Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
!Citaat:Op 2001-08-03 09:08, schreef Sonja:
En qua been: tja, de paarden leren een stuk eigen verantwoordelijkheid. Ze krijgen van de ruiter een opdracht qua tempo, en dan moeten ze daar zelf in blijven lopen tot ze een andere opdracht krijgen. Soort Paardencruisecontrol dus,!
Hoewel ik er door Fitz wel over na ben gaan denken...ik ben zuinig op mijn meissie en ik wil haar natuurlijk niet "stuk" rijden...maar goed, ze is 11 en heeft in haar leventje (voor mij) heel wat roll-backs en sliding stops gemaakt...ik denk dat dit soort dingen waar je naar toe werkt en wat je met mate doet op zich niet zo'n kwaad kan...(hoewel ik het toch eens aan de DA ga vragen) en wat betreft geen been geven en een lange teugel...dat is natuurlijk wel het principe, maar soms is het beter om Escala even te rijden met wat teugeldruk en een beetje kuit er aan...dan heeft ze ook net even wat sneller respect voor die vreemde ruiter op haar rug...
Het ligt er ook net aan hoe ze loopt en hoe ze reageert...als ze in zo'n aanstellerige bui is pak ik mijn teugels ook wat meer op omdat ik weet dat ze anders iedere gelegenheid aangrijpt om te "schrikken"...dus dan is dat beetje meer druk een hulpmethode om haar aandacht wat meer bij mij te krijgen...volg je me nog??? Anders zou je (als ik weer mag rijden...) eens bij een les moeten komen kijken Fitz
Dan is het misschien wat duidelijker dan mijn prutsmuts nu...want ik rijd meestal wel met een lange teugel, maar niet altijd...

Maar zelf denk ik dat op een hoog niveau dressuur rijden en western qua belasting niet zo heel veel verschilt. Dressuur is best zwaar voor de paardenbenen en wordt op een andere manier belast dan bij western.
Mooie combinatie ook en Fitz rijdt erg netjes vind ik! Zag er ook echt niet uit als een beginner op Escala hoor, hooguit een beetje onwennig maar dat is logisch...dressuur versus western en Fitz versus Escala...zit idd wel een hoop verschil tussen...