Wat te doen met Grootmeester in het ontsnappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Wat te doen met Grootmeester in het ontsnappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:40

Gouden tip gevraagd!

Mijn paardje ontsnapt werkelijk uit ieder weiland, en uit de paddocks! Hij is heel lenig en intelligent. Handig tijdens het springen, minder handig wanneer meneer los staat in de wei of de paddock...

Voorbeeldje. Op stal hebben we vier weilanden naast elkaar liggen. Om 11.30 heb ik hem in weiland 1 gezet, om 11.40 stond hij in weiland 3. Hij heeft gewoon altijd succes, met fijne beloningen tot gevolg (gisteren was hij bijvoorbeeld wel erg intiem met een knappe merrie uit wei 3... :o ). Of hij klimt door het hek van de paddock, om tussen de paddock en de sloot te gaan staan ( lees: een strookje met riet/gras van 70 cm breed, erg steil!), want daar kan je zo lekker grazen!

Tot nu toe kunnen mijn mede-stalgenoten om de streken van mijn paardje lachen (gelukkig), maar ik hoef jullie denk ik niet te vertellen dat het gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben. Daarom wil ik heel graag tips, om mijn paardje gewoon in de paddock/weiland te houden waar hij in hoort.

Hierbij wat informatie:

* De boosdoener: een 4-jarig paardje van 1.53 m hoog. Erg lenig. Als hij zijn hoofd door een kier krijgt, dan volgt het lichaam vanzelf (aaagh!). Op dit filmpje is hij 1 jaar oud, ik had toen al beter moeten weten.... http://www.youtube.com/user/nikkigioa?f ... 0XAX42UkII

* De wei: is afgezet met palen, stroomdraad en brede plastic banden. Zie foto (de bonte, dat is de dondersteen):

Afbeelding

Hij breekt een stroomdraad doormidden (vraag me niet hoe), dan is namelijk de stroom ervan af, en steekt zijn hoofd tussen de middelste groene band en de hoogste groene band. Dan doet hij zijn voorbenen er doorheen, zijn lichaam en dan zijn achterbenen. Vervolgens kan het feest beginnen en gaat hij weiland hoppen en gezellig buurten.

Op de vorige stal waren de weilanden afgezet met brede sloten. Daar ging hij niet doorheen, maar hij bleef waken bij een hek. Wanneer iemand zijn paard/pony uit de wei ging halen (twee man sterk, gewapend met dikke zweep), dan floepte hij altijd mee door het hek. Hij heeft vaak genoeg een tik gehad, maar dit weegt nog altijd niet op tegen de beloning (lekker gras, een mooie merrie, of zelf naar stal gaan richting de voerbak).

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit soort paarden en mij een tip kan geven! Of wordt het toch echt marktplaats...? :')

supersambo

Re: Wat te doen met Grootmeester in het ontsnappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:53

jaha, das nog een lastige. Die omheining ziet er redelijk solide uit.
Ik zou wel even met een metertje kijken hoeveel stroom er nu daadwerkelijk op staat. Soms zijn sommige stukken draad wat versleten (bijv als ze aan elkaar geknoopt worden) of zijn ze overgroeid met takken e.d

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:56

Idd, het eerste wat ik denk, is dat er toch te weinig stroom dr op staat. En misschien het draadje vervangen voor stroomband? Van dat brede spul zeg maar? Vervolgens een goede stevige paddestoel dr aan sluiten, en zien wat dat geeft.

Succes iig :')

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:57

Ik weet dat de 'klusjesman' van stal vandaag bezig is met het controleren van de stroomsterkte. Het zegt mij alleen niet zoveel, de waardes bij paarden. Welke stroomsterkte is normaal voor een paard? En hoeveel voor een stout paard? }:)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:01

Er moet minimaal 2000 V op staan heb ik ergens gelezen, maar volgens mij mag dat wel veel meer. (heeft ook iets te maken met de weerstand die een paard geeft ca. 500 ohm) Maar probeer google eens, misschien wordt je er wijzer van.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:06

Al eens geprobeerd met genoeg afleiding/eten in de wei? Ik heb ook een houdini (kruipt overal onderdoor, of er stroom op staat of niet, hij doet gewoon zn ogen dicht, haalt diep adem en gaat :+ ) maar die van mij blijft netjes in zijn wei zolang er 1. speelkameraadjes zijn en 2. genoeg te eten. Zodra 1 van de twee ontbreekt, breekt meneer ook uit de wei (of paddock).

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:08

Speelmaatjes zijn er, gras ook. Maar de maatjes in de wei ernaast zijn leuker, en het gras uiteraard groener... hihi!
Maar zonder gekkigheid, hij verveelt zich inderdaad een beetje denk ik. In de zomer is het namelijk nooit een probleem, pas in het najaar (wanneer de wei wat blubberig is en het gras korter) haalt hij zijn trucendoos tevoorschijn. Maar er is evengoed genoeg te eten, dat zeker wel... We halen hem nu al eerder naar binnen (in elk geval voor etenstijd), want langer dan 4-5 uurtjes kan/wil hij echt niet meer in de wei. Hoewel hij de laatste week al in de eerste 10 minuten ontsnapt... aagh!

