Verschil jong en oud paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ECM

Verschil jong en oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:46

Ik weet niet of het hier hoort.
Hoe kan je het verschil zien tussen een jong paard(rond de 4 jaar) en een oud paard(ong. 13+).
Ja, dat je het aan het gebit kan zien weet ik. Maar zijn er ook andere, duidelijke uiterlijke verschillen?
En een vriendin zegt; als je op een paard zijn rug drukt terwijl hij nog niet ingereden is, gaat hij wild doen.
Ik geloofde dat niet, maarja, je weet maar nooit! Is dat zo?
En hoe kan je merken(zonder er op te zitten dan ;]) of een paard is beleerd onder het zadel ja of nee?
Dit is gewoon puur interesse, ik heb geen bijzondere redenen.

Tigra_

Re: Verschil jong en oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:02

Nou dat is echt niet zo hoor dat als je een paard op de rug drukt dat als hij niet wild doet dat hij ingereden is. De mijne kijkt er niet van op. Hoe je kunt weten of die beleerd is dat wordt lastig. Mijne is niet onder het zadel maar staat eigelijk alles wel toe kwa zadel dan, aansingelen ook geen probleem. Het bit is bij haar nog niet 100 % normaal maar goed als een paard altijd bitloos is gereden dan zullen ze ook niet gelijk het bit accepteren.

Wat je kan doen is proberen tot hoever je kan gaan dus als je twijfeld begin je bij het begin dus het longeren, dan zadel en dan hoofdstel als dat goed is kun eens gaan hangen en dan later erop.
Een manier om het op het zicht te zien is er eigelijk niet.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:10

verschild erg per paard.
maar als je op mijn onbeleerde 3 jarige zijn rug drukt blijft hij lekker staan zo van he ga je lekker:P

Tammy_

Re: Verschil jong en oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:14

qua uiterlijk zijn de meeste echt oude paarden wat 'rafeliger', dus de vacht glanst wat minder, ze verharen moeilijker dus hebben soms wat meer plukken in de vacht. Ook hebben ze soms wat meer ingevallen deukjes boven de ogen.

of een paard ingereden is of niet is lastiger te bepalen, ik denk niet dat een normaal niet ingereden paard raar doet als je z'n rug aanraakt. Je armen over z'n rug leggen, een beetje langs hem springen alsof je van de zijkant op z'n rug wilt gaan liggen laat meestal wel merken of hij dar super vreemd vindt, of dat hij er aan gewend is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:21

Tammy_ schreef:
qua uiterlijk zijn de meeste echt oude paarden wat 'rafeliger', dus de vacht glanst wat minder, ze verharen moeilijker dus hebben soms wat meer plukken in de vacht. Ook hebben ze soms wat meer ingevallen deukjes boven de ogen.

Maar een paard van 13+ is natuurlijk nog niet oud. Een jong paard herken je vaak aan de bouw, het ziet er ook jong uit. Nog niet gevuld in de hoogte of in de breedte. Maar ook jonge paarden die nog niet volgroeit zijn kunnen al beleerd zijn of zo cool dat je er een zadel op kan leggen en kan wegrijden.(niet gaan uitproberen!) En ook oudere paarden kunnen onbeleerd zijn onder het zadel en bv alleen voor de kar. Dus eigenlijk zie je het niet :)

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:31

Wat Oudere paarden Krijgen diepe deuken boven hun ogen.