mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:26

hoi allemaal,

Ik wil in dit topic graag iets van me afschrijven .

een aantal jaren terug kochten wij een paard , een draver van toen nauwelijks 3 jaren oud .
ondanks haar jonge leeftijd was het een voorbeeldig paard , luisterde prima en was een enorme knuffelbeer.
we staan nu op een plek die leuk leek , maar het uiteindelijk niet is..

mijn paard wordt winter na winter al om 4 uur binnen gezet en gaat er pas de volgende dag om een uur of 10 uit .
Ze wordt hier helemaal gek van , ik ka niks met haar , ben al meerder malen bij de dokter beland omdat mijn paard , zodra ik iets met haar wil doen , gek wordt.
Ik doe aan horsemanship , en krijg hier les in . We hadden zoveel bereikt , ik had het gevoel dat we alles konden . Mijn moeder zegt dat ik me aanstel en overdrijf .
Ik heb het gevoel dat ik er helemaal alleen voor sta , niemand snapt me en/of zeggen dat ik overdrijf .

Er wordt vanalles voor me bepaald op de stal ..

wat voor voer ze krijgt , hoeveel voer ze krijgt . of ze een deken op moet . en dus of ze wel of niet binnen staat.

Ik heb vanwege prive redenen vanaf mijn 11 in klinieken en ziekenhuizen gewoond , waar ik een paar jaar terug vanaf was.
mijn ouders zeiden me dat als ik goed mijn best deed om mijn problemen te overwinnen , ik een paard zou krijgen.
en nou is dit voor mij verdomme alweer een nieuw probleem , terwijl het juist voor de ontspanning bedoeld was.

Ik herken mijn paardje gewoon niet meer . Ik kon haar van de zomer op een touwtje om de hals anderhalve meter laten springen met mij op haar rug.
nooit was ze bang voor verkeer , niets maakte haar uit. Nu springt ze weg voor iedere fietser.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen .

Ik heb bewust niet voor een SA gekozen , de staleigenaar mag mij best tegenkomen hier op bokt , ook met dit verhaal.
Ik ben nu zo ontzetten kwaad dat het enige dat ik nog heb van me afgepakt wordt , dat ze bang voor MIJ zou moeten zijn .

degene die mij een beetje kennen op bokt , zullen weten dat ik niet iemand ben die snel boos is , of onredelijk .

heel erg bedankt voor het lezen van dit verhaal.

liefs femke.

chocobroodje

Re: mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:28

Tijd voor een andere stalling waar er wel naar jou en je paardje wordt geluisterd!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:29

enige oplossing: verhuizen naar een andere stal

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:30

Waarom zoek je niet gewoon een andere stalling voor je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:30

Ik zou zeggen, wegwezen daar. Jij bent zijn baasje, zij niet. En als jij daar zo gestresst van wordt is het slecht voor jullie allebei !!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:30

bedankt voor je reacie.

we hebben heel het dorp al afgezocht , en ook daar buiten ..

er is nog één pensionstal waar plaats is , maar ook daar staan ze veel binnen zonder dat de eigenaar daar iets over te zeggen heeft .

maar ik snap dat dat het eerste is waar je aan denkt !

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:34

wat mij trouwens ook zo kwaad maakt , is dat niemand van mijn dorp naar me luisterd en/of me niet snapt . logisch , want er zijn zat paarden die altijd binnen staan , en daarom denken mensen dat het normaal is .. dat maakt me gewoon kwaad .
dat zelfs mijn moeder zonder op te kijken van haar krant zegt dat ik moet afwassen en me niet zo aan moet stellen .
Laatst bijgewerkt door YelaBrenda11 op 09-10-10 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:37

Hoe weet je dat het door de stalling komt?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:38

Asyaa schreef:
Hoe weet je dat het door de stalling komt?

ik dacht eerst ook dat het misschien door de leeftijd zou kunnen komen .

maar iedere jaar , vanaf dat ze zoveel binnen staat , gaat het weer mis .

dit lijkt mij geen toeval.

maar ik snap dat je het vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:39

Dus aankomende lente is het weer goed en gaat alles weer zoals het hoort?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:41

Is er geen mogelijkheid dat je haar zelf later binnen zet of dat een stalgenootje haar 's avonds nog losgooit voor je of zo?
En staat ze in een paddock of op de wei met andere paarden?

