twee haflingers en kleien stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

procedo

twee haflingers en kleien stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 23:35

Mijn haflinger heeft er een vriendje bij gekregen.
Ze staan nu nog apart maar binnenkort mogen ze samen 7x24 in de wei.
In de wei staat echter 1 schuilstal van 3x3. daarin voerden we normaal mijn eerste alleen staande hafje.

Nu ik er twee heb weet ik niet goed hoe te gaan voeren.

Kan ik dat gewoon in dat stalletje blijven doen, ( een voer ruif ) en twee voeremmers. Of kan ik alles beter buiten gaan voeren? Nadeel is dan dat het er op den duur een blubber zooi gaat worden en ook het voer in de regen hangt.

Gaarne tips/oordeel

Roweentje89

Re: twee haflingers en kleien stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:41

Is het misschien mogelijk om een stuk buiten de stal te betegelen? En eventueel onder een afdakje. Dan kan je daarop voeren. Heb je het ook makkelijker opgeruimd.

Ik zou het niet zomaar doen met z'n 3en in zo een kleine ruimte. Mochten ze een beetje baldadig worden om het voer kunnen ze niet wegkomen.

Succes ermee. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:13

ik heb een uitloopstal van 4*6 ongeveer, een van de korte kanten is open.
ik voeder gewoon elk met een emmer aan de kant van de stal, en heb er zon uitrekbare veer tussen.
ofwel blijf ik er tussen staan.
Mijn paarden staan perfect neus aan neus te eten zonder te dreigen of te schoppen oid, dus ik hang gewoon twee of drie hooinetten in de stal, en ze eten mooi samen.
als ik merk dat er wat strubbelingetjes zijn gaat er een hooinet in de weide ook, op het betonplaatsje

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:17

Ik zou ook een stukje van de wei verhard maken dat zou je ze daar mooi op kunnen voeren! Of nog een schuilstalletje maken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:11

Lisette1990 schreef:
Ik zou ook een stukje van de wei verhard maken dat zou je ze daar mooi op kunnen voeren! Of nog een schuilstalletje maken?

of de schuilstal verlengen, op een meter of 3 twee palen in de grond, zeil over spannen, zeil een een zijkantje ook, et voila

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:51

Duhelo schreef:
en heb er zon uitrekbare veer tussen.

Daar heb ik heel slechte ervaringen mee; staarten die erin slaan en er niet meer uit komen....> paard aan de kletter met de veer in zijn staart.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:53

3 op 3 vind ik klein voor 2 haflingers. Ik heb ook een haflinger en die is ooit eens met een shetlander in die stal geraakt tijdens etenstijd en ja hoor, de shetlander VLOOG over de paddock ;) Kun je inderdaad geen afdakje maken? Het is uiteraard de eerste haflinger haar stal en die gaat ze niet zomaar afgeven, zeker als er eten mee gemoeid is.

Mijn inloopstal is 4m breed en 6m lang en daar staan 3 grote paarden in en dat gaat goed!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:59

marionblo schreef:
Duhelo schreef:
en heb er zon uitrekbare veer tussen.

Daar heb ik heel slechte ervaringen mee; staarten die erin slaan en er niet meer uit komen....> paard aan de kletter met de veer in zijn staart.

ik blijf er wel altijd bij, dus heb het altijd in de gaten, paardlief is er niet bang van (trekt de veer naar achter en laat het tegen de kont van het ander paard schieten, kruipt er rustig onder, etc)
zijn beide ook trekpaarden, dus niet gauw onder de indruk van iets :D
zou ik inderdaad wel niet aanraden als permanente afsluiting of om ze zo een paar uur te laten staan zonder toezicht