Wat is de beste huisvestiging voor je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Wat is de beste huisvestiging voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:26

Ik vraag me af wat de beste huisvestiging is voor een paard. :)

Ik heb namelijk een advertentie gezien, dicht in de buurt, met de volgende mogelijkheden..

* Paarden staan op een afgezet stuk land;
* Met mooi weer mogen ze op het grasland;
* Land wordt elke dag schoongemaakt (dit doen we samen);
* Weide is afgezet met schriklint;
* Paarden staan 24/7 buiten, met een schuilstal tot hun beschikking;
* 'S morgens en 's avonds krijgen de paarden hooi;
* Op het land staan nog twee andere paarden, een Haflinger en een KWPN'er;
* Brokken en ander voer zijn voor eigen kosten;
* De weide met schuilstal ligt 10 minuten van een prachtig natuurgebied af, waar je buiten mag rijden.

De prijs is 90 euro per maand.

Wat vinden jullie hiervan?
Is het in jullie ogen paardvriendelijk, of niet?

Ik zou graag onderbouwingen en meningen horen. :)

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:39

Heeft je paard eerder 24/7 buiten gestaan?
Ik heb die van mij ook een tijdje op een inloopstal gehad met het idee dat het ideaal voor mijn paard zou zijn maar zij stond bij slecht weer op me te wachten wanneer ik haar kwam halen. Als ik weg ging stond ze te gillen naar me.
Als ik een deken oplegde kreeg ik de wind van voren van de staleigenaar.
Ik had me gelukkig overal op de wachtlijst gezet voor het geval het niet goed ging, dus kon na 10 mnd. mijn paard verhuizen, misschien voor jou ook een idee?
Houd er ook rekening mee dat als de andere 2 paarden weg zijn, jouw paard alleen achter blijft en dat als je paard iets mankeerd dat je geen stal hebt.
De prijs is wel aantrekkelijk.

8nnemiek

Re: Wat is de beste huisvestiging voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:54

Klinkt ideaal hoor, die plek :j En zeker niet te duur voor de meeste regio's in nederland :)
Lekker dag en nacht vrij rondlopen, met schuilstal en vriendjes en genoeg hooi, dat is eigenlijk alles wat een paard van nature nodig heeft :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:01

Met de schuilstal erbij klinkt het echt goed!
Die van mij staan ook 24/7 buiten en hebben een schuilstal, die gebruiken ze eigenlijk alleen in de zomer, als de zon schijnt.
Zeker de prijs is ook goed. (zelfs goedkoop).

Ik zelf zou gelijk mijn paard er naar toe brengen (mits het klikt met de eigenaar van de stal).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:17

wauw, klinkt toch super? waarom twijfel je?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:25

Klinkt helemaal super.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 11:31

Ik ga vanavond kennis maken! :):)

Het plekje klinkt ook echt ideaal voor het paard.

Ik heb geen luxe nodig, het welzijn van het paard komt bij mij op de eerste plaats. :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:38

Hallo,

Ik vind het allemaal super klinken en ook echt niet duur. Er zullen altijd uitzonderingen zijn (paarden die het niet fijn vinden, zie de eerste reactie in dit topic) maar ik denk dat dit voor het grootste deel van de paarden echt een heerlijke plek is.

Succes vanavond!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:41

Meteen doen , heerlijk , onze pony's hebben ook zo'n geweldig stekkie , zou het voor geen goud met een luxe stal willen verruilen ,en de pony's al helemaal niet .
Wij doen de verzorging helemaal zelf ook hooi en vlas halen , mest afvoeren en het voeren zelf natuurlijk , veel werk maar ideaal!
Zijn ongeveer 120 euro pm kwijt voor 2 D pony's

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:48

klinkt super hoor. Ik vind dat als het enigszins mogelijk is een paard buiten hoort en niet in een stal.......het is een bewegingsdier dat je eigenlijk niet op zou moeten sluiten. Natuurlijk ligt het er wel aan wat voor paard het is en wat je ermee doet; een wedstrijdpaard zet je niet in de blubber; dat snap ik ook wel. Mijn paarden (alle drie sobere rassen) staan 24 uur buiten met beschikking over een stal. Ik denk dat ik één maal in de week één drol uit een stal haal; ze staan eigenlijk altijd buiten. Dat heeft natuurlijk ook nadelen; als het rotweer is zijn ze nat en vies; maar met rotweer ga ik toch niet rijden......

