Paard eet tarwestrokorrels op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjah

Paard eet tarwestrokorrels op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 17:54

Zaterdag heb ik tarwestrokorrels gehaald voor in de stal te leggen omdat dit het voordeligste leek en makkelijk in onderhoud en de paarden eten het niet... behalve de mijne :+ . Gisteren toen ze voor de eerste keer in de stal stond dook ze direct de grond in en begon het gewoon op te eten terwijl ze een volle hooiruif heeft. Is er iets om onder de korrels te mengen zodat ze er vanaf blijft ? :=

suffie

Re: Paard eet tarwestrokorrels op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:46

Ik heb 2 hongerige Haflingers en altijd als de stallen na 6 weken zijn uitgemest vliegen ze op de korrels alsof het brokken zijn. Dit doen ze hooguit 2 dgn en dan is het klaar.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:55

Je kan er altijd iets over heen spuiten zoals azijn, net als bij vlas stallen b.v.. Als je daar op zoekt, in de zoekfunctie komen er nog wel meer mogelijkheden langs wat je er over kunt spuiten, maak het dan niet te nat, dan vervalt weer de werking van de korrels :o

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:26

Je moet de korrels nat maken als je ze in je stal hebt gedaan.
Dan vallen ze uit elkaar en krijg je een mooie zachte bodem waar ze niet van eten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:40

Het handigst is om de strokorrels nat te maken voordat je ze in de stal gooit.
Mijn paarden eten ze ook als het korrels zijn maar éénmaal verpulverd blijven ze ervan af.
Ik gooi een zak korrels in de kruiwagen en daarover gooi ik een gieter water. Een kwartier laten staan, even husselen en dan is het meeste verpulverd. Dat de werking van de korrels verminderd valt best mee. Het spul is snel droog en daarna neemt het nog genoeg vocht op. Succes!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:55

Nou, ik heb de korrels nog nooit nat gemaakt, dus MOET natmaken ken ik dan ook niet. Ik ga het ook niet proberen omdat het zo goed bevalt en wij 5 kruiwagens per stal gebruiken in 1 keer. Na 6 weken gaat dit alles er weer uit naar de ligboxen van de koeien en komen er weer 5 nieuwe kruiwagens in. Eerst natmaken is dus geen doen als je dat per kruiwagen moet doen.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 20:15

De korrels zijn natgemaakt zodra ze in de stal lagen maar zelfs het verpulverde eet ze op :') . Azijn verdunt met water houdt haar niet tegen dus morgen probeer ik eens puur azijn en anders afwaswater :=