kalmeringstablet voor shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scott2008

kalmeringstablet voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:35

Mijn shet (hengst, 2 jaar) is verschrikkelijk wild als hij bekapt wordt. Zijn hier kalmeringstabletjes voor?

Johanna59

Re: kalmeringstablet voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:37

Je kan hem laten sederen door de dierenarts.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:01

eeen beetje sedasan (sedalin) erin zou ik eerst proberen (wel een poosje doen voordat de hoefsmid komt)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:22

Is het niet beter een praam te gebruiken?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:13

friesiszwart schreef:
Is het niet beter een praam te gebruiken?

Daarmee zorg je er alleen maar voor dat het paard angstiger wordt. Het dier zal toch die nare praam aan de hoefsmid linken.

Oefenen, oefenen en oefenen. Probeer zelf eens te doen wat de hoefsmid doet. Niet echt natuurlijk, maar wel net wat meer doorbuigen van het been, het voetje op een steuntje zetten enzovoorts. Dan wordt het voor de pony langzaamaan normaler. Laat ook de hoefsmid eens langskomen voor alleen even kijken e.d. Het dier zal er toch aan moeten wennen, is wel zo praktisch

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:17

Mijn jaarling was ook rampzalig met bekappen, heb dan ook een flinke klap al moeten incasseren. Vorige week is er een andere hoefsmid gekomen, de man heeft hem gewoon goed vastgehouden en nu is hij zo mak als een lammetje. Je moet natuurlijk wel de basis van voetjes optillen en uitkrabben er wel een beetje in hebben zitten.
[OPG] jaarling steigert bij da/hoefsmid Dit is mijn topic over mijn jaarling staan misschien ook wel handige tips in, grijp niet meteen naar de kalmerings middelen, hier leert hij niets van.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:20

Hoe is je hengstje bij het krabben van de hoeven?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:55

De enige manier waardoor je de oorzaak van dit gedrag aanpakt is je pony opvoeden.
Een goed opgevoede pony erkend jou als zijn leider en zal je dan ook vertrouwen.
Als jij en de hoefsmid bij hem komen weet hij : ha mijn leider is erbij en hij vind het goed dat iemand aan mijn benen komt dus is het in orde en moet ik mij niet verdedigen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:56

FEmke, een paard vindt een praam niet naar. Het ziet er voor ons naar uit.
Ik zou erg voorzichtig zijn met het verdoven van een shet, die heb je zo buiten westen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:24

bijdehandje1 schreef:
FEmke, een paard vindt een praam niet naar. Het ziet er voor ons naar uit.
Ik zou erg voorzichtig zijn met het verdoven van een shet, die heb je zo buiten westen.

Hoeveel paarden gaan wel niet trappen en schoppen zodra ze een praam om hebben. Lijkt me toch dat dat aangeeft dat ze het niet prettig vinden. Of heb ik me soms vergist en is het geen trappen maar dansen? Dat kan natuurlijk ook, in dat geval: zeer dom van me! ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:19

Dat kan, als een praam niet goed is aangebracht gaat een paard er natuurlijk tegenin. Maar als hij wel goed zit,worden ze meteen sloom.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:24

Hier gister 3-jarige hengst laten bekappen.
Dat beestje was pas 1x eerder in ze leven bij de smid geweest :(:)
En is van zichzelf nogal een donder en niet opgevoed.
Toch ging aardig goed we hebben hem met ze neus tegen een deur aangezet en aan de eene zijkant een wand en aan de andere kant stonden strobalen.
Hij stond hier dus eigenlijk tussenin geparkeerd.
Toen goed vastgehouden en een smid met veel gedult en je komt een heel eind :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:11

Ik zou heel goed oefenen met hem om de hoeven op te tillen, elke dag herhalen, ook met de hoevenkrabber op de hoeven tikken, zo deed ik het ook bij mijn haf, was in het begin ook ene drama, nu gaat het hartstikke goed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:55

eventueel; er is sinds kort een nieuwe pasta op de markt. dit wordt onder de tong gegeven en hier gaat je paard flink "knock out"van :j
van de week voor het eerst geprobeerd op een pony van mij die werkelijk panisch is bij de dierenarts, en die was na een uurtje heerlijk relaxed en had compleet niet door dat d'r bekkie werd verbouwd :j
en deze pony staat erom bekend dat ze normaliter een dubbele dosering kalmerings spuit nodig heeft (die reguliere pasta's werken niet bij haar) vanwege haar extreem hoge adrenaline gehalte op zulke momenten.
en trust me, dit ging compleet relaxed ( wormenspuitje idee, dus pony bleef braaf), en na enkele uren was ze weer haar oude zelf