manen recht knippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

manen recht knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:15

hey, ik ga vandaag mijn paard zijn manen knippen (niet trekken dus), had het liever niet gdn maar zijn manen hebben afgezien van het paard op de wei ernaast want die heeft er een serieus stuk uitgebeten en ze staan niet langer gezond. nu is mijn vraag hoe knip je ze mooi recht, maak je ze nat of niet? heb je tips
ik ga eerst knippen (zijn manen zijn veel te lang om direct zo te gaan snijden) en dan er met mijn kam waar zo een mesje inzit werken

Mizora

Re: manen recht knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:52

Ik zou ze gewoon met een mes snijden.

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:26

Ik zou ze niet t recht willen knippen ................ staat zo onnatuurlijk !!
Is natuurlijk heel persoonlijk , maar ik vindt iets straks gewoon niet mooi

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:27

tip, knip het recht aan de andere kant dan waar ze hangen.. Als ej ze dan terug omslaat ziet het er niet ZO erg geknipt uit...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:57

Ik zou t echt niet knippen, ziet er onnatuurlijk uit. Mijn paard heeft heel dikke manen, die maak ik altijd nat en dan snijd ik ze met zo'n kammetje idd waar een mes in zit. Mijn bijrijdster dunt ze dr na nog uit, want dat kan ik niet goed .. :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:53

Ik knip de manen al jaren. Na een week zie je het al niet meer dat het geknipt is. Tip: knip de onderste haren wat korter als de bovenste haren. Het ziet er mooier uit en je krijgt niet bij het schudden van de manen ineens een rare pluk ertussen.
Knippen is veel paardvriendelijker dan manen trekken.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:29

Altijd gewoon knippen zoals het valt, want als je het nat maakt of platdrukt wordt het korter op de plekken waar de kruinen zitten. En een uitdunschaar werkt supergoed, dan lijkt het net alsof het getrokken is en hoef je niet zo heel precies te knippen ;)
Net allemaal geleerd van een stalgenoot haha.
Succes ermee!

xminix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:33

k kam ze meestal gewoon goed uit en dan knip ik het

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:36

Ik maak de manen nooit nat.
Eerst haal ik er een borsteltje doorheen en dan ga ik trekken, na het trekken knip ik de puntjes een beetje bij zodat het zo recht mogelijk wordt.
Zo'n toileteermesje werkt ook prima, maar niet op dikke manen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:40

Ik knip de manen altijd. Niet natmaken, gewoon netjes en goed kammen. Zorgen dat paardlief in dezelfde houding blijft staan en dan knippen maar! Daarna met een uitdunschaar erdoor en na een paar dagen zie je er niks meer van.

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:50

waar de paarden staan waar ik wel eens op rij. die knippen het ook helemaal recht en dan vrij kort. zelf vind ik het niet mooi staan. helaas is het niet mijn paarden

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:34

Ik zou ze eerlijk gezegd niet knippen. Ik pluk ze altijd, dat ziet er naar mijn mening wat natuurlijker uit. Maar je moet het altijd zelf weten.
Succes!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:05

Ik heb de manen van mijn paard de laatste keer ook voor het eerst geknipt!
De eerste week zie je het heel erg, daarna niet meer.

Ik trok ze altijd. Hij protesteerde alleen altijd zo erg :+
Toen ik zag dat het bij hem dus ging bloedden ben ik daar maar mee gestopt :=!
Hij heeft een volle bos met dik haar..

Knippen doe je zoals bij de kapper..
Manen omhoog tussen wijs- en middelvinger & dan knippen!
Bij dikke manen moet je je hand niet recht omhoog doen, maar een beetje schuin naar je toe..
Zo worden de onderste plukken wat korter..
Als je zijn hele manenkam hebt gedaan kun je de uitstekende plukken nog even wegwerken :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:14

Ik knip ook al jaren. Vind dat trekken helemaal niets. Uit de losse pols knip is het redelijk recht maar zeker niet te netjes. Daarna maak ik nog wat knip bewegingen 'met de haren mee'. Dan kun je echt niet zien dat ze geknipt ipv getrokken zijn.
Zo klaar en een hoop minder gesleur aan mijn paard.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:16

Schangah schreef:
Ik knip de manen al jaren. Na een week zie je het al niet meer dat het geknipt is. Tip: knip de onderste haren wat korter als de bovenste haren. Het ziet er mooier uit en je krijgt niet bij het schudden van de manen ineens een rare pluk ertussen.
Knippen is veel paardvriendelijker dan manen trekken.

:j ik knip ook de manen ipv trekken: die van mij heeft zomereczeem en ik ben bang dat ik met trekken de huid nog meer irriteer. Bovendien zijn zijn manen zo dik dat trekken niet echt lekker is (voor hem niet, voor mij ook niet :+ )

CandyDeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:57

Zolang je maar geen happen krijgt als je knipt. :o

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:07

ik kan totaaaaaaaaaaaaaaaaal geen manen knippen, trekken lukt me wel, MAAR, mijn verzorgpaard heeft een dubbele laag manen, dus wat ik ook doe die zijn altijd scheef en met happen erin, bij mijn eigen paard knip ik ze wel, & ik maak ze niet nat, ik ga gewoon met de punt van mijn schaar naar boven en knip zoals een kapper dat zou doen bij bv een rechte pony te knippen. Als je dat doet komt het nog wat natuurlijker over. Kijk gerust eens bij de foto op mijn profiel misschien snap je dan wat ik bedoel :)