Paal door paal omheiningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Paal door paal omheiningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:47

Of hoe noem je zoiets? :+

Dit bedoel ik:
Afbeelding

Ik vind dat érg mooi, en niet te vergeten sterk en veilig.
Maar we zijn langzaamaan door ons budget heen, dus ik zoek eigenlijk zo'n omheining, maar dan zo goedkoop mogelijk :Y)

Heeft iemand zo'n omheining wel eens zelf gemaakt? Is dat een beetje te doen? En hoeveel ben je dan kwijt aan hout?
Of zijn ze ook redelijk betaalbaar kant-en-klaar te bestellen?

Het gaat trouwens om een bak/paddock van 20x40 en een stukje uitloop tot aan de stal. Dus in totaal wordt het hooguit 130 meter omheining. Met drie poortjes erin.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:54

Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-10-10 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:54

Ik heb dit ook als weide en als rijbak.
Op internet moet je zoeken op "rond in rond"
Wij hebben het gekocht bij een bedrijf in Sevenum volgens mij heet het Putten of zo..
Het is wel prijzig maar dan heb je ook wat! het is vrij simpel te zetten, net een bouwpakket..
kijk eens op MP

Chaos

Re: Paal door paal omheiningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:55

rond door rond geloof ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 11:17

Bedankt allemaal :D

Pfoe, 1700 zonder poorten is wat veel.

Bij puts.nl heb ik ook eens gekeken. Dat ziet er al beter uit :) Zo'n doe-het-zelf pakket scheelt inderdaad veel in prijs. Daar vragen ze 7 euro per meter. (en ik neem aan dat er 19% btw op omheiningen zit?) Dus dan zou ik uitkomen op zo'n €1082,-

Maar zou het ook nog te doen zijn om de omheining helemaal zelf te maken? Dus zelf de gaten boren in de palen? Of is dat beetje prijsverschil het werk niet waard?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:38

Ik wil zoiets ook zelf maken, maar dan van beton en steigerpijp. Plan is om PVC-afvoerpijp te kopen (rond 12,5), gaten erin boren en een rond 6 PVC-doorvoer er in te lijmen waar uiteindelijk de steigerpijp doorheen gaat (is rond 5 cm, past dus prima in rond 6 PVC). PVC-pijp plaatsen, wat einden betonstaal er in (wapening), volstorten met beton, steigerpijp doorvoeren en klaar. Zal niet goedkoop zijn, maar staat als het goed is wél voor de eeuwigheid, terwijl hout dat zeker niet is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:31

Rond-door-rond hebben ze ook bij Rutjespaardenboxen.nl , waar wij onze staldeuren gekocht hebben :)

Weet de prijs niet precies maar staat wel op de site geloof ik.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:35

Ibbel schreef:
Ik wil zoiets ook zelf maken, maar dan van beton en steigerpijp. Plan is om PVC-afvoerpijp te kopen (rond 12,5), gaten erin boren en een rond 6 PVC-doorvoer er in te lijmen waar uiteindelijk de steigerpijp doorheen gaat (is rond 5 cm, past dus prima in rond 6 PVC). PVC-pijp plaatsen, wat einden betonstaal er in (wapening), volstorten met beton, steigerpijp doorvoeren en klaar. Zal niet goedkoop zijn, maar staat als het goed is wél voor de eeuwigheid, terwijl hout dat zeker niet is.

daar zullen ze ook minder snel de tanden inzetten. :D .je zal het hout al snel moeten beschermen met een schrikdraadje..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:49

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, kan me er niet geheel een voorstelling bij maken omdat ik de helft niet ken. :+

Het zelf maken lijkt me niks, heel veel tijd en ik denk ook nog steeds veel geld.

Ik heb goede ervaringen met hout, schrikdraad sowieso erop zetten maar dan no problemo. Althans, mijn ervaringen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:49

Jan arts heeft ze ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:04

Schrikdraad komt er zeker, maar wel alleen bovenop de palen zodat ie niet aan de maïs enzo komt die er naast staat. Niet langs de liggers, want ik wil em ook als rijbak gebruiken en ik ken mn knol heel goed :') Als hij niet zo veel zin heeft dan gaat meneer slingeren, en komt dan per ongeluk met zijn kont tegen de schrikdraad, en schrikt daar (zelfs zonder stroom) zo erg van dat ie opstijgt :')

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:15

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:15

Oh, en daar vreten ze echt niet van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:18

Dat donkere vind ik echt mooi :j
Zit dat gecreosoteerde bij de prijs inbegrepen, Frank?
Puts is tot nu toe de goedkoopste die ik ben tegengekomen, en ook nog lekker dichtbij.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:20

Citaat:
daar zullen ze ook minder snel de tanden inzetten. :D .je zal het hout al snel moeten beschermen met een schrikdraadje..