Wel een lastige situatie en zeker als je merkt dat je paardje het zo ook duidelijk niet naar d'r zin heeft.
Hoop dat er een oplossing gevonden kan worden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:42

Asyaa schreef:
Dus aankomende lente is het weer goed en gaat alles weer zoals het hoort?

ja , dat klopt ! dan heb ik gewoon mijn echte paardje weer terug.

en niet dat hoopje stress.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:43

flappie28 schreef:
Is er geen mogelijkheid dat je haar zelf later binnen zet of dat een stalgenootje haar 's avonds nog losgooit voor je of zo?

Wel een lastige situatie en zeker als je merkt dat je paardje het zo ook duidelijk niet naar d'r zin heeft.

nee , want de staleigenaar is er heilig van overtuigd dat het nodig is ze binnen te zetten .
ik heb geen stalgenootjes ;)

ze staat in de bak met het paard van de staleigenaar.

dankjewel ! dat hoop ik ook!

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:46

Net zoals wat iedereen zegt een andere stal zoeken. maar wat vervelend dat mensen je niet begrijpen!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:47

Tja, lijkt me dan dat je toch geen andere mogelijkheid hebt dan verhuizen. Of anders buiten die 8 uur dat je paard buiten staat, zorgen voor veel beweging. Losgooien terwijl je erbij bent, longeren, rijden etc. Krijgt je paard niet teveel voer ernaast?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:50

YelaBrenda11 schreef:
flappie28 schreef:

nee , want de staleigenaar is er heilig van overtuigd dat het nodig is ze binnen te zetten .
ik heb geen stalgenootjes ;)

ze staat in de bak met het paard van de staleigenaar.

dankjewel ! dat hoop ik ook!

O jammer, dan valt er niet veel te regelen inderdaad. Het mooiste voor je paardje zou dus eigenlijk een paddock/weiland met schuilstal zijn, zodat ze lekker de hele dag buiten kan lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:53

Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!

Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 09-10-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:54

vrij simpel, idd verplaatsen naar andere stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:54

Wat vervelend zeg :( Snap je frustratie heel erg goed meid. Vind het ook erg raar dat de staleigenaar zelf uitmaakt wat jou paard aan voer krijgt en of hij een deken op krijgt of niet. Het is jou paard dus dat zou jij moeten kunnen bepalen niet hij. Ik hoop dat je een goede andere stalling vind, al lees ik dat je al op zoek bent gegaan en niet veel beters hebt kunnen vinden? En dat is niet zo vrij simpel als iedereen zegt. ik woon ook in een dorp en er moet maar plaats zijn... Ik kan ook niet van de 1 op de andere week mijn paarden naar een andere stalling hier dicht in de buurt verhuizen, dat is juist het moeilijke eraan. Veel succes!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:58

Hee femke, vervelend dat het niet zo goed gaat. Misschien moet je iets verder buiten het dorp zoeken. Ik weet een stal in tytsjerk waar ze veel buiten staan je als eigenaar veel te zeggen hebt. Als je wil kan ik je het adres wil geven. Dan moet je me maar even pben :-)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:00

misschien kennen mensen hier op bokt wel een goede stalling in jouw buurt, waar kom je vandaan?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:03

ik weet niet waar je woont, maar is er geen weiland met schuilstal bij jou in de buurt te huur ofzo? Of ken je niet iemand waar het paard van op zo'n landje staat?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:05

aerdenhout1 schreef:
Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!

Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!

Ze heeft een Draver ;) En ik denk trouwens dat elk paard wel door heeft hoe je je voelt, koudbloed of volbloed.

Ik denk inderdaad ook, dat als je paard van 10 tot 18 buiten is, hij het best wel goed heeft. Er zijn ook stallen waar ze helemaal niet buiten komen.

Maar als je echt geen goed gevoel over je stalling hebt, zou ik toch proberen een andere te vinden. Ga anders gewoon aanbellen bij boerderijen of bij mensen waar je paarden ziet staan. Zo vinden wij ook altijd een plek voor de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:05

Ik zou per direct op zoek gaan naar een andere plek waar ze wel buiten kan lopen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:10

Van tien tot vier buiten, en dan ook nog met een maatje? Er zijn veel paarden, die het veel slechter hebben, hoor.
Ik begrijp wel, wat Aerdenhout bedoelt. Dravers zijn ontzettend gevoelige dieren, die sneller de stemming van de baas oppikken dan welk ander paard. Hierdoor kunnen ze best wel in de stress schieten. Ben je zelf kalm, dan heb je er meestal geen kind aan en doen ze alles voor je.
Een draver is niet geschikt voor iedereen. Het zijn en blijven bloedkikkertjes.

Als het je zelf niet aanstaat, dat ze volgens jou teveel binnen is en je dan met een heleboel stress in je lichaam bij je paard komt, pikt zo'n paard dit feilloos op. En dan heb je de poppetjes aan het dansen.