8uur buiten: Wel of niet om te vervelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

8uur buiten: Wel of niet om te vervelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:16

Ik vroeg me af, stel: je paard staat rond de 7,5-8 uur per dag buiten in de paddock (wel water geen hooi). Hij staat met 2 andere maatjes. En vaak onder een boom met eikeltjes.

Gaan ze zich vervelen? en dus ook eikels eten? En zou je hem dan binnen zetten of toch buiten met zn maatjes?

Hoe voorkom ik dat ze zich gaan vervelen? (Het liefst heb ik smiddags een plakkie hooi voor mijn paard, maar ik kan nu eenmaal niet 3 keer per dag heen en weer rijden (en werken tegelijk). In de paddock is geen optie, ivm knoeien en daardoor zand eten.

Even jullie kijk hierop.:)

Sammetje_

Re: 8uur buiten: Wel of niet om te vervelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:17

Je zou wilgentakken neer kunnen leggen en wat speeltjes? Hoe groot is je paddock?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:18

een soort van voer gleuf maken,zodat ze toch kunnen eten.
eikeltjes kunnen gevaarlijk zijn,en als die van jou niks anders te eten hebben buiten dan zullen ze die zeker gaan eten.
ik zou toch proberen om een manier te vinden om ze hooi te laten eten buiten.
is ook veel beter voor ze.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:19

Sammetje_ schreef:
Je zou wilgentakken neer kunnen leggen en wat speeltjes? Hoe groot is je paddock?

Eeuhm, groot genoeg voor drie paarden (dan hebben ze nog genoeg ruimte, vier wordt net te krap vind ik)

Wilgen takken!, Die ga ik is opzoeken! Mag dat onbeperkt? (of beperken ze dat zelf)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:20

amazone77 schreef:
eikeltjes kunnen gevaarlijk zijn,en als die van jou niks anders te eten hebben buiten dan zullen ze die zeker gaan eten.

Hoe bedoel je gleuf? Want als het op het zand komt, wordt het toch (uiteraard) zanderig, helemaal met regen en blubber

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:20

Dat kan onbeperkt! Ik las laatst ook iets over berkenstammen. Dat schijnen ze ook leuk te vinden :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:21

een hele mooie hooiruif maken.
mijn paarden gaan sochtends om half 8 naar buiten en savonds om half 9 naar binnen. buiten staan ze dus in een zandpaddock. met een auto. drinkbak en heb dus een hele mooie hooibak gemaakt met gaas erop. hier gaat een gewoon klein pak hooi in kunnen ze hele dag van eten en aan takken kan je speeltjes ophangen. heb nu een skippybal ophangen maar hang ook wel eens een lickit eraan of een zoutblok ofzo. \
en idd wat speeltjes neerleggen zoals voerballen enz.
je kan wel verwachen dat als ze geen hooi ofzo hebben ze eikels gaan eten. paard moet bijna heel de dag kunnen eten

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:22

let wel op met wilgentakken als je wedstrijden rijd. dit valt namelijk onder doping.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:23

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:24

ch_ntii123 schreef:
amazone77 schreef:

Hoe bedoel je gleuf? Want als het op het zand komt, wordt het toch (uiteraard) zanderig, helemaal met regen en blubber

dat ze toch hooi kunnen eten maar het dan niet in de paddock komt.
ik weet niet hoe jou paddock is afgezet.....maar als je bv een buis maakt waar ze of overheen kunnen met hun nek of er onder door kunnen om zo hooi te eten.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:26

Ja, alleen staat er well schrikdraad op :o , (Das wel heeeel cru:P *hihihihi*)
Maar ik snap je! :D

amazone77 schreef:
ch_ntii123 schreef:

dat ze toch hooi kunnen eten maar het dan niet in de paddock komt.
ik weet niet hoe jou paddock is afgezet.....maar als je bv een buis maakt waar ze of overheen kunnen met hun nek of er onder door kunnen om zo hooi te eten.[/quote]

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:30

Mijn haflingers staan ook de halve dag op de paddock. Ik heb zelf een groot hooinet gemaakt dat aan de zijkant hangt zodat ze niet alleen lekker lang bezig zijn met eten, maar ook geen zand binnenkrijgen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:31

een hooibak/kist/ruif zetten zodat ze voor de hele dag eten hebben
zie het voorbeeld op opisop_shop , zolang zonder hooi is slecht namelijk

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:49

Ik zou idd zorgen voor iets te eten en dan nog zullen ze eikels gaan eten. Kennelijk zijn die lekker ook al zijn ze nog zo slecht. Na behoorlijk koliek bij mijn paard door eikels laat ik hem zelfs in de wei niet meer in de buurt van eikenbomen komen.
Rigoreuze tip: eik omhakken, andere boom neerzetten?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:52

stel je paard staat 8 uur in zijn eentje in zijn stal met alleen een waterbak, gaat ie zich dan meer of minder vervelen dan buiten met zn allen met plek om te lopen en te spelen en kroelen? :+

