Nieuwe stallen, Welk voorfront?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_R_G_

Nieuwe stallen, Welk voorfront?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:17

Hallo Bokkers,

Over een tijdje gaan onze paarden verhuizen, en er wordt nu een gloednieuwe stal gebouwd voor de paarden.
Nu had ik een vraag, we twijfelen erg over 2 soorten voorfronten, heeft iemand tips of ervaring met deze voor fronten?

Over welke 2 voorfronten gaan het?;
Het voorfront wat in een V/U loopt;

Afbeelding
Afbeelding

En het ‘normale’ voorfront;

Afbeelding
Afbeelding

Onze eisen aan de stallen;

- De voorfronten moeten recht lopen, dus niet bol ivm. een anders te klein gangpad.
- De tussenwand moet tralies zijn dus geen hout of beton, de paarden moeten elkaar kunnen zien.
- Kleur moet zwart zijn.
- Er moet een luikje in zitten zodat de paarden met hun hoofd uit de stal kunnen, wat dus bij de V/U vorm altijd kan, bij de 'normale' stal kun je er zelf voor kiezen of je hem open of dicht doet. < Dat is dus nog een twijfel puntje
- En dan twijfelen we nog over wat het fijnste is, een draaideur of een schuifdeur.

Het worden in totaal 9 stallen waarvan,
7 x 3m & 2 x 2,5m en de tussenwand word 4m

Eigenlijk kan het dus allebei alleen hebben ze allebei weer voor en na delen.

Nu is het zo dat we allemaal hele brave paarden hebben maar we hebben ook veulens en jaarlingen, zouden die V/U stallen dan problemen opleveren of zijn die hoog genoeg, zodat ze er bijv. niet overheen kunnen gaan hangen?

We hebben ook zitten denken om alles V/U te doen behalve de 2 kleinere stallen die geschikt zijn voor de veulens.

Nou ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, en zijn of haar ervaringen wil delen.

Alvast Bedankt!

Donja

Re: Nieuwe stallen, Welk voorfront?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:47

Ik heb dit jaar een nieuwe stal laten bouwen en daar zelf de voorfronten en tussenwanden bij uitgezocht. Mijn gangpad is vrij smal en daarom heb ik gekozen voor schuifdeuren.
Ik heb kunststofplanken (donkerbruin, maar ook verkrijgbaar in zwart) in de voorfronten en tussenwanden, met daarboven tralies voor het contact. De spijlafstand kan je zelf bepalen, 5 of 9 cm.
Ik heb ze besteld bij Kelders dierverblijven (leveren door heel NL)
http://www.kelders-ho.nl
de kwaliteit is erg goed en de prijs in verhouding laag + alles is mogelijk, alles wordt op maat gemaakt en zoals je zelf hebben wilt, dus dat is erg prettig!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:51

Hallo,

ik vind de V/U fronten prachtig, maar zou deze zelf niet pakken.
Als je lastige paarden of hengsten hebt kan dit en probleem opleveren.
Altijd paarden die klieren als je langsloopt of staat te poetsen.
Vind de laatste foto trouwens ook prachtig!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:57

Ik zou geloof ik gaan voor hele open voorkanten, veel onderling contact mogelijk, maar door een stap naar achteren hebben ze alle rust die ze willen.

Mocht je echt voor deze 2 willen, dan zou ik de V/U nemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:59

Ik zou iig een schuifdeur nemen, maar wel deuren die evt helemaal dicht kunnen. Mocht je een paard erbij hebben die eruit wil flupsen...
Die V/U fronten zijn wel helemaal geweldig zeg! Wat een luxe probleem heb je ;) .

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:01

Ik ben een groot voorstander van zo open mogelijk aan de voorkant. Van de opties die jij hebt staan zou ik dan ook gaan voor een zo breed mogelijke u/v-vorm. zoals hieronder.

Afbeelding

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:09

M_i_R schreef:
Ik ben een groot voorstander van zo open mogelijk aan de voorkant. Van de opties die jij hebt staan zou ik dan ook gaan voor een zo breed mogelijke u/v-vorm. zoals hieronder.

Afbeelding

prachtig,
maar hier zie ik mijn hengst (van 1.75) niet staan als er aantrekkelijke dames of vervelende concurrentie langsloopt ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:16

Ik vind die V/U ook prachtig. Maar die laatste foto ook! Praktisch gezien zou ik voor de "dichte" boxen gaan, maar dan niet met een klein luikje, maar een groot luik. Die je omlaag klapt. Ik vind die kleine luikjes wat benauwend. Wij hebben op stal nu openslaande deuren, op d evorige stal schuifdeuren en ik vind het niet zo heel veel uitmaken, behalve dat, als een paard kracht op een schuideur zet (ervaring mee ;)), deze deur uit zijn voegen kan en er dan met geweld weer ingezet moet worden...Ik vind klapdeuren ook wel gezelliger, maar alleen als de ruimte er is.

