Zelfde hoeveelheid hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasminex

Zelfde hoeveelheid hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 17:58

Hallo,

ik vroeg me af of je in de winter dezelfde hoeveelheid hooi moet voeren als in de zomer?
Of moet je meer voeren zodat ze zich beter warm kunnen houden?
Hij staat overigens 24/7 op het land maar heeft wel dekens om ;)
Groetjes

Oja en liever geen reacties van onbeperkt ruwvoer geven want daar vroeg ik niet naar ;)

DubbelFun

Re: Zelfde hoeveelheid hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:38

Kijk naar je paard; valt ie wat terug dan ga je wat meer voeren. Als ie dekens op heeft dan hoeft het kacheltje ook niet zo hard te werken :)

stampfeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:52

volges mij ligt dat ook aan het soort paard dat je hebt

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:03

kijk ook naar het land in het voorjaar is het gras jong en met veel eiwitten. in het najaar en winter bevat het gras een andere samenstelling. bij kaal land kan het zijn dat je wat meer kunt geven om te compenseren. voor de rest kijk naar je paard. een deken om is geen garantie dat je paard het volledig warm heeft. als de hals onbedekt is kan het paard het toch koud krijgen op dit gedeelte. kijk gewoon goed naar je paard

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:35

Ik zou gewoon naar het paard kijken maar wij voeren in ieder geval meer hooi in de winter.
In de volle zomer wanneer er voldoende gras is krijgen ze hier helemaal geen hooi ze hebben dan genoeg te knabbelen in de wei.
In de winter krijgen ze wel voldoende hooi en daarnaast is er hier en daar nog wat gras te knabbelen.
Maar ik zou zeggen van wel want in de zomer is er in de wei nog genoeg te vinden dat is in de winter minder dus zou ik ze wel meer geven.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 06:13

oke ik heb een AV van 23 jaar oud dus ik voer zoiezo meer omdat hij best oud is.
Zou 12kilo hooi per dag genoeg zijn?
En dan nog een liksteen erbij, want ik had dat zo in de pavovoedingswijzer ingevuld en toen bleek dat genoeg te zijn.
Paardje is ongeveer 450-500kilo.
Maar ik vraag het hier nog eens voor de zekerheid ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:10

Als je het bv over 3 dag delen verspreid dat moet 12 kilo wel geneog zijn.
Maar ik zou gewoon even naar je paard kijken hoeveel hij nodig heeft.
Ik voer mijn oudje in de winter ook meer hooi dan in de zomer.
Ik heb het hooi overigens in een groot hooinet zitten, dan doen ze er ook al wat langer mee, en verspil je niks doordat ze het niet de grond in trappen.
Ik doe er 's ochtends een flink volle (grote) kruiwagen in, voor 2 paarden, en vaak is die 's avonds dan niet leeg. En dan vul ik 's avonds het hooinet weer helemaal vol.
Soms hoef ik hem de volgende ochtend niet eens te vullen omdat er nog meer dan genoeg in zit om de dag weer door te komen.
Zou niet weten hoeveel kilo ik ze exact voer, zal denk rond de 20 kilo voor 2 paarden zijn.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:17

ik geef in de winter altijd meer tegen verveling.
paard dat op stal staat krijgt nog wel hetzelfde,
paardje buiten gaat van zomers een halve plak naar swinters een hele plak kuil per keer

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:41

oke bedankt!
ik geef gewoon 10 kilo en als ik merk dat hij dat te snel op heeft voer ik wel wat meer en zo vind ik de balans :)