ervaringen grasmasker gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

ervaringen grasmasker gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:04

Aangezien ik mijn paard het afgelopen voorjaar bijna aan een gaskoliek heb verloren, wil ik hem voor het komende weideseizoen de eerste tijd met een grasmasker op de weide zetten om hem zo 'voorzichtig' te laten wennen aan het vette gras. Nu zie ik jullie denken: 'dan bouw je het toch voorzichtig op'?
En daar zit 'm nu juist de kneep: de kans is groot dat meneer zich niet meer laat vangen, want ja, gras is wel éééérg lekker. En daar krijg ik dan dus weer vreselijke stress van. Dus, hoe zijn jullie ervaringen met zo'n masker? Gaan ze makkelijk vol zitten met of is het juist de perfecte oplossing?

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:10

Mijn pony heeft er erg aan moeten wennen..Ze heeft eerst een tijd heel zielig in het land gestaan en alle mogelijke manieren geprobeerd om hem af te krijgen. Toen ze echt honger kreeg is ze toch gaan proberen te eten. Ze vind het ding vreselijk en als ze hem ziet laat ze zich niet pakken..
Maar de werking is wel goed,door het gat aan de onderkant kan ze wel gewoon grasjes knabbelen,en ze kan zich niet meer ongans eten.
Mijn pony had hem om ivm hoefbevangen raken.

Freeconnect

Re: ervaringen grasmasker gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:13

Helaas 4 jaar geleden precies hetzelfde meegemaakt. Sinds 2006 liep mijn merrie niet meer in de wei maar in het pad naast de groep.Ze kreeg dan alleen 's avonds maximaal een uurtje weidegang.
Natuurlijk naar heel veel oplossingen gezocht want tja, het liefste wil je je paard toch echt ín de wei in de groep. Hierdoor zelfs onlangs van stal moeten veranderen omdat het niet langer mogelijk bleek haar in het pad te zetten. Maar dat is het positieve uit het verhaal: elke graasmasker sloopte ze of raakte ze enorm gestresst van maar....tot ik in augustus de Greenguard van de paardendrogist heb gekocht. Zie ook:
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... rd/115303/ Je kunt zelfs een testweek doen voor 8,95 en loopt dus geen enkel risico.
Echt voor ons dé oplossing. Samen met het speciale halster hebben we de weidegang de afgelopen weken kunnen opbouwen, Geen stress en een dolgelukkig paard!! Hierover zijn volgens mij al meer topics met ervaringen. Succes

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:16

Een stalgenootje van mij heeft het dit jaar gebruikt (en nu nog) omdat haar haf bevangen was geworden. Sinds het masker heeft hij geen last meer gehad. Enkel moet je wel opletten dat het masker goed blijft zitten. Deze haf is ook erg creatief met zijn masker.
Ik overweeg ook om een graasmasker om te doen aankomend voorjaar.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:16

Mijn pony staat ook met grasmasker omdat hij vatbaar is voor hoefbevangenheid..
Hij heeft de eerste paar dagen wat klungelig gegeten, maar inmiddels is het de normaalste zaak van de wereld. Hij eet er goed mee.
Wat ik wel een groot nadeel vind, zijn de bijkomende wondjes in eerste instantie van het masker wat toch hier en daar wat schuurt.
Ik maak gebruik van de greenquard, en idd kan je gebruik maken van een testweek, wat misschien wel een uitkomst is.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:20

Ik heb het voor het eerste jaar gebruikt en ik kan een ding zeggen. Wat een geweldige oplossing.
Ze kunnen gewoon bij de andere paarden blijven en geen stukje afgezet worden voor mijn pony.
Ik raad je dan wel aan een greenguard te nemen die kan je eerst een week uitproberen en dan kan je hem nemen.
Mijn pony wou er eerst niet mee eten. Ik ben er toen bij gaan zitten en heb wat gras door de gaatjes gedrukt. Daarna mijn pony is de graashouding gedaan en toen met de greenguard over het gras. Na enkele minuten wist hij hoe hij er mee moest eten. Het ziet er niet uit maar het is echt een top oplossing . :D