Vandaag is trouwens het schrikdraad doorgemeten, en op sommige stukken stond nagenoeg geen spanning (draad raakte dan ergens de grond, driemaal raden door welk paard dat komt...aiai). Het is nu gerepareerd en ik hoop van harte dat hij morgen wel binnen de omheining blijft!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:15

Gooi er eens een vrachtwagen of bootaccu op. Daarmee heb je zo ontzettend veel succes! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:24

supersambo schreef:
Er moet minimaal 2000 V op staan heb ik ergens gelezen, maar volgens mij mag dat wel veel meer. (heeft ook iets te maken met de weerstand die een paard geeft ca. 500 ohm) Maar probeer google eens, misschien wordt je er wijzer van.

De mijne blijft achter 2000V echt niet staan (dat voel je zelf amper, laat staan een paard met een dikke wintervacht).
Wij hebben er tussen de 6000 en 8000V op staan en dat werkt perfect.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:55

nikkigioa schreef:
In de zomer is het namelijk nooit een probleem, pas in het najaar (wanneer de wei wat blubberig is en het gras korter) haalt hij zijn trucendoos tevoorschijn. Maar er is evengoed genoeg te eten, dat zeker wel... We halen hem nu al eerder naar binnen (in elk geval voor etenstijd), want langer dan 4-5 uurtjes kan/wil hij echt niet meer in de wei. Hoewel hij de laatste week al in de eerste 10 minuten ontsnapt... aagh!

Het gaat misschien tegen alle 'dit-is-goed-voor-paarden-ideeen' in maar sommige houden er echt niet van om buiten te staan met rukweer, dat zijn de verwende varianten ;) Volgens mij geef je namelijk het antwoord zelf al: verveling. Kan je hem niet bijvoorbeeld 3x per dag een uurtje (of half uurtje) laten bewegen? Wij zetten bijvoorbeeld voor elkaar de paarden buiten als je op stal bent (zetten we ze in de wei, paddock of stapmolen), zo komen ze meerdere keren per dag hun stal uit maar voorkom je houdini taferelen :D

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:57

Ja dat klopt. Hij vindt op stal staan fijn.... hihi! De nerd..! We zijn met een club van 4 mensen en zetten elkaars paarden binnen en buiten (altijd samen, paard staat nooit alleen). Echt ideaal. Hij komt er minimaal 3x per dag uit: paddock, weiland, rijden, los in de buitenbak, etc, etc. Soms denken we zelfs wel eens dat de paardjes wel wat meer rust mogen hebben...
Maar ik denk wel dat het verveling is ja. Want eigenlijk staat hij altijd met dezelfde paarden los, en hij zoekt dus eigenlijk steeds andere paarden op (mooie merries met name). Pfff!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:30

Brainless schreef:
supersambo schreef:

De mijne blijft achter 2000V echt niet staan (dat voel je zelf amper, laat staan een paard met een dikke wintervacht).
Wij hebben er tussen de 6000 en 8000V op staan en dat werkt perfect.

Ja precies dat vermoede ik al, maar kon zo niks zinnigs vertellen over echte effectieve voltage :+

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:37

mijn lieve verzorgmerrie (fries) neemt steeds een aanlooptje en springt dan gewoon over het draad heen.. Ook niet echt handig.. Gelukkig alleen naar een wei ernaast en niet echt de wei uit laat maar zeggen.. Hebben er nu ook iets meer volt op gezet en ze heeft laatst een goede tik gehad nu komt ze niet meer in de buurt van het draad en ook springt ze er niet meer overheen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:45

wat een donder zijn zn ouders circuspaarden , ongelovelijk zou het weleens willen zien.filmen??? voor dat soort monsters moet je de groffe middelen gebruiken dus wat meer stroom en een ongelovelijk brul, vastzetten aan lijn of werkt hij dan zn halster af.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 01:32

Bij de hafliger houdini van mijn oude stal hielp het alleen om er echt heel erg veel stroom op te zetten, ze moeten er gewoon echt niet eens aan willen denken om er door te gaan. En als hij de wei uit wil glippen als er een ander paard uit gaat, denk dat je dit het beste kunt trainen met hem, een hond moet ook leren niet door de deur te schieten.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:01

Dank jullie wel voor alle tips! Er staat nu meer stroom op het hek, hopen dat dit helpt!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:31

Wat ook nog wel eens wil helpen is de stroomdraad even "per ongeluk" tegen zijn neus aandrukken daar komt de tets wat harder aan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:43

en dan ok nog even een antenne van ijzerdraad op zijn halster maken, tussen zijn oren, Dan heeft ie direct een flinke klap te pakken.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:26

mijn buurman heeft bij zn pony's een kettingkje om die dan t draad raakt als ze er door gaan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:07

heete dat beest houdini hahahaha. maar dat kruipen van hem waar haalt hij het vandaan.