Vlas/stro/hooi en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Vlas/stro/hooi en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:47

Hallo,

Mijn paard stal ik sinds kort op vlas. Hiervoor stonden we op stro. Dat was behoorlijk rampzalig. Mijn paard is namelijk een echte troepmaker. Niet alleen gooit ze al het hooi uit d'r net op de grond, ze trekt ook d'r hele stal onderste boven en speelt met d'r waterbak.

Veel van die dingen kan ik oplossen. Water spelen is minder geworden met een andere waterbak.
Sinds we op vlas staan blijft alles redelijk op z'n plek (mega voordeel), maar dat hooi blijft een giga probleem.

Ze gooit het letterlijk door d'r hele box. Dus haal ik elke dag al het hooi weg, maar gaat natuurlijk ook veel vlas verloren. Na 1 week heb ik haast niks meer in de box liggen. Het restantje is een vermenging van helaas meer hooi dan vlas...

Sinds 2 dagen heb ik een fijnmazig hooinet hangen. Dit helpt niet veel, ze trekt het er evengoed nog uit, eet ene hapje op en de rest gaat op de grond.

Wie heeft de tip?

Freechoice

Re: Vlas/stro/hooi en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:49

Eet ze het hooi niet meer op dan als het op de grond ligt? Misschien vindt ze dat wel gewoon fijner?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:50

Wat is het probleem met hooi door een box? zij moet het toch eten? niet jij.
En waarom geef je het in een net? Gooi het gewoon in d'r box? Paarden zijn gewend gras van de grond af te eten. (nog nooit gras zien vliegen).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:54

Ik ken dat soort smeerkeesgedrag wel en een vlasstal wordt ontzettend ranzig als er hooi door het strooisel zit. Dat het er vies uit ziet stoort me niet zo, maar je krijgt op een geg. een enorme ammoniaklucht als je stalbodem uit hooi gaat bestaan.

Hoe groot zijn de mazen van het hooinet? Kun je nog kleiner? Die van mij eten nu uit netten met maasjes van 3x3 cm en daarmee blijven de stallen veel netter.

Je kunt ook kijken naar welke hoek de voorkeur heeft van je paard. Als je in die hoek voert, gaat ze waarschijnlijk ook minder smeerkezen.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:57

Is toch de bedoeling dat je met vlas de vieze stukken er uitmest??? Dan krijg je toch geen vieze ammoniak lucht? Mijn paard ook altijd op vlas gehad, en hij was echt een viezerik. Sleurde ook het hooi door de box, at wel alles op en voerde gewoon op de grond...

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:57

lijntje87 schreef:
En waarom geef je het in een net? Gooi het gewoon in d'r box? Paarden zijn gewend gras van de grond af te eten. (nog nooit gras zien vliegen).

waarom meteen zo aanvallend kun je niet normaal antwoorden? :( ik denk dat ze zelf ook wel snapt dat gras niet vliegt

Wat ik zou doen is gewoon de voer tijden verruimen zo dat ze gewoon rustig kan eten en wat ze niet hoeft ook niet kan vertrappen! *D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:00

Kan je niet buiten de box het hooi voeren. Zie je ook wel bij groepshuisvesting.
Misschien zoekt ze vertier om mee te spelen. Heb je speelgoed voor haar?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:06

Irma: Nee, zodra het op de grond ligt eet ze het merendeel niet meer op.

Lijntje: Omdat ik ook graag wil dat ze droog kan liggen en dat gaat niet. Het hooi veroorzaakt ook nog een smerige lucht incombi met urine, is volgens mij niet zo heel gezond.
Als het op de grond ligt zoekt ze uit wat lekker is, maar het merendeel (en ja ik sta op een luxe stal veel hooi dus) wat niet lekker is blijft liggen.