Verder vind ik de deuropeningen bij elkaar leuker, omdat ze dan echt bij elkaar kunnen neuzen, maar het is niet altijd even praktisch. Ik vind een heel klein stukje tussenwand helemaal dicht bij de voerbak wel fijn, voor als een paard even rustig wil eten.

Sommige paarden kunnen vreselijk klimmen, dan is de V/U stal minder handig...dus wat jij zegt heh, alles voor- en nadelen. Overigens kunnen de paarden bij de V/U stal toch ook niet met hoofden bij elkaar komen? Dat zou ik nog het leukst vinden....een rechtere voorkant zodat ze om een hoekje met elkaar kunnen klieren etc. Dat lijkt me het leukst. Alleen krijg je dan dus weer dat het laag is. Moeilijk hoor...

:)
Maargoed, het gaat hier niet om mij maar om jullie...haha.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:18

natje82 schreef:
M_i_R schreef:

Afbeelding

prachtig,
maar hier zie ik mijn hengst (van 1.75) niet staan als er aantrekkelijke dames of vervelende concurrentie langsloopt ;)

Maar TS heeft het niet over hengsten, dus leek het met voor haar geen slechte optie :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:11

Je hebt toch ook voorkanten waarvan je de voorkant omlaag kan klappen indien gewenst. Op die manier kan je rustige paard lekker kijken en blijft je hengst binnen.

In het geval van TS gaat het volgens mij om haar eigen paarden dus die zullen elkaar gewend zijn. Dat gaat dan vast goed met langslopen enzo. Dan zou ik zeker voor de V vorm gaan :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:16

In dit geval, met een smal gangpad zou ik toch kiezen voor de gewone deuren, uiteraard wel met luik.
En een schuifdeur neemt minder ruimte dan een openslaande deur, plus dat die niet in de weg zit als ie open staat

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:30

Ik heb gewone deuren met een weefopening. Zo kan ik bij de paarden die passerende paarden in hun kont bijten het weefrek erin zetten. Ik werk liever met de schuifdeuren dan de draaideuren van de buitenstallen, met hooi geven heb ik wel eens per ongeluk een paard loslopen bij de draaideuren :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:31

Ik zou voor de u/v vorm gaan. Denk dat het voor paarden veel prettiger is en het ziet er minder opgesloten uit.
Voor de rest zou ik voor een gewone deur kiezen. Schuifdeur heb ik zelf niet echt ervaring mee en heb geen problemen met de deuren die we hier nu hebben.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:32

Hmm,

uit ervaring (vorig verzorgpaard) ken ik een stal met een luik wat dicht en open kon. Ideaal voor als er eentje vervelend was, maar zeer vervelend vanuit de stal. omdat er altijd iets uitsteekt zegmaar.

Ik ben er tig keer met mijn schouder tegen aan gelopen.. Ook het paard heeft zich wel eens gestoten. ik zou niet voor die optie gaan..

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:34

Ik ben ook voorstander van een zo groot mogelijk opening van voor zodat ze veel zicht hebben en bij elkaar kunnen neuzen.

Ik zou voor de schuifdeur gaan. als ik opnieuw zou gaan bouwen worden het schuifdeuren. met een open bovengedeelte.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:35

Ik zou zelf voor de V/U vorm gaan, ze hebben dan veel contact etc. en heel mooi en ruim vind ik het eruit zien...
Ik zou voor schuifdeuren kiezen, je heb dan veel meer ruimte, en ik vind het veel makkelijker opengaan..

Maar voor hengsten etc. is het vervelend. Misschien een optie om ergens anders 2 stallen te maken voor hengsten etc.??

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:35

Oh en een schuifdeur vind ik prettiger. Heb al 1x mee gemaakt dat ze er achter blijven hangen en dat geeft nare wonden..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:37

V/U zeker weten :j

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:40

Bij ons op stal hebben we de v/u - vorm stallen ook, vind ik er heel fijn uitzien, en de paarden vinden het ook fijner.
Echt naar elkaar happen vind ik ook wel meevallen...
En de staldeuren zijn best hoog dus er overheen moeten ze in principe niet kunnen. Ik zou persoonlijk voor draaideuren gaan, want ik zie vaak genoeg dat de paarden bij schuifdeuren, de deuren wel eens uit de rails schoppen (zoals mijn fjordlief :Y) en de deuren gewoon sneller kapotgaan...

