Wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:24

Hoi,

Ik zat zo eens te denken en dat heb ik vaker maar nu dacht ik zouden er mensen zijn in zo'n situatie en wat vindt de rest daarvan.
Het is dus niet op mij van toepassing maar meer een Stel dat vraag

Stel je hebt een huis en in je tuin zou je de mogelijkheid hebben om 1 stal te plaatsen. Het is alleen een stal en geen uitloop of iets dergelijks. Je hebt 1 paard en de mogelijkheid om je paard een kilometer of 4/5 of iets meer te plaatsen op een wei. In de zomer zou daar mogelijkheid zijn voor 24/7 weidegang met schuilstal en andere paarden. De winter zou het paard ook in de wei kunnen overdag. Maar dat zou dus wel betekenen dat je het paard dus 's ochtens moet komen brengen hetzij te voet, met de fiets, rijden of met een trailer en dus ook 's avonds het paard weer ophalen. Je hebt dan echt alleen weidegang misschien wat hooi in de ochtend.

Zouden jullie dat doen of is het toch niet echt te realiseren?

Ik denk zelf dat het niet echt praktisch is om 7 dagen in de week 2x op een dag heen en weer te lopen,fietsen of rijden met je paard.

Maar zijn er misschien mensen die dit wel doen? En hoe werkt dat voor jullie?

Ik ben gewoon erg benieuwd naar de meningen.

Marigold

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:46

ik zou dan voor de winter een wei dichterbij het huis proberen te vinden
en paard 's nachts thuis op stal
en in de zomer dag en nacht buiten op de verre wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:50

een wei op 4 of 5 km vind ik te ver. Dat is van mij naar het volgende dorp...
een wei op 500meter vind ik weer wel te doen.

Ik zou niet een stal willen met paard aan huis als ik niet minimaal een uitloop paddock aan huis kan realiseren (zowel zand als bestraat, zo'n 400/500m2 vind ik toch wel een minimum, en ergens vlakbij een stukjes wei heb van in totaal een paar duizend m2.
Zo heb ik dat meegemaakt bij mijn pony toen ik hem nog verzorgde, en met minder is het in mijn ogen niet leuk...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:16

voor alleen de nacht is een stal wel genoeg toch,
als hij maar gelijk 's morgens naar de wei wordt gebracht idd dichtbij.
elke dag 4 km heen en terug slepen dat lijkt me moelijk vol te houden.
heb zelf ooit wel een stal achter het huis gemaakt alleen voor als het land erg nat was of het slecht weer was voor 's nachts
en overdag stond de pony dan in een weitje 1 huizenblok verderop, dat ging prima.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:20

als ik kijk naar afgelopen winter: dan zou het betekenen dat je diertje soms 3 weken achter elkaar op stal komt te staan omdat het te glad is om 4 a 5 km over de straat heen te gaan......

niet te doen dus :n

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:20

Ik denk dat je er snel flauw van bent om twee keer op een dag zo'n eind op en neer te moeten.. Ik zou het niet doen iig..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:21

Dus het paard moet elke nacht alleen staan? Met die van mij zou je stal het nog geen nacht overleven :P

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:35

Als het een 'stel dat' vraag is.... Waarom zou je 'm dan stellen...
Maar goed, misschien een beter idee om een schuilstal in het weiland te plaatsen, dit mag vaak zonder vergunning omdat deze open is en anders kun je proberen een zg 'mobiele stal' te plaatsen, van kou of regen krijgen ze over het algemeen niets het is eerder dat wij er watjes van maken...
Verder is een paard een kuddedier, dus ben ik zelf wel voor zo natuurlijk mogelijk met zoveel mogelijk buiten in zomer en winter met een soortgenoot.

Elke dag je paard brengen en halen gaat vervelen, zeker als het even snel voor school of werk moet; baggerschoenen, paard wil even niet laden/doorlopen, geur ed.

Succes hè!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 21:15

Het gaat niet over mijn situatie want ik zou hier nooit voor kiezen veel te veel gedoe en net iets te ver als het er nu tegenover ligt is het haalbaar anders niet echt imo. En inderdaad wat iemand al zei als je weer zo'n winter krijgt hoef je de weg ook niet op.
Het is zegmaar waar mijn paard staat is iemand die het zo gaat doen. Vandaar de vraag ik denk persoonlijk dat het niet praktisch is keuze is aan hun zelf maar gezien waar het weiland is ook in preciepe het paard ook 's nacht op stal zou kunnen(net als de rest van de paarden) maar ze willen het perse naar huis halen vandaar.
Was gewoon benieuwd of er mensen waren die zoiets doen of zouden doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:21

De meisjes die hun paarden bij de buren van mijn stalbaas hebben staan doen het zo. In de winter gaan ze met die paarden overdag van huis naar de wei en 's avonds weer van de wei naar huis. Maar ze wonen een paar honderd meter verderop, en ze hebben er twee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:33

Is dat relevant dan? De situatie was toch niet op jou van toepassing?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:35

hestejente schreef:
Is dat relevant dan? De situatie was toch niet op jou van toepassing?

Nee maar daarom mag ik nog wel nieuwsgierig zijn hoe je dat doet en hoe dat gaat?
Of is dat verboden om je ergens voor te intesseren en het van meerdere kanten te willen bekijken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:35

Nee hoor ;)

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:45

Het lijkt mij niet echt handig.
Straks kijgen we weer zo'n laag sneeuw en dan word het wel lastig om paardje te halen of te brengen. En zou een paardje ook nooit alleen zetten. zijn toch kudde dieren. die een vriendje nodig zijn

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:52

4 a 5 is best ver.
onze paarden staan op een kwartiertje loop afstand en komen alleen in de winter met echt slecht weer nachts op stal

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:59

Als de route van de stal naar de wei op de route van jou naar je werk ligt :P zou jij je paard achtr de scooter aan kunnen laten rennen en dat je dan meteen door gaat naar je werk en als terug komt met de zelfde gang weer terug....maar tja als het glad is is dat geen optie...:P
(en weet ook niet of je werk ver is)
Als je niet werkt en huismoeder bent neem ik aan dat je wel gewoon er tijd voor hebt...

(ik ken de situatie niet van de desbetreffende persoon, dus weet niet of het te combineren valt....het is als het mijn situatie was wel mogenlijk zijn)

edit: en waar zou je moeten rijden met geen bak? alleen maar buitenritjes?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:31

Haha, ik ben verwend, mijn paarden staan bij mijn ouders, swinters in de paddock/loopstallen, en zomers 24/7 op de wei.

De wei is precies aan de andere kant vna het huis als dat de paddock is.

Zeg dat het een meter of 100 lopen is..

En ik ben al te lui om ze smorgens op het land te zetten en er savonds af te halen...

VInd het in het voorjaar altijd al zo n klus om ze te laten wennen aan het gras, dat heen en weer geloop de hele tijd..

Hihi, ik ben liever lui dan moe..nee is gekkigheid, maar ik heb een baan, een huishouden, een man en drie hondjes, ik kan me nog altijd niet in vieren delen..en ik ga 1 maal per dag een paar uur naar de paarden toe, als ik twee keer zou moeten, zou ik het zelf gewoon niet trekken..

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:34

wat een gedoe.. ik zou de paarden toch het liefst dichter bij mij willen hebben. Het liefst op mijn eigen grond

CandyDeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:07

Ik denk dat het erg onhandig is!!!