Mac: De mazen van het net zijn 2 cm. Ze zijn ern og wel 1 slag kleiner, maar daarop doet ze vermoed ik gewoon het zelfde. Ze trekt zo snel mogelijk al het hooi in d'r mond. De helft valt er dan uit en de overige plukken zijn niet meer de moeite waard. Daar kijkt ze niet meer naar.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:08

Misschien toch eens kleinere porties gaan voeren? :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:14

Irma: Je mest inderdaad de vieze plekken uit... Maar haar hele stal ligt er zo bij. Het enige plekje waar geen hooi vermengt met vlas ligt is bij de deur... Maar daar ligt helemaal niks meer, dat schraapt ze weg met d'r voeten.

Yvanda: (Laat maar gaan sommige mensen willen graag iets kwijt.) Ze krijgt onbeperkt hooi. Tja dat is wat ik zo enorm fijn vind. Ik heb deze stal daarvoor ook gekozen. Maar dit is echt de keerzijde.

Tjady: Ze heeft wilgentakken, een voerbal (waar ze niks mee doet) en dus een nibblenet... Buiten de box voeren, ik wou dat het kon.

Renske: Zelfs als ze kleinere porties geven doet ze het nog. Het lijkt wel of ze dan gewoon weet dat de volgende lading er aan komt. Wat ze het niet waard vind, eet ze ook gewoon niet. :(

Misschien is ze wel een mega verwend paard... Maar ik zoek echt ene oplossing misschien iemand die de tip heeft kwa hooinet of systeem?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:16

Heb je wel goed hooi?
Geen hooi dat een beetje muf(?) ruikt of waar mindere plekken in zitten??
Misschien dat het met betere kwaliteit hooi beter gaat? :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:23

Renske: Dat zou nog kunnen, moet het alleen even aan iemand vragen. Ik ruik niks aan hooi (heb hooikoorts, krijg er alleen de kriebels van). Anders kan ik wel vragen om een andere baal of om kuilgras.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:13

yvanda schreef:
lijntje87 schreef:

waarom meteen zo aanvallend kun je niet normaal antwoorden? :( ik denk dat ze zelf ook wel snapt dat gras niet vliegt

Wat ik zou doen is gewoon de voer tijden verruimen zo dat ze gewoon rustig kan eten en wat ze niet hoeft ook niet kan vertrappen! *D

Was niet aanvallend bedoeld, staat er misschien verkeerd je hebt gelijk.
Die van mij staat ook op vlas en is ook echt een smeerlap. (continue rondjes draaien) Zij krijgt het kuil op de grond in een hoek. Regelmatig ligt het door de hele box. Ik vis het er dan gewoon uit, en als het nog schoon is gaat het terug op de hoop die ze opeet. De rest gaat op de mest hoop. Niet zo veel last van te veel vlas weggooien. Hoe vaak mest je uit en krijgt ze een schoon pak erbij?

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:19

Hooi misschien in een ton of grote emmer of speciekuip? Die kan je op de grond zetten en ze hoeft het er niet uit te trekken???

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:12

2x per dag haalt de stalhouder mest weg. Om de 3/4 dagen strooi ik een half pak bij. Begin altijd met 2 a 3 pakken.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 04:54

Tja, inderdaad wat irma zegt. Misschien wordt het wel zo'n rommel omdat ze het uit die gaten moet trekken. Heb je al eens geprobeerd met een weekje zonder net? Dus gewoon onder haar voerbak op de grond?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 06:04

Veulen84 schreef:
Wie heeft de tip?

Hooi gewoon op de grond geven en niet in een hooinet? Of een hooizak gebruiken ipv een net (is ook veiliger)
Kleinere porties gaan geven. krijgen ze teveel in 1x dan gaan ze er mee lopen klieren.
En idd de kwaliteit controleren, ruikt het wel lekker fris (en dat kan ook gewoon met hooikoorts en/of hooi/stro-allergie hoor, ik spreek uit ervaring).

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 06:27

Ik weet niet hoe je uitmeste met stro in de box. Maar ik heb hier ook eentje staan die z'n stal doorelkaar gooit maar ik pot hem nu 3/4 weken op en haal daarna de onderlaag weg. Dit heeft bij hem enorm geholpen om zijn stal een beetje normaal te krijgen zonder dat ik elke dag alles weg kon halen..

