lange manen op wedstrijd, wat ermee te doen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

lange manen op wedstrijd, wat ermee te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:44

mijn merrie heeft vrij lange dikke manen. heel mooi natuurlijk en ik ben er best wel zuinig op, maar op een wedstrijd moet je er toch wat mee. meestal zet ik er dan een nette merrievlecht in. een hengstenvlecht is me nog nooit geluk :P een keer heb ik geprobeerd om van bovenaf inte vlechten. een keer onderhands en een keer bovenhands. dat ging niet helemaal volgens plan, maar dat kan aan mijn (gebrek aan) oefening liggen. ;)
ik kan geen knotjes maken, maar misschien kunnen roosjes wel, ik heb het eigenlijk nog niet geprobeerd en vind het een beetje zonde om de spullen ervoor aan te schaffen als het niet kan en ik het daarna nooit gebruik ( is toch wel 12 euro ofzo voor deze arme student). heeft iemand ervaring met roosjes in lange manen.

ter ilustratie een foto, meer in mijn profiel.

Afbeelding

Dorus

Re: lange manen op wedstrijd, wat ermee te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:53

Zo op het oog zijn de manen wel lang, maar niet zo dik. Je zou dan ook gewoon knotjes kunnen proberen.
Die van mij heeft een hele dikke bos en aangezien trekken niet mijn hobby is en knippen niet zo geschikt gezien haar manen en ik toch maar hooguit 5 keer per jaar een wedstrijd rijd doe ik het meestal maar met wat ik heb.
Het gevolg zijn dus vrij dikke knotten die redelijk dicht op elkaar zitten, maar het is wel netjes.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:56

ze zijn, zeker vlak na het geschoren gedeelte toch vrij dik en worden daarna langzaam dunner. pas echt op de schoft zijn ze vrij dun. het jij misschien een foto, of link, van jouw knotjes?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:05

Ik heb er helaas geen foto's van. Ik ben dan veel te gestresst bezig met de wedstrijd om aan iets als foto´s te denken.

Maar ze ogen echt een stuk dunner dan bij mij paard. Ik zou het gewoon een keer proberen. Ik vlecht altijd met naald en draad, dan kan je het toch net wat beter vast zetten dan met stiekjes. Zeker als je een hoop manen weg moet werken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:07

Of een dun hengstenvlechtje? :)
Met veel oefenen lukt dat wel! :j

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 23:24

ik vind het zo knap als mensen echt zo'n mooie hengstevlecht op de manenkam kunnen maken, al mijn pogingen zijn tot nu toe in rare scheve frutsels geeindigd _O-
meestal rijd ik met zo'n vlecht:
Afbeelding

wat ik alleen heel jammer vind is dat het nu lijkt alsof de hlas van mijn merrie een beetje op een hertenhals lijkt. de vlecht zorgt ervoor dat de hals een beetje "inzakt", snap je wat ik bedoel? :P
ik zou graag iets hebben wat wat meer OP de hals ligt zodat ie mooier uitkomt. dan ziet de aaneluning er ook mooier uit, in mijn ogen. ( weet wel dat het daar niet aan moet liggen, maar ik ben nou eenmaal een pietje precies met dit soort dingen :P )

de andere kant op heb je die vlecht niet en dan ziet haar hals er meteen een stuk voller en ronder uit
Afbeelding
zelfde wedstrijd trouwens :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:27

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:29

oeh die is heeeel mooi gelukt. manen naar boven duwen zeg jij? wat bedoel je daar precies mee?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:08

Ik vind je paardje prachtig staan met een merrievlecht ! :D
Ik zou het zo blijven doen, vind het écht heél mooi gedaan ! :o
Probeer alleen nog is harder aan te trekken bij het vlechten, je doet je paard daar écht geen pijn mee :)
Veel succes nog ! :Y)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:31

Mijn paard heeft ongeveer net zo'n lange manen als de jouwe:

Afbeelding

Geen idee wat het verschil is tussen roosjes en knotjes, maar ik ging een keer proberen of het kon met zijn manen (gewoon met elastiekjes), en ik kwam tot de conclusie dat het wel kon.
Dit was het resultaat:

Afbeelding

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:06

heb laatst ook roosjes proberen te maken, met naald en draad...ik denk dat ik nog wat oefening nodig heb :P maar op zich was het niet heel erg lelijk.

Danique_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:11

Hengstenvlecht ;) Dat staat ook super mooi, als je het heel strak doet, en er haarlak bij spuit :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:13

haarlak :P arm paard :P

ik ga binnekort eens kijken of ik een echt strakke hengstenvlecht kan maken.
ik heb het ook weleens geprobeerd door de manen naar de andere kant te trekken en dan te vlechten, maar ik ben zo links dat ik dan helemaal in de knoop raak _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:17

Jouw vlecht is zo slecht nog niet, denk dat je hem net iets beter moet aanduwen tijdens het vlechten.
Dat gaat bij mij (ook beginnend vlechter, na jarenlang met fjord op stap te zijn geweest) ook nog fout.
(foto's staan wel in mijn profiel of in topic in onderschrift)

@Suus 19, ziet er netjes uit jouw vlechtjes, ook ik weet niet het verschil tussen vlechtjes en roosjes.

Mij hebben ze laatst aan mijn verstand gepeuterd dat je de manen naar de kant moet doen, waar ze normaal niet heen vallen.
En dan aan die kant strak vlechten. Dus terug duwen van de vlecht omhoog.
(bij mijn paard vallen ze 2 kanten op :D )
Moet dat nog eens gaan testen.