Al zou ik idd wel korte mettten maken met de eikenboom

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:37

ik zou echt iets bedenken om toch hooi te kunnen voeren, dus aan de buitenkant van de paddock een hooiruif bijvoorbeed. Het hooi morsen wordt dan minimaal, heb ik ervaren :)
Onze pony's hadden in hun mini-paddock (stalformaat waar ze snachts in kwamen om het land te sparen en ze snachts altijd droge voeten te laten hebben) zo'n bak staan;

Afbeelding

Helaas heb ik er geen duidelijke foto van maar ik zal even een schetsje maken;

Afbeelding

zorgen dat het geheel schuin staat zodat het hooi naar voren schuift tegen de ruif aan. Die moet wel recht staan anders stoten ze hun hoofd. De achterkant bevestig je met scharnieren, zodat je hem als deksel open kunt zetten. Bij ons paste er een kwart pak hooi in ongeveer. Ik had twee van die bakken in mijn grootste 'paddock-stal' (8 x 4 meter) en daar stonden dan mijn twee pony's in, zij hadden dus samen max. 1 pak hooi, voor een hele nacht. De pony ernaast had een ander hooi-iets (van andere eigenaar), zij had een muurtje met daaraan een hooinet. Daar wordt echter wel veel meer mee gemorst omdat als ze hooi eten, het hooinet slingert en het gemorste hooi dus overal belandt. Bij mij lag maar een heel klein beetje hooi voor de ruif en als je dat stukje ook nog betegeld eten ze dus ook geen zand mee. Als je daarnaast ook evt. nog sandclear voert ofzo, dan heb je echt minimale kans op zandkoliek.

zoals je ziet hadden wij ook stroomdraad en daar hadden we dus snachts ook stroom opstaan.
Er stonden een c en een d pony in en dat ging prima, maar die stonden ook hun hele leven al bij elkaar. Ik kon het ook opsplitsen in een van 3,5x4 en een van 4,5 x 4 meter, dan had ik er een draad tussen. Maar bij hen was dat dus niet nodig.
Tja je moet wat, als je kleiland hebt en er geen stal mag plaatsen. Dan stort je dus zand met een rand eromheen en zorg je dus dat ze daar de hele nacht staan en dus droge voeten hebben :P
Als het mijn eigen land zou zijn geweest had ik het wel netter gemaakt, maar als je niet weet hoelang je ergens staat dan zet je er iets tijdelijks neer ;) We hebben het draad vervangen voor groen stroomband en alles geverfd en daardoor zag het er heel netjes uit :)

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:24

Weide met andere paarden en genoeg gras en hooi is volgens mij t beste wat je je paarden kan geven !!

Dat vervelen is een menselijke trek en geen dierlijke .................. volgens mij doe je t prima !!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:26

Paarden eten eikels! Paard bij ons op stal heeft laatst nog ernstige (!!) koliek gehad door het eten van eikels! Pas daar mee op!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:34

In de paddock kan je ook een hooibak met net plaatsenAfbeelding
ze doen veel langer met het hooi en vervelen zich absoluut niet dus en je hebt er geen rommel van.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:40

mijn paardje staat ook nu in de wei met een grote eikenboom. Ik weet dat ze gek is op eikels, dus eten doet ze vast. Ik zag vandaag in haar mest allemaal stukjes eikel.
Is dat een teken dat ze heel erg veel eet of???

quima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:11

Atent, wat ziet die hooibak met het net er goed uit. Kun je me misschien uitleggen hoe je dat hebt gemaakt? Ik kan dat vanaf de foto niet zo goed zien.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:20

peerdewicht schreef:
Weide met andere paarden en genoeg gras en hooi is volgens mij t beste wat je je paarden kan geven !!

Dat vervelen is een menselijke trek en geen dierlijke .................. volgens mij doe je t prima !!

Het eerste ben ik met je eens, het tweede absoluut niet. Zogenaamde stalgebreken (kribbebijten, luchtzuigen, weven, etc) zijn naast een uiting van lichamelijk ongenoegen vaak ook een gevolg van verveling.

@TS: tussendoor ruwvoer geven is noodzaak, maar dat vind je volgens mij nu zelf ook. Die hooibakken zijn iig een stuk beter dan ruwvoer op de grond. Als je dagelijks bij elkaar harkt wat ze morsen valt de schade aan de paddock mee. 't is alleen wel elke dag ff werk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:14

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:17

Skippy bal neerleggen, Of een speciale snoepjes bal.. Voor honden dacht ik, maar je hebt ze ook voor paarden! Dan doe je er wat snoepjes in en dan dicht, dan heb je een klein gaatje waar de snoepjes door heen kunnen rollen, zijn ze echt lang mee bezig! :D