Mijn paardje ontsnapt werkelijk uit ieder weiland, en uit de paddocks! Hij is heel lenig en intelligent. Handig tijdens het springen, minder handig wanneer meneer los staat in de wei of de paddock...
Voorbeeldje. Op stal hebben we vier weilanden naast elkaar liggen. Om 11.30 heb ik hem in weiland 1 gezet, om 11.40 stond hij in weiland 3. Hij heeft gewoon altijd succes, met fijne beloningen tot gevolg (gisteren was hij bijvoorbeeld wel erg intiem met een knappe merrie uit wei 3...
). Of hij klimt door het hek van de paddock, om tussen de paddock en de sloot te gaan staan ( lees: een strookje met riet/gras van 70 cm breed, erg steil!), want daar kan je zo lekker grazen!Tot nu toe kunnen mijn mede-stalgenoten om de streken van mijn paardje lachen (gelukkig), maar ik hoef jullie denk ik niet te vertellen dat het gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben. Daarom wil ik heel graag tips, om mijn paardje gewoon in de paddock/weiland te houden waar hij in hoort.
Hierbij wat informatie:
* De boosdoener: een 4-jarig paardje van 1.53 m hoog. Erg lenig. Als hij zijn hoofd door een kier krijgt, dan volgt het lichaam vanzelf (aaagh!). Op dit filmpje is hij 1 jaar oud, ik had toen al beter moeten weten.... http://www.youtube.com/user/nikkigioa?f ... 0XAX42UkII
* De wei: is afgezet met palen, stroomdraad en brede plastic banden. Zie foto (de bonte, dat is de dondersteen):

Hij breekt een stroomdraad doormidden (vraag me niet hoe), dan is namelijk de stroom ervan af, en steekt zijn hoofd tussen de middelste groene band en de hoogste groene band. Dan doet hij zijn voorbenen er doorheen, zijn lichaam en dan zijn achterbenen. Vervolgens kan het feest beginnen en gaat hij weiland hoppen en gezellig buurten.
Op de vorige stal waren de weilanden afgezet met brede sloten. Daar ging hij niet doorheen, maar hij bleef waken bij een hek. Wanneer iemand zijn paard/pony uit de wei ging halen (twee man sterk, gewapend met dikke zweep), dan floepte hij altijd mee door het hek. Hij heeft vaak genoeg een tik gehad, maar dit weegt nog altijd niet op tegen de beloning (lekker gras, een mooie merrie, of zelf naar stal gaan richting de voerbak).
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit soort paarden en mij een tip kan geven! Of wordt het toch echt marktplaats...?
) maar die van mij blijft netjes in zijn wei zolang er 1. speelkameraadjes zijn en 2. genoeg te eten. Zodra 1 van de twee ontbreekt, breekt meneer ook uit de wei (of paddock).
Volgens mij geef je namelijk het antwoord zelf al: verveling. Kan je hem niet bijvoorbeeld 3x per dag een uurtje (of half uurtje) laten bewegen? Wij zetten bijvoorbeeld voor elkaar de paarden buiten als je op stal bent (zetten we ze in de wei, paddock of stapmolen), zo komen ze meerdere keren per dag hun stal uit maar voorkom je houdini taferelen