Mijn jaarling wordt eenzaam door losse nekwervels!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Mijn jaarling wordt eenzaam door losse nekwervels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:14

Hoi allemaal,
Voordat ik vervelende reacties krijg eerst het volgende:
Gister ben ik naar de kliniek gegaan met mijn 1,5 jarige andalusiër hengst
hij liep atactisch wat dus toch een reden had.

Meneer heeft losse nekwervels en met tijd en rust moet alles goed komen,
maar nu het volgende. Om vallen en trappen van andere paarden te voorkomen
omdat als dat gebeurt het afgelopen is. Moet ik de volgende maatregelen 3 maanden treffen:

-Weg bij zijn vriendje uit de box
-Niet meer bij zijn soortgenootjes in de buitenbak.
-Niet meer in een grote ruimte los.

Hij moet dus verplichte boxrust en mag er alleen uit als ik
met hem aan de hand ga stappen. Bokken, rennen, en lekker stoeien
mag absoluut niet. Dus mijn vraag wat kan ik doen om hem toch
zonder risico's bezig te houden? Wandelen, maar zijn er ook
leuke dingen voor inde box? Of zijn er kleine spelletjes die ik kan doen?

Daphne__

Re: Mijn jaarling wordt eenzaam door losse nekwervels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:17

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:19

zo'n jolly bal met lickit erin vindt ik erg handig, daar zijn ze echt uren mee bezig om daar aan te likken, verder heb je ook zo'n ronde snackbal die als hij gerolt wordt een snoepje eruit laat vallen.
En ik denk dat een slowfeeder, zo'n ton met gaas erover en daar in het hooi, ook een goed idee is, dan is hij de hele dag bezig met zijn voer opeten. Verder de radio misschien aan in de stal en afentoe mee langs andere paardjes wandelen, voorzichtig mee laten kriebelen aan de hand :)

Edit:
Boredom breaker ( jolly bal met lickit er in)
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... %20Breaker

Snak a Ball ( rol bal met snoepjes ):
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... %20Breaker

En hoe je zelf voor weinig een hooiton maakt:
[VSW] Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 19-10-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:20

Lijkt mij dat hij door boxrust hem alleen maar slapper in zijn spieren maakt en gefrustreerd in zijn hoofd.
Kun je geen uitloop stal voor hem organiseren, want boxrust is iets echt ouderwets en bij heel veel DA al achterhaalt.
Je zou wat basis oefeningen rechtrichten kunne doen in de box, maar ook niet weer teveel omdat hij nog zo jong is.
Heb je geen ouder paard waar hij bij kan zodat hij toch contact heeft met andere?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:21

Wat vervelend zeg!

Is klikker training misschien wat voor jullie?
Ik heb ook een paard gehad die 4mnd op de box moest staan i.v.m. straalbeenbreuk en daar deed ik spelletjes mee..
Bv een skippiebal met de neus aanraken, later naar je toe rollen enz..
Ik had ook een hooinet met worteltjes erin verstopt zodat ze er langer over deed en daar kreeg ze echt lol in om ze eruit te peuteren..

sterkte en ik hoop dat t allemaal goed komt!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:27

Midgie: Zoals ik al zij als hij uitglijd of een trap krijgt dan is het gebeurt en mocht hij in een buitenbak(gladdegrond) gaan rennen en hij valt vergeef ik het mezelf nooit. Dus dat kan ik niet riskeren. Ook met andere paarden samenzetten mag niet. Het bljven paarden, en die kunne schoppen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:34

Een geit ofzo is dat geen optie als maatje? Hij is 1,5 dus geestelijk is dit al zeer belastend en nog meer dingen doen als clickertraining lijkt me niet juist. Afleiding die simpel is, maar niet iets waar hij ook nog diep over moet nadenken.

Mijn 5 jarige brak bij verplichte stalrust de boel af. Die hebben we toen een plezier kunnen doen door een beperkte ruimte in de wei af te zetten, zodat ze wel dr maatje kon zien, maar eigenlijk amper kon lopen, dus ook niet gek doen.

Ga je dat jonge ding ook al verdoven als je moet stappen? Mij lijkt dat hij er niet handelbaarder van wordt in deze fase als ie moet leren meelopen en dat ook nog rustig moet doen terwijl hij knettergek wordt door de opsluiting...

