24/7 op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:56

Is het wel goed om je paard/pony 24/7 op de wei te zetten? Want gras wordt eiwitrijk, en ik heb wel het systeem dat ik mijn grote weiland in drie delen heb verdeeld, dat elk stukje na de begrazin wel kan groeien. Ik heb verschillende schuilplaatsenen en overigens ook boxen buiten de wei staan. Maar het land wordt ook zo modderig, is dat wel goed voor die paardjes? Want de hele dag op stal zetten vind ik ook niet zo leuk voor ze...
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen =D

jasminex

Re: 24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:00

in het wild leven ze ok 24/7 buiten :D
als je niet te veel eiwitrijk gras geeft (dus kleine strookjes) is het niet erg ;)
Modder is ook niet erg :Y Maar je moet wel oppassen dat ze geen mok krijgen dus ook droge plekjes in de wei "maken".
En als ze een inloopstal hebben moet je ff opletten dat voor de ingang geen modderpoel zit want als ze elke x door de modder moeten om in de stal te komen hebben ze een verhoogde kans op mok ;)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:32

Een paard is een bewegings dier, en gemaakt om buiten te lopen gedurende zijn hele leven.
hij heeft een vacht die vele malen beter werkt dan welke deken dan ook en mok heeft niets te maken met blubber maar alles met een goede voedings conditie.
Als je zorgt voor voldoende ruwvoer van uitstekende kwaliteit, goed onderhoud van je weidegrond dan kunnen je paarden genieten van hun buiten zijn en kan jij genieten van je paarden.

Mijn ervaring is dat je beter de gehele weide in de winter open kunt houden dan kleine stukjes, want die lopen ze sneller kapot.
Lukt dit niet omdat je op klei of veengrond zit zou ik een ruime paddock aanleggen die droog blijft met onbeperkt hooi aanbod.
En een ruime schuil mogelijkheid

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:35

een beetje een domme vraag misschien maar........hoezo kunnen ze in de winter niet op klei grond??

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:37

Kleigrond is vaak erg nat land, waardoor paarden daar eigenlijk niet jaar rond kunnen lopen. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:38

nat is het zeker ja, het is nu echt wel helemaal vertrapt.
Maar ze lopen er nog steeds, je bedoeld voor als de nattigheid bevroren raakt?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:42

ik denk dat bedoeld word dat ze het snel helemaal kapot lopen, en dan heb je in het voorjaar ook geen gras meer, meestal komt er veel onkruid voor terug.
Klei is zware grond wat langer nat blijft omdat het niet doorlaatbaar is zoals bv zand., veen grond is juist weer heel sponsachtig en zuigtwater als het ware op

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:18

Als je op de wei een schuilplek hebt dan kunnen ze zeker buiten blijven. Zolang ze maar een plek hebben om droog te kunnen staan en liggen. Je zou één van je drie delen op kunnen offeren en gebruiken als 'winterwei'. Ik zou ze op een gegeven moment in de winter niet meer verweiden, maar je andere weides echt rust geven. In je winterwei zou je dan extra delen kunnen verharden, of misschien zelfs een goede paddock aanleggen. Modder is niet erg, daar krijgen ze niets van. Paarden met een verminderde weerstand zouden mok kunnen krijgen.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:50

Hoe kan ik het weiland goed onderhouden?
Van wat voor materiaal moet een verhard stuk weiland zijn?
En ten slotte: Kan ik in de schuilstal ook gewoon stro neerzetten, want ik heb een ingang en dan muurtjes dat ze ook een dichte plek hebben met dan raampjes in het afgesloten deel

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:50

Ik had altijd stro in de schuilstal, gewoon een dikke laag zodat ze lekker konden liggen. Als je een verhard stuk wilt aanleggen zou ik gewoon voor beton of goed gelegde stoeptegels gaan :j Het weiland onderhouden kun je het beste met een boer regelen. Die hebben ook de materialen om eens goed bij te zaaien en te mesten. Zo doen wij het tenminste en hebben nu een prachtige wei.

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:23

Je doet t prima voor je paarden !!!!!!!!

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:00

Ik heb mijn paarden ook 24/7 op wei staan. Heb zelf ook stukje afgezet op gras te laten groeien. Heb ook nog een stukje waar stenen als ondergrond liggen (voor de stal).
De stal heb ik in de wei staan; kunnen ze zelf in en uit gaan wanneer ze willen.
Alleen als het 's nachts koud word zet ik ze in de stal met een deken op.
Ik denk dat dit toch veel fijner is dan alleen maar op stal.
Paarden leven van nature toch ook in de natuur?
En mijn paard ziet er overigens supergoed uit ! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:32

jasminex schreef:
in het wild leven ze ok 24/7 buiten :D

Ja, maar niet op grasland dat eigenlijk nog het meest geschikt is voor rundvee, zoals bijna alle weides in Nederland. Het paard kwam voor het ingrijpen van de mens niet voor in Nederland en omstreken, het is geen natuurlijke omgeving voor ze.

Prima dat ze gras eten... maar 24/7 is niet zo'n best idee. Als ze continu op het gras staan is dat een veel te zachte ondergrond voor de hoeven en daarnaast is het Nederlandse gras niet stengelig genoeg voor een paard. Paarden hebben afwisselend ruwvoer nodig, bijvoorbeeld gras afgewisseld met hooi.

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:38

mijn 4 paardjes staan 24/7 buiten, hebben een schuilhokje maar geen dekens op etc. paarden die het gewend zijn (ik heb over het algemeen koud bloed paarden)
onze hoefsmit adviseerde zelfs om de paarden in een gedeelte te zetten waar ook modder was, dit schijnt goed te zijn voor de hoeven..

mijn paardjes zijn eigenlijk nooit verkouden etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:41

Ja, in de ZOMER is modder hartstikke goed voor de hoeven.