlijk }:0

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:03

Cadence schreef:

euh? gras IS toch ruwvoer??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:04

Cadence schreef:

Gras is ruwvoer....

Oeps knollentuin was me voor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:16

:D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:20

Ja zo zit ik dus ook, paarden zijn aardig dik. Op de bejaarde na(al ziet zij er niet slecht uit) en dus wil ik nog niet te snel aan het hooi beginnen. Heb hier wel begrepen dat er weinig in het gras zou zitten maar ze hebben zoveel hoog gras nog, wat toch ook ruwvoer is en dus ook warm zou moeten houden toch?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:48

ja hoor,kauwende etende paarden met de hele dag buikvulling houden zich warm en als er nog gras is dat ze eten hoef je geen hooi te geven, op gegeven moment eten ze het gras niet meer ,dan ga je hooi geven

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:36

Als je merkt dat je paarden minder van het gras gaan eten of wat beginnen in te vallen dan kan je hooi gaan bijvoeren.
Je kan anders als test gewoon een plakje neerleggen, als ze er meteen van beginnen te eten dan weet je dat het tijd is om ze te gaan bijvoeren.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:51

De mijne staan 24/7 op het land, maar alleen tussen 9 en 5 op het gras. De overige uren staan ze op een kaal stuk lang (heb zandgrond) De uren dat ze daar staan krijgen ze wel wat hooi, maar ook hier zijn ze nog tonnetje rond idd ;)