Thuis stallen vs Pensionstal, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Thuis stallen vs Pensionstal, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:35

Als eerste fijn dat jullie de moeite hebben genomen om mijn topic door te willen lezen.

Ik zit namelijk met iets, en ik weet niet wat hierin de beste oplossing is.

Het is vrij zeker dat ik binnenkort het huis uit ga. Het stikt hier van de spanning en het loopt gewoon absoluut niet meer lekker. Dit heeft een enorme negatieve invloed op mij, en hier ben ik nogal klaar mee.

Maar nu heb ik dus een paardenbeest.
Nero staat momenteel thuis.
Is het fijner om Nero thuis te laten staan of hem op een pensionstal te zetten ( zomer hele dag buiten, winter als het donker is op stal ). Wat zal voor hem het beste zijn? Hier thuis heeft ie helaas geen vriendje, op een pensionstal zou dat wel zijn. Maar in hoeverre weegt dat op tegen op stal staan in de winter?

Martje80

Re: Thuis stallen vs Pensionstal, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:55

ik zou ten alle tijde kiezen voor vriendjes. Dat is iets wat je een paard mijns inziens niet mag ontnemen. En winter op stal bij donker, dat is nog best lang,als ze er rond 10 uur uit gaan. Menig paard ruikt s'winters geen buitenlucht :D

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:57

Ik sluit me geheel aan bij karev :) Vriendjes zijn noodzaak, buitenkomen ook, dwz overdag in de winter lijkt me prima :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:59

Ik zou hem ook lekker op de pensionstalling zetten. Ik vind vriendjes voor je paard ook heel belangrijk. Hij komt toch overdag buiten en dan met gezelschap, dus dat is voor hem toch veel fijner :) .

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:00

Je moet ook naar de financiële kant kijken. :) Al Nero z'n vriendjes niet mist waarom hem dan niet thuis laten staan?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:03

Ik vind dat het verboden moet worden om paarden alleen te houden. En ook is t vaak lekker gezellig op een pension stal, aangezien je schrijft dat er spanningen zijn thuis! Dan zou ik de nacht op stal nog niet eens zo erg vinden :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:03

Ik zou ook gaan voor een vriendje. In Engeland is het zelfs al verboden om paarden alleen te huisvesten, dat is dierenmishandeling.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:04

Kijk nu dat voorbeeld volgen :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:04

Jetske schreef:
Je moet ook naar de financiële kant kijken. :) Al Nero z'n vriendjes niet mist waarom hem dan niet thuis laten staan?

dat vind ik een aparte redenatie. Een paard is een kudde dier, en heeft gewoon andere paarden om zich heen nodig. Tuurlijk zijn er zat die alleen staan, maar ik persoonlijk vind dat geen paardwaardig bestaan. Een paard hoort niet alleen. ook niet met een geit of iets dergelijks als maatje.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:06

Helaas heb ik niet altijd het laatste woord hierin.

Nero zijn maatje is verhuist naar een andere stal. En mijn vader wil absoluut geen paard erbij.
En als je achter je huis 2500 m2 grond hebt liggen en je woont thuis ga je hem niet op een stal zetten als je het zelf moet betalen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:06

Als je thuis spanningen hebt zou ik hem op een pensionstal zetten als dat financieel haalbaar is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:07

dan nog zou ik een maatje eisen. of een paard er bij, of een andere stal.

Ik vind dat gewoon een nummer 1 van wat een paard nodig is.

Abiola

Neroo schreef:
En als je achter je huis 2500 m2 grond hebt liggen en je woont thuis ga je hem niet op een stal zetten als je het zelf moet betalen.

Wel als dat beter is voor het welzijn van je paard.

Veseosunce

karev schreef:

Niet iedereen kan dat eisen. ;)

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:08

Omdat de situatie thuis moeilijk is, neig ik sowieso al meer naar een pensionstal. Je kan altijd eens even proberen, je zal zien dat als je paard voldoende beweging krijgt, hij het echt niet erg zal vinden om bij donker op stal te staan. Hier op de pensionstal zie ik dit elke dag. Van sportpaarden tot recreatiepaarden, als het laat of donker wordt staan ze allemaal blij aan de poort te wachten en gaan ze maar al te graag mee naar binnen hun warme knusse stal in en heel de avond hooi smullen :)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:08

Dan zou ik zeggen overtuig je vader ervan dat het noodzakelijk is een vriendje te hebben :) een shetlander voor je zusje/nichtje/buurmeisje ofzo :P

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:09

Prima als jij dat doet Patty, ik heb daarvoor gekozen om dat niet te doen. Klaar. Daar gaat het nu niet over.

Graag weer naar the point.
Laatst bijgewerkt door Neroo op 20-10-10 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:09

Als je thuis weg gaat omdat er spanningen zijn dan is het toch geen optie om je paard daar te laten staan? Dan ga je toch met lood in je schoenen naar je paard. Dus buiten het feit dat je paard thuis geen soortgenoot heeft zou ik hem daar ook weg halen omdat het raar is om je paard thuis te laten staan terwijl jij er met "piepende bandjes" vandoor gaat. ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:10

Jetske schreef:
karev schreef:

Niet iedereen kan dat eisen. ;)

Dat snap ik heel goed. Mar dan zou ik me achter mijn oren gaan krabben of ik het waard zou zijn om mijn paard alleen te laten staan, zodat ik een paard heb.

Dit is overigens geen aanval naar TS hoor, begrijp dat niet verkeerd.
Maar ik vind gewoon dat een paard niet alleen kan, mag en moet staan, dus als dat wel zo zou zijn, dan zou ik er niet aan beginnen, of als de wiedeweerga een maatje zoeken, of een andere stal zoeken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:10

Neroo schreef:
Prima als jij dat doet Patty, ik heb daarvoor gekozen om dat niet te doen. Klaar. Daar gaat het nu niet over.

Graag weer naar the point.

Nou, de point is thuis (alleen) of op een pensionstal met soortgenoten. Doe maar die pernsionstal dan :D

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:11

Heb je een punt Maras :j

Het is gewoon een lastige situatie.
Ik ben gewoon niet in de mogelijkheid om beide te kunnen bieden. 24/7 wei en vriendjes. Het is dus helaas 1 van de 2

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:11

Wat denk jezelf waar je Nero het meeste plezier mee doet?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:12

dan absoluut een vriendje en minder wei

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:13

maras schreef:
Als je thuis weg gaat omdat er spanningen zijn dan is het toch geen optie om je paard daar te laten staan? Dan ga je toch met lood in je schoenen naar je paard. Dus buiten het feit dat je paard thuis geen soortgenoot heeft zou ik hem daar ook weg halen omdat het raar is om je paard thuis te laten staan terwijl jij er met "piepende bandjes" vandoor gaat. ;)

Je kan ook gewoon even een tijdje rust nodig hebben van elkaar. Als je niet de hele tijd op elkaars neus zit of bij elkaar woont kan het stukker beter gaan. Dan is de druk eraf.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:16

Is zelfs een shetlander geen optie?

Ik persoonlijk vind dat paarden toch minimaal met zn 2-tjes moeten staan.
Hoewel, ik ken een paard wat absoluut alleen moest staan, mepte andere paarden gewoon het land uit, ze moest er niets van hebben. :n
Zo'n paard kun je prima alleen stallen, maar eigenlijk zouden ze dan nog uitzicht moeten hebben op soortgenoten. Het zijn en blijven kuddedieren.