Ik zou zowiezo een schrikdraadje er langs plaatsen, ook langs de liggers..
Als paarden jeuk hebben vinden ze het heerlijk om er tegenaan te schuren en dan staat je omheining starx schots en scheef.
Ik heb in de rijbak helemaal geen stroomdraad erlangs maar bij mij staan ze daags niet in de bak maar in de wei..
En Puts BV, die bedoelde ik :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:28

Ach, ik kijk wel hoe t gaat zonder stroom. Hij heeft nu ook een houten hek zonder draad, en daar wordt ook niet tegen geschuurd :D Hij heeft sowieso een borstel in de stal hangen om te schuren, en die wordt goed gebruikt :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:02

Mijn buren hebben dit (rond door rond) zelf gemaakt. Bij een goedkope webshop hebben ze zelf weidepalen besteld (ik meen 10 cm en 6 cm), de weidepalen zelf geheel behandeld en idd gaten geboord om de smalle palen er als liggers in te zetten.
Het is erg mooi geworden vind ik.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:06

pmarena schreef:
Rond-door-rond hebben ze ook bij Rutjespaardenboxen.nl , waar wij onze staldeuren gekocht hebben :)

Oh das flauw :') ik wilde met dat nieuwtje komen..
Wel de site ;)

http://www.rutjespaardenboxen.nl/nl/pro ... gory_id=14

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:07

Wij hebben dat ook op stal. Ik zal even voor je navragen waar het vandaan komt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:30

Roxxiejj schreef:
pmarena schreef:

Oh das flauw :') ik wilde met dat nieuwtje komen..
Wel de site ;)

http://www.rutjespaardenboxen.nl/nl/pro ... gory_id=14

Sorry :D

Ik vind het gecreosoteerde overigens ook verreweg het mooist , daar heb ik ook de weidepalen van :)

Maar dat schijnt niet meer te mogen hoorde ik onlangs :?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:46

Creosoteren mag zeker nog wel.

Nadeel van rond door rond is dat het niet zo sterk is als het lijkt. Doordat er een gat in de paal wordt gemaakt verzwak je de paal.
Het groen geimpregneerde is waardeloos, A vreten de paarden er enorm aan, B de leversduur is hooguit een jaar of 7 terwijk gecreosoteerd wel 15 jaar meegaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:53

Creosoot is een teerprodukt en mag al enige jaren niet meer gebruikt worden.
Er is wel een ander bruin conserveringsmiddel dat toegestaan is, geen idee hoe dat heet, maar creosoot is het zeker niet. En of dat net zo goed is als echte creosoot waag ik te betwijfel. Dat groene hout is gewolmaniseerd, maar ik daar kleven ook al milieubezwaren aan (wolmanzouten bevatten zware metalen).

Het allermooiste spul is steenkoolteer om hout mee te behandelen, maar dat mag al jaaaaren niet meer. Dat bevat zowel teer als zware metalen, daar gaat iedere schimmel dood van, en de rest van het milieu helaas ook.

Vanwege het verzwakken van je staanders door er gaten in te boren ga ik dus voor betonpalen met ijzeren buis.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:57

Sorry Ibbel maar u klets uit uw nek.
Creosoot mag zeker nog. Ik kan het weten want ik verkoop gecreosoteerde paarden omheiningen. Daarnaast is creosoteerd hetzelfde als steenkoolteerolie. De vergunning is net weer voor minimaal 2 jaar verlengt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:58

gecreosoteerde omheining mag nog wel. Teer mag particulier idd niet meer.
Idd blijven paarden er vanaf.

Juliomariner , het valt wel mee hoor die grondpaal met dat gat houd het goed en zit voldoende stevigheid in.
En ik kan spreken uit uitvoerig geteste ervaring := Helaas niet de bedoeling .. maar mijn paard vond het wel nodig.
En ik kan je zeggen .. de paal staat nog en is nog in de staat zoal hij gezet werd.

Mijn broer levert deze omheining en zet het ook.
Rond door rond is erg mooi , maar ook prijzig.
Half rond is ook een mooie optie , voor het oog ook erg netjes maar prijstechnische vaak iets goedkoper.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:04

Het is gedeeltelijk verboden:

Citaat:
Beperkingen aan gebruik
Alleen professionals mogen hout met creosoot verwerken, particulieren niet. Daarnaast is gecreosoteerd hout voor veel toepassingen verboden, bijvoorbeeld in gebouwen, speelgoed, speelplaatsen of tuinmeubels.

Bron: rijksoverheid.nl

EDIT: zie dat jackgirl ongeveer hetzelfde zegt.