Vochtvreters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Vochtvreters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:07

Nu het weer koud en vochtig begint te worden, begint het op stal ook al weer vochtiger te worden (betonnen muren). Ik vroeg me af of vochtvreters ook in je stal schelen om de vochtigheid onder controle te houden?

ikenindi

Re: Vochtvreters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:08

denk dat die gelijk vol zitten? maar zal er ook aan liggen wat voor stal het is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:13

Het is een grote loods uit betonmetselstenen, met een houten poort en een houten deurtje tegenover elkaar (maar die wil ik nu niet beide openzetten ivm tocht), en op het dak golfplaten en lichtstraten van transparante golfplaten.
Veel last van condens in de ochtend momenteel.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:18

Bakje met kattegrid wil ook wel helpen, neemt ook vocht op!
Was een tip van een welkoop medewerker!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:20

Dank je, dat klinkt als een goede tip! Per hoeveel meter zou je die neer moeten zetten? We hebben katten dus aan kattegrit geen tekort ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:21

ik heb even snel gezocht op google en kwam dit tegen: goedkoop en daarom mss gewoon een keer porberen?

Je kan zelf een simpele herbruikbare vochtvreter maken van een oude pan en een beetje soda. Je stookt de soda in de pan droog op een huishoudgasfornuis. Dit is te zien aan het veranderen van de kristalstructuur van de soda en het ophouden van "het pruttellen van de soda". Vervolgens zet je de pan met droge soda in de schuur en je wacht tot je aan de kristallen kan zien dat de soda weer water heeft geabsorbeerd.
Dan de soda weer droogstoken op het gasfornuis en je kan opnieuw beginnen.
Op die manier haal je ook water uit de schuur.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:31

goed ventileren dus wel spul open en als het kan even alles tegen elkaar open zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:45

Soda heb ik nog staan dus dat kan ik morgen ook eens meepakken.

Tegenover elkaar openzetten doe ik niet, dat trekt enorm en als er iets slecht is voor paarden dan is het tocht. Kou, regen, allemaal niet erg, maar tocht is vragen om zieke paarden ;)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:12

staat ook als het kan. Misschien zijn de paarden ook wel eens in de wei of paddock. Tocht is idd funest voor de paarden.

Maar als stallen leeg zijn, even lekker doorwaaien, doen we toch ook met de slaapkamers.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:29

Ik denk dat de normale vochtvreters snel "vol" zitten.
Ik heb er hier twee in huis staan (oud huurhuis) en die zitten al behoorlijk snel vol...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:37

truus1970 schreef:
staat ook als het kan. Misschien zijn de paarden ook wel eens in de wei of paddock. Tocht is idd funest voor de paarden.

Maar als stallen leeg zijn, even lekker doorwaaien, doen we toch ook met de slaapkamers.

Helaas kan dat niet omdat ze afwisselend buiten staan, dus er staan altijd wel paarden nog binnen. 's Zomers als het warm en semiwindstil is doe ik het trouwens wel :)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:23

Je klimaat van stal is dan vaak gewoon niet goed als je hier veel last van hebt. Ventilator in het dak kan heel veel schelen, deze zorgt voor voldoende luchtafvoer en beter stalklimaat. Mits goed geplaatst natuurlijk ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:57

Skipper schreef:
Je klimaat van stal is dan vaak gewoon niet goed als je hier veel last van hebt. Ventilator in het dak kan heel veel schelen, deze zorgt voor voldoende luchtafvoer en beter stalklimaat. Mits goed geplaatst natuurlijk ;)

Klopt; dit helpt bij ons echt enorm! Niet alleen qua vocht, maar ook stof en stank (bijvoorbeeld bij het mesten).
Wij hebben in elke gang/rij zo'n ventilator zitten.
Een vochtvreter lijkt mij persoonlijk handiger in bijvoorbeeld een zadelkast of kleine ruimte.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:41

ik heb in mijn zadelkast een vochtvreter en dat ding is echt megasnel vol! Ik denk dat het in je stal onbegonnen werk is. MAar wel een paar handge en goedkope tips hier (als ze werken)!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 06:42

Wil je wel met die vochtvreterkorrels werken kan je er ook zelf een grotere maken.
Neem een 10 liter emmer en een fijnmazig vergiet. Zet het vergiet op de emmer en doe de korrels in het vergiet. Zo heb je een grotere opvangbak.