Koeienland eerder vrij als winterwei hoe opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Koeienland eerder vrij als winterwei hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:00

Van april t/m oktober huurt een buurman al jaren 2 hectare van ons. Tussen november en maart is dit onze winterweide voor de paarden.
Normaal wordt dit land een keer of 4/5 gemaaid en gaan er in september/oktober pinken op. Nu heeft de buurman geen geschikt jongvee en heeft hij dus gezegd dat wij de weide vanaf eind september (jl.) mogen gebruiken. Hartstikke mooi natuurlijk, maar er staat nu nog een behoorlijke bult gras op van veel te goede kwaliteit. Hoe ga ik dit op een veilige manier introduceren?
Ze staan nu nog op ons eigen paardenland en daar hoop ik ze ook nog wel 2 weken te kunnen houden. Met een beetje mazzel kunnen ze dan nog 1 a 2 weken op een ander land en daarna zal toch echt de winterweide aan de beurt zijn.

Iets wat het nog lastiger maakt is dat de fjordendames enigzins op dieet staan en er een shet tussen loopt die gevoelig is voor bevangenheid.

Andere jaren geven deze dingen geen probleem omdat er dan gewoon veel minder gras staat, maar dit jaar ben ik er niet helemaal zeker van.

Rantsoenbeweiding is natuurlijk het mooiste, maar ik heb de rantsoendraden niet zo lang en om het voor 1x aan te schaffen (incl. grote haspels) kost al snel 100 euro.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

SadyLady

Re: Koeienland eerder vrij als winterwei hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:05

Staan ze er dag en nacht op? Zo niet, dan in het begin maar kort op het land zetten en meer uitbreiden?

Zelf heb ik voor m'n kleine te dikke welshpony een graskorfje gekocht. Kost 25 euro ongeveer en werkt heel goed. Daardoor kon m'n pony toch af en toe naar buiten met de rest

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:06

Kan het niet nog een keer gemaaid worden?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:41

Ze staan er inderdaad dag en nacht op. Met graaskorfjes ben ik ook bezig, maar ik wil niet die dingen met een gaatje in het midden. Vind de greenguard een stuk diervriendelijker, maar ze zijn wel erg prijzig.

Het kan helaas niet nog een keer gemaaid worden. Een deel van het land is net moerasland na al die nattigheid (veengrond) en het stuk wat goed genoeg is om met de trekker te kunnen komen is zonder het andere deel eigenlijk de moeite niet waard.

Het is dus echt een beetje een dilemma. Ik zit er zelf aan te denken om ze er dagelijks een half uurtje op te gooien en het op die manier enigzins binnen de perken te houden, maar wie weet zijn er nog meer goede ideeën.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:07

misschien zijn er boeren in de buurt die andere dieren erop kunnen zetten. schapen / geiten zijn ook heel goed om je land kaal te krijgen. Je moet zoals je zelf al weet echt voorzichtig zijn want koeienland is echt niet goed voor paarden! je zegt een deel van het land is moeras, dus begrijp ik deel ook niet? al kan je maar de helft maaien het scheelt een hoop!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:10

Pas op, momenteel groeit het gras hárd. En zeker niet maaien vooraf, want in de gemaaide toppen is het fructaangehalte juist het hoogst met de zon van de afgelopen tijd en de nattigheid van hiervoor.
Denk dat je idee van beperkt erop zetten een goed idee is. Kun je ook stukjes afzetten? Dan kun je misschien aan strookbegrazing doen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:07

Het kost wat tijd maar kun je met een benzinemaaier niet zelf gaan maaien? En dan stukje voor stukje natuurlijk. Zodat ze toch niet op het volle gras komen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:17

Zet gewoon een klein stuk af en laat ze hier maar een half uur op grazen, daarna kun je ze op de rest van het hele land laten lopen een half uur en kun je ze na een half uur terug zetten in dat afgegraasde gras. Je zou gezien de weersomstandigheden zelfs nog een keer kunnen maaien en in de balen laten persen, hier wordt ook volop gemaaid en balen gewikkeld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:26

als ze nu dag en nacht op je eigen wei lopen met gras kun je best langer dan een half uur laten grazen. Kies bijvoorbeeld voor een dagdeel op het volle gras (wel bij voorkeur eerst een stukje afzetten zodat ze dat eerst kaal kunnen eten en je daarna je draadje op kunt schuiven) en dan een aantal uren op een paddock. Hoe groot is de hele winterwei, en hoe breed ongeveer?

Mijn paarden staan ook vol in het gras van 11 tot 17 uur en daar raken ze wel opgeblazen van, maar de mest is mooi over het algemeen en als je ze dan in de paddock eerst laat uitbuiken en dan pas wat hooi voert dan compenseer je ook weer wat.

Een rol schriklint hoeft niet zoveel te kosten. Je hebt ook merkloos lint (1 cm is prima voor rantsoendraadje) en met 2 handvaten en een paar krulstaartpaaltjes kom je ook een heel eind hoor! desnoods neem je dat schapenschrikdraad. Zo'n rol kun je al kopen voor 15 a 20 euro voor 100 of 200 meter. Eventueel een goedkope haspel erbij, en je kunt het altijd hergebruiken.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:37

zou strookbegrazing in de winter niet doen.
vertrappen veel sneller alles.
lastig zo iets...
wilde van de wk de buurman vragen of ik zijn wei een maand mag gebruiken omdat er nog veel gras op staat... maar ik wil ze juist op veel gras.

fructaan was van de week laag, zie natuurlijk paarden houden, of iets dergelijks, staat dagelijks op hun site.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:49

je moet niet te klein beginnen, dat redelijk op laten eten, maar niet te kort, en dan vrij vlot doorschuiven met je draad.

Hier was het eigenlijk al te nat om ze op het land te hebben na al die regen in augustus en september, maar heb ze nu toch nog elke dag 6 uur op het stuk lopen en schuif de draad elke dag maar minimaal op. Vooraan wordt nu kort, bij de draad, meer naar achteren staat het nog vrij lang, maar het ziet er nog vrij netjes uit, ondanks dat ze met gewoon lopen ook wel wegzakken met hun hoeven.
Als ze zouden rennen dan zou dit niet kunnen...

Ik heb ook wel gedaan dat ik ze eerst het droge en hogere deel af liet grazen, dan liepen ze daar het langst op, en dan schoof ik het draadje vlot door het nattere deel heen zodat dat niet te kort werd gegeten en doordat de oppervlakte van het totaal groter was trapten ze het ook minder kapot.