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:24

De Greenguard past mijn merrie echt uitstekend en gelukkig helemaal geen last van wondjes. Ze vindt het echt geen probleem. Steekt gewoon netjes haar hals omlaag als we met het halster aankomen omdat ze inmiddels wel weet dat ze dan lekker mee naar buiten kan.
Nadeel: ze kan niet meer lekker kriebelen met haar vriendinnen en we hebben een aparte drinkbak neergezet. De Greenguard past namelijk niet in de automatische drinkbakjes :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:43

Ook ik heb een greenguard en ben erg tevreden. Mijn paard wordt snel dik, maar is dit jaar ondanks 24/7 weidegang goed afgevallen. Hij heeft 'm niet dagelijks om, ik bekijk het een beetje van dag tot dag hoe het weer en het gras is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:38

ik heb mijn pony's in het begin sprietjes door het gaatje gevoerd tot ze het doorhadden.
Let wel op, ze krijgen meer binnen dan je denkt en een uur met masker was voor die van mij, die was bevangen geweest, helaas te veel..

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:43

Voor het vele eten is het een ideale oplossing! Wel de eerste paar dagen opletten of het paard hem zelf niet af doet..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:21

http://www.depaerdeshop.nl/images/2851200.jpg

Deze heb ik voor mijn pony. Hij was ook hoefbevangen, heeft een hele tijd in z'n uppie in de paddock gestaan, tot dat niet meer mocht omdat ze de paddock gingen vernieuwen (mocht toen geen hooi meer in gevoerd worden). Toen weer op de wei gezet maar met graasmasker. De eerste paar dagen was hij best boos en heeft het geprobeerd af te doen. Maar dit is niet gelukt. Heeft en paar maanden met dat ding om gestaan en is er uiteindelijk goed aan gewend. In al die tijd is het misschien twee keer afgegaan ofzo. Hij is superveel afgevallen en staat nu sinds een maand ofzo zonder masker in de wei. Maar toen was die masker echt een uitkomst. En van het voorjaar gaat het weer op :) Kan het alleen maar aanbevelen!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 09:15

Bedankt voor alle reacties! Hij staat nu vier à vijf uurtjes (afgelopen 2,5 weken was de wei dicht ivm de regen/gladheid) en dat gaat goed. Volgend jaar gaat-ie waarschijnlijk met pensioen en dan moet ik wel voorzichtig gaan opbouwen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:10

Ik heb de greenguard voor mijn pony, die loopt er dag en nacht mee buiten en dat gaat prima. Eerste dag was ze echt enorm zielig en stond ze maar een beetje sneu boos in een hoekje, maar toen ik savodns op stal kwam stond ze gezellig naast mijn grote te grazen en had ze het door. Ik had zoiets van; als ze maar drinken en dat deed ze gelijk met dat ding dus dat is mooi.

Ik had wel last van schuurplekken op de neusriem, maar dat is simpel opgelost met een hoofdstelbontje eronder te doen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:58

Ons shetje is extreem gevoelig voor hoefbevangenheid. Ze staat tegenwoordig meestal in de (zand)paddock met inloopstal en maar heel beperkt in de wei. En in de wei heeft ze dan altijd een graasmasker om.
In het begin werd ze heel erg boos van dat ding en liet ze zich niet makkelijk vangen als ze zag dat we met dat masker aan kwamen. Maar inmiddels weet ze dat dat masker betekent dat ze naar de weide mag en nu steekt ze zelf graag alvast haar snuitje erin. :)

Sinds een half jaar hebben we een fjord erbij die mooi slank was toen ze bij ons kwam. We merkten dat ze van een paar dagen veel weidegang meteen flink begon te groeien, dus ook zij staat op de weide nu meestal met een graasmasker. Ook hier in eerste instantie weer een boze pony, maar het went snel genoeg.

Kortom: wij zijn er wel tevreden over.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:10

wij hebben hem om bij een shetlander.
ze word minder dik maar ze blijft gretig eten omdat ze steets kleine plukjes krijgt.