Ik zou toch een gulden middenweg proberen te vinden door wel visueel en geurcontact met soortgenoten te regelen op een heel klein stukje land/paddock. Ben je misschien beter mee af dan een stuiterende 1,5 jarige die alsnog idioot doet!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:38

Een paard legt zich er wel vaak bij neer dat hij niet uit z'n box mag. Drie maanden is lang, maar niet onoverkomelijk. Als je 'm toch los zou zetten, vergeef je het jezelf nooit als er toch iets gebeurt. En als je 'm veel aandacht geeft, denk ik niet dat hij er iets aan over houdt (psychisch). Sterkte!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:09

Je hebt ook van die snoepballen zonder suikers.
Op Uncle Jimms Hanging Balls kun je zoeken.. ( heb de naam ook niet bedacht) :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:42

Ja ik zou dan een paddock maken waar hij in elk geval contact kan maken met andere paarden over de draad, maar sluit hem niet op in een box .
Ik heb eerder ook een paard gehad die een zware operatie achter de rug had en heb daar een nood paddock voor genaakt binnen en buiten kon ze en dat heeft haar veel goed gedaan anders raken ze gefrustreerd , zeker een jong dier heeft dat nodig anders krijg je straks nog stal gebreken en dat zou zonder zijn .
Snap dat je zuinig ben op je dier , maar bedenk ook dat hij afleiding moet hebben en daar zijn echt heel veel dingen op te bedenken, gebruik je fantasie en je inleving in het paard eens

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:49

Wat denk je van een shetlander? Kennis van mij moest haar pony ook een maand rustgeven en heeft toen een shetje geleend en die bij hem in de stal gezet. Prima gezelschap :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:16

hmm tsja een shetlander kan ook trappen he? ik durf dit toch niet goed aan.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:53

Hij houdt er echt niks aan over als ie 3 maanden alleen staat hoor, gewoon veel wandelen en desnoods even met hem langs een box gaan met een ander paard erin en even over de staldeur laten kriebelen en doen.
En zorgt dat hij een hoop te doen heeft in de stal.

Wat moet dat moet, en daar gewoon het beste van maken :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:55

voor de duidelijkheid er staat wel een paard naast hem hoor. Maarja vind het alsnog moeilijk vanmiddag liepen we langs de bak waar zijn vriendjes aan het dollen waren. Tsja en dan breekt mijn hart als hij heel bedroefd naar ze hinnikt.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:57

NienkeNiels schreef:
hmm tsja een shetlander kan ook trappen he? ik durf dit toch niet goed aan.

Mijn shet staat regelmatig met zijn voorbenen tegen de schouders van mijn paard aan als ze spelen, kan me voorstellen dat dit voor jouw paard op dit moment ook niet goed kan zijn.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:59

Daarom wil me gewoon geen onnodige gevaren op de hals halen ;) ga proberen te regelen op stal dat het gaas tussen mijn paard en zijn vriendje zijn box weg kan.
dan kunnen ze net met hun koppie er overheen komen als het goed is. En zo kunnen ze toch lekker kriebelen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:03

RT-->MD

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:09

Kan je niet buiten een paddockje afzetten van bijvoorbeeld 4 bij 4 zodat hij toch een frisse neus kan halen, wat afleiding heeft en niet kan dollen?

Iedere dag even laten snuffelen met zijn vrienden en veel wandelen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:13

zaag stiekem een flinke wilgentak bij de buren af :D
doen wij altijd als ze een dagje niet op de weide kunnen, zijn ze zeker een paar uur zoet mee, is gezond, leuk en lekker!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:13

Omdat dit meer over het bezighouden van de jaarling gaat en niet het medische probleem, daar loopt al een topic over, verplaats ik dit topic van MD naar VSW.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:53

NienkeNiels schreef:
Daarom wil me gewoon geen onnodige gevaren op de hals halen ;) ga proberen te regelen op stal dat het gaas tussen mijn paard en zijn vriendje zijn box weg kan.
dan kunnen ze net met hun koppie er overheen komen als het goed is. En zo kunnen ze toch lekker kriebelen.

het gaas weghalen zodat hij over een verhoging heen met de buurman contact kan hebben lijkt mij voor die losse wervels in zijn nek niet echt een goed alternatief.