En wat betreft hooi, kan je niet een keer een pluk hooi geven en pas als ze het echt helemaal op heb weer een nieuwe pluk geven ookal heeft ze alles door elkaar gegooit. (natuurlijk niet als het hooi in de nattigheid ligt wachten tot ze dat op heeft)
Ik weet niet hoe jou stal er verder uit ziet..

En mischien op een andere plek hooi neerliggen,, je weet het bij sommige paarden niet :P

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:10

Zijn haar kiezen wel in orde??? Geen haken o.i.d.??? Is maar een idee hoor???
Sommige paarden vinden dat hele lange stengelige hooi echt niet lekker. Mijn paardjes vinden juist het hele fijne hooi niet zo lekker en snerten daar weer meer mee...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 23:35

Vippie: Los is geen optie, dan ligt het nog erger door de stal.

Rooszs: ik meste elke dag de stal leeg, 2 dagen laten staan was geen optie. Dan was de lucht niet te doen en was alles plakkerig nat (komt ook door het waterspelen)

Shouf: Haar kiezen zijn in orde. De tandarts is onlangs geweest (dacht zelf dat dat het probleem was).

Ben nu druk aan het experimenteren met kuilgras. De verspilling lijkt iets minder. Maar om te testen heb ik vandaag uitgemest en ga ik nu elke dag kijken hoeveel ik er nog uit haal.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:58

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:31

Zo'n bak lijkt me een goed idee idd.

Het paard van mijn schoonzus is ook zo'n ontzettende smeerkees. Hij zwiert het hooi altijd door zijn hele box als we het op de grond gooien. Dan loopt hij er overheen, plast en poept er nog eens op en meneer hoeft het vervolgens uiteraard niet meer.

Wij hebben het geluk dat zijn box tegen de voerkamer aanligt.
Wat hebben we dus gedaan:
Uit de onderwand in een hoek van de box planken weggehaald (zo'n 60 cm wand)
Zelf van hout een hooiruif gemaakt met deksel. Het is een driehoekig model met aan 1 zijde dik groen gaas met van die langwerpige openingen van ca. 3 cm x 10 cm.
Deze in de hooikamer tegen het gat aangeschroefd.
Door de driehoekige vorm (ik moet er eens een foto van maken :+ ) zakt het hooi vanzelf naar beneden en komt het paard altijd aan zijn eten.
Zijn stal is er niet kleiner door geworden, want het gaas zit nu op de plek waar eerst de planken van de stalwand zaten. Er valt dus zo ook geen stof in zijn ogen of neus (wat bij een hoge hooiruif wel het geval is). Hij moet zijn best doen door de smalle mazen om het hooi er uit te krijgen en is daardoor ook een hele tijd lekker bezig. De plukjes die hij eruit kan trekken zijn zo klein dat hij er geen bende meer van kan maken.
We vinden nu alleen nog maar stof op de grond bij de ruif. Er ligt geen sprietje los hooi meer!

Echt een super oplossing is dit geweest. Maar ja, dat kun je alleen maar doen als daar de plek voor is.
In ons geval staan de paarden bij ons thuis en kun je hier en daar nog wel eens iets verbouwen. Maar of een manege/staleigenaar daar nu in mee gaat.....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:56

Wauw das ook een briljant idee idd :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:07

dat is briljant issabonny. ;)

die van mij was ook een kledder,wat je ook dee.
elke dag was zijn strooisel naar achter gekrauwt en door elkaar geroerd,een plak hooi ging de hele stal door.
ik ben gewoon stug doorgegaan met elke dag mesten en hooi op de grond voeren.
na een maand of 3 werd het minder,nu na 1,5 jaar is hij redelijk schoon. :D
moed houden.

[mijn ander paard is superschoon en het verschil iedere dag was om te huilen,nu zijn de boxen bijna gelijk in de afvoer] ;)