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:53

Klinkt goed hoor! Ik heb één aandachtspunt voor je: Staan ze in het natte seizoen niet tot hun knieën in de blubber? Vooral als het afgezette stuk land niet al te groot is lopen ze dat snel stuk. Verharding (in of rond de schuilstal) is natuurlijk super. Wit zand voert water sneller af dan standaard grond, maar kan in het natte seizoen ook behoorlijk drekkig zijn... Grote kans dat het goed geregeld is, maar wel handig om vanavond in je achterhoofd mee te nemen misschien. Continu natte voeten/benen is eigenlijk het enige wat mijns inziens het welzijn van het paard kan belemmeren bij 24/7 buitenstalling en wat nogal eens voorkomt (heb met mijn eigen paarden ook een "drekprobleem" gehad...) Succes vanavond.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:56

Ik vind het super klinken en zeker niet duur.

En ja, aan alle voordelen zitten ook nadelen en andersom, heb ik ook sinds ik ze thuis heb staan zonder binnenbak. Maar ook ik ben van mening, hoe meer buiten, hoe beter. Maar wel met mogelijkheid om met heel slecht en nat weer op droge grond te kunnen staan en schuilstal. Schuilstal is aanwezig, dus super.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:07

Qua plekje voor je paard klinkt het goed echter ik zou toch graag een bak willen hebben, je hebt niet altijd zin en tijd om een buitenrit te maken. Dit vooral in de wintermaanden (avonden).

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:12

Klinkt goed, maar heb zelf ook zo gestaan en dit werd in de winter een blubberzooi waar ze aardig ver in weg zakten en die van mij vond die blubber toch niet zo leuk om doorheen te lopen.
Dus kijk wel of het voldoende groot is en of er naast de schuilstal ook plekken zijn waar ze droog (niet in de blubber) kunnen staan.
Als je gaat buitenrijden en ijzers wil dan zou ik ook even vragen of dit toegestaan is.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:51

Mijn paard staat in de zomer 24/7 op het land in een hele grote kudde, zonder schuilstal o.i.d. wel met wat bomen.
"s winters staat ie van 5:30 tot 21:00 uur buiten in de paddock met onbeperkt hooi, en veel andere paarden. 's nachts staat ie op stal.

Dat het land schoon goed schoon is (zonder mest ed.) is voor mij heel belangrijk. 2 andere paardjes erbij klinkt ook gezellig, en een schuilstal is ook goed.
We hebben het natuurlijk wel over paarden, en niet over zwakke beestjes, dus ik denk dat het een heel fijn plekje is voor je paard! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:31

Huisvesting heet dat , geen huisvestiging :P

Klinkt goed dat plekje ! Wel oppassen inderdaad dat ze in de winter ook een fijne droge plek hebben en niet alleen maar in de bagger staan te verpieteren....

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:43

Behalve dat het vervelend en vies is als je paard in de modder staat, kunnen ze er ook mok van krijgen. Dus idd moet er wel een stuk droge grond zijn.
Je paard moet ook tegen zoveel gras zomers kunnen (dit ivm met hoefbevangenheid of zomereczeem bijv).
Verder de overwegingen die al genoemd zijn.
Paardvriendelijk is het zeker wel, en de prijs is prima lijkt me.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:17

Er is nu nog geen mogelijkheid tot een verhard stukje grond, maar dit is wel de bedoeling om over een tot twee maanden te gaan realiseren.

Voor de rest denk ik dat dit een paardvriendelijk plekje is, niet? :)

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:20

Klinkt zeker goed en niet duur. :) Ik zeg doen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:29

Steentje schreef:
Er is nu nog geen mogelijkheid tot een verhard stukje grond, maar dit is wel de bedoeling om over een tot twee maanden te gaan realiseren.

Zeker en een nette prijs is het ook.

Mijn ervaring is wel dat verharden in de bagger of kostbaar is (alle blub afgraven en droog zand storten om op te tegelen) of je elke dag de randen weer aan elkaar kan leggen. Heb je wel opsluit band eromheen kan de boel nog wel eens flink gaan verzakken zonder goede ondergrond ivm aanwezige bagger. Verharding maken op stuk gras waar de paarden niet op lopen/niet vertrapt is lukt beter, maar gezien de schuilstal is verharding daarvoor aanleggen het meest voor de hand liggend en practisch.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:29

zo staan mijn paarden ook!
helemaal top.
zag mijn paard er erg van opknappen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:30

wat een goed idee om hier je paard te stallen!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:31

Het lijkt me een fijne stal op het eerste gezicht!

Mijn pony staat nu ongeveer ook zo sinds een maar maandjes, geweldig! :D

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:31

ik zou er je paard meteen neer zetten! alles wat hij nodig heeft, wei, schuilstal & vriendjes, wat wil je nog meer!? :=

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:55

Steentje schreef:

Over 2 maanden dan is de kans groot dat het vriest en dan zal het lijkt mij niet meer zo makkelijk zijn om een stukje te af te graven en te verharden. Dus houdt er rekening mee dat dit wat langer kan duren en je paard dus in de blubber kan staan. Even correctie geen blubber maar grote gaten die bevroren zijn en niet zo lekker lopen.