Een voorbeeld van onze stallen (de foto's van Dunesjka):
[HK] Blingende WonderWanita frontriem bokkers deel 1!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:42

Ik ben er zelf ook mee bezig geweest vorig jaar en ik heb gekozen voor vrij standaard stallen. Alleen zijn bij mij de deuren half met kunststof en de andere helft is gewoon helemaal open. Dan kunnen ze lekker over de deur heen gangen/kijken en als ze lastig zijn kan er een deurtje in gezet worden :)
Als je weinig ruimte hebt zou ik trouwens gewoon kiezen voor schuifdeuren. Die zijn toch het meest practisch vind ik.
Kapottrappen heb ik nog geen last van gehad. En dat terwijl mijn paard niet zachtzinnig laat horen dat ie op stal staat :7
Ik heb de stallen bij http://www.wikobox.nl vandaan. Erg fijne service vonden wij zelf en snelle levering *D

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:47

_R_G_ schreef:
Onze eisen aan de stallen;

1 De voorfronten moeten recht lopen, dus niet bol ivm. een anders te klein gangpad.
- De tussenwand moet tralies zijn dus geen hout of beton, de paarden moeten elkaar kunnen zien.
- Kleur moet zwart zijn.
- Er moet een luikje in zitten zodat de paarden met hun hoofd uit de stal kunnen, wat dus bij de V/U vorm altijd kan, bij de 'normale' stal kun je er zelf voor kiezen of je hem open of dicht doet. 2
- En dan twijfelen we nog over wat het fijnste is, een draaideur of een schuifdeur.

Nu is het zo dat we allemaal hele brave paarden hebben maar we hebben ook veulens en jaarlingen, zouden die V/U stallen dan problemen opleveren of zijn die hoog genoeg, zodat ze er bijv. niet overheen kunnen gaan hangen?

We hebben ook zitten denken om alles V/U te doen behalve de 2 kleinere stallen die geschikt zijn voor de veulens. 3

Nou ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, en zijn of haar ervaringen wil delen.

Alvast Bedankt!

1. als je zegt dat je gangpad best smal is, zou ik zeker voor schuifdeuren gaan, veel handiger ook om een klein kiertje open te zetten ivm ontsnappen (mocht je ooit een 'wild' paard krijgen).

2. stel dat je ooit een wever op stal krijgt, dan kan je aan zo'n V/U-vorminge stal niks doen,terwijl je bij de normale stallen een weefrek in kunt zetten.
En mocht je helemaal een wilde hengst kwijt willen, dan is het misschien toch wel handig dat hij niet met z'n voorpoten over de deur kan komen (dus luikje dicht van de normale stal)

3. dat lijkt mij persoonlijk heel lelijk. want als je overal 1 soort kiest heb je een veel rustiger beeld en een eenheid. tenzij ze precies hetzelfde kleur/merk etc zijn, behalve alleen die boog vooraan.

ohja en nog even een tip wat betreft de 'houten' stalplanken, dat heb je tegenwoordig ook in heel mooi bruin plastic achtig spul wat erg op hout lijkt maar wat veel minder onderhoud nodig heeft :D

ohja en als laatste. Hou er ook een beetje rekening mee dat je het niet te gek maakt. want je weet nooit wat er gebeurd over 10 jaar. Misschien dat je dan je huis wel moet/wilt verkopen, als je dan 'normale' boxen hebt, dan zullen deze veel meer in waarde blijven dan boxen met een sterk persoonlijke smaak (voor het geval je ze pimpel paars met stippen wilde schilderen :+ )

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:49

_R_G_ schreef:
Afbeelding

Ik vind dit hele mooie stallen. Ik kan niet zo goed zien of het bovenste deel apart te openen/sluiten is? Zo ja, dan zou je die dus ook gewoon open kunnen laten, maar bij drukte gewoon dicht kunnen doen.

Die U vorm stallen zijn ook wel erg mooi, alleen dan zit je er wel mee dan je altijd brave paarden moeten hebben en bij de dichte stallen kan je er dan zelf voor kiezen. Ik zal zelf voor de dichte stallen gaan en dan wel zoals de foto hierboven, dan kan je de bovenste deur open laten.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Rena100 op 20-10-10 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:50

Ik vind de V/U voorfronten er erg mooi uitzien. Maar ik zou er niet voor kiezen, ik zou voor veiligheid kiezen!!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:53

Jolandaa_ schreef:
Hmm,

uit ervaring (vorig verzorgpaard) ken ik een stal met een luik wat dicht en open kon. Ideaal voor als er eentje vervelend was, maar zeer vervelend vanuit de stal. omdat er altijd iets uitsteekt zegmaar.

Ik ben er tig keer met mijn schouder tegen aan gelopen.. Ook het paard heeft zich wel eens gestoten. ik zou niet voor die optie gaan..

Je hebt ook gewone deuren met een open bovenkant, waar je een los weefrek/dicht rek in kunt zetten. heb je hem niet nodig, dan hangt hij ook niet aan de deur.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:57

wat een luxe dilema :P ik zou voor die u gaan <3