Ik heb 2 therapiepaarden waar ik elke zaterdag voor ga zorgen ( eten geven, weide en piste onderhouden, paarden eens borstelen).
Nu hebben ze met de droge zomer weinig gras gehad op de wiedes, en zijn ze imo gaan knagen aan de wanden van de stalling/schuilhut uit verveling. ook nu staan de weides er eigenlijk te kort bij voor voeding. ze worden er wel opgezet om toch een beetje activiteit/afleiding te hebben.
Ik was aan het denken om voor te stellen om bvb houten blokken te voorzien waar ze op mogen knagen ipv behandelde balken en planken. Nu had ik graag geweten welke soorten hout mogen.
Ikzelf heb een hazelnotenplant staan waar ik takken van zou kunnen afsnijden. Maar zijn deze wel gezond?
In een weide hier verderop zag ik berkehout liggen.
Het idee is een redelijk goedkope oplossing te vinden. ook een waar ze niet dik van worden of zo. iemand ervaring ermee?
Daarnaast; worden ze wel bijgevoerd (kan me niet voorstellen dat het niet zo is, maar met voldoende ruwvoer wordt er vaak niet zo maar geknaagd...)
meisjeline
Geplaatst: 10-10-10 21:54
Maar.. knagen ze aan het hout omdat ze voedingsstoffen tekort komen, of omdat ze zich vervelen? Geef ze anders een lekkere lading met kuil, zo krijgen ze én voedingsstoffen binnen én hebben ze lekker wat te doen..
een baal hooi voor de 2. is de hoeveelheid die ze krijgen (opgelegd door de verantwoordelijk) naast een bakje korrels. kuil (ingekuild gras?) hebben ze niet. De liksteen gaat er anders ook wel vrij vlot door. ik heb het al 2 keer vermeld. maar ik heb echter niet de autoriteit om beslissingen te nemen omtrent dit probleem.
Doen ze verder wel iets, of staan ze alleen op het land? Misschien kun je anders iets van een skippybal o.i.d. in het weiland leggen.. Dan hebben ze iets nieuws om uit te zoeken en zich mee bezig te houden.
z0rr0
Geplaatst: 11-10-10 11:12
ik heb een kaal land en geef ze smorgens een hele plak kuil per paard en 's avonds. zo hebben ze altijd te eten en vervelen ze zich nooit ze eten wanneer ze zin hebben en voor de rest gaan ze hun eigen gangetje. vind 's avonds altijd nog reste van smorgens terug.