een oplossing tegen blubber en natte voetjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

een oplossing tegen blubber en natte voetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 08:35

Hallo,
De natte periode is nog niet eens echt begonnen, maar door de verschrikkelijke zomer is het landje waar ik normaal mijn paarden in de winter opzet best wel nat.
Ik heb nu een xl-hooinet neergezet in mijn land, werkt overigens helemaal super, maar doordat ze nu dus veel op 1 plek staan te eten, wordt dat 1 grote blubberzooi en staan ze de hele dag zo'n beetje met de hoefjes in de nattigheid, niet echt ideaal dus.
Ik wil de grond daar volgend jaar laten ophogen en deels bestraten, maar ik moet dus nu een oplossing hebben voor deze herfst/winter.
Het moet dus niet al te duur zijn, want het is echt maar een tijdelijke oplossing.
Nou zat ik denk denken aan iets van rubbermatten, zoiets als wat je in de trailer hebt liggen ofzo? Deze worden met nattigheid niet glad meen ik?
Maar waar zou ik dat kunnen halen, tegen een redelijke prijs natuurlijk.
Of is er iemand die misschien een andere, makkelijke, goedkope oplossing weet?
Help mijn paardjes van hun natte voetjes af :D!

Jes

Re: een oplossing tegen blubber en natte voetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:53

Ik ben zelf opzoek op sites zoals MP en ebay etc naar stoep / terras tegels... Ik ga ook bij de ingang de boel bestraten (4*6m) En zoek dus op die manier naar een "goedkope" oplossing. Dit ook omdat we over 7 maanden gaan verhuizen, en het dus ook voor tijdelijk is.

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:56

Zand storten op die plek? Als je het volgende jaar gaat ophogen komt er toch weer wat boven op en zal je toch opnieuw moeten zaaien/bestraten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 09:24

Ik ga dus volgend voorjaar zand laten storten... dus dat is nu geen oplossing.

Tegels heb ik meer dan genoeg liggen, maar nu bestraten gaat niet lukken omdat de ondergrond niet goed is. Daarom ga ik volgend voorjaar zand laten storten om het op te hogen, en dan ga ik een deel van de ingang en het stuk waar het hooinet staat bestraten. Zodat dat droog en begaanbaar blijft.
Maar ik zoek dus voor nu meer iets wat je bij wijze van zo kan neerleggen en dan na de winter weer kan weghalen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:26

Betonplaten misschien een idee? Van die hele grote?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 09:30

hehe, die kosten me iets teveel voor een tijdelijk oplossing :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:31

Ik heb zelf marktplaats afgestruind voor gratis! tegels van 40 bij 60 cm. En ik was ook sceltonplaten tegengeomen voor niet zoveel geld...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 09:35

oh oke, ik heb ze alleen voor pittige prijzen gezien.
Maar dan nog is het probleem, je legt die niet zomaar even neer, en je haalt ze al helemaal niet zomaar even weg. En dat zal wel moeten als het opgehoogd gaat worden :)

En ik wil met stoeptegels gaan tegelen omdat ik niet zo'n heel groot stuk wil betegelen. echt maar een strookje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:38

ik volg dit even, zou toch wel fijn zijn als er eens een simpele maar doeltreffende oplossing is hiervoor,
ook voor bij de ingang van de wei dit in deze tijd dan weer een blubberpoel wordt.
een bult zand erbij op, dat zal dan toch wel heel goed moeten worden aangestampt, anders zakken ze toch gewoon heel ver in het zand met de hoeven lijkt me?
en draineren en bestraten is hartstikke duur, het moet toch anders kunnen...?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:55

Niet voeren in het land. 's Middags op stal zetten, 's ochtends weer buiten. Vaak wisselen van land, en als het heel erg regent gewoon binnen laten. Dat spaart je land en dat is weer positief voor het gras wat je wilt hebben. Een je moet een zand paddock hebben, waar ze bij slecht weer in kunnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:02

Toen wij een heel slechte winter hadden het 1e jaar dat we hier woonden, moesten we in de winter de grond om laten zetten. Dat werd toen drijfzand.
We hebben toen rubber matten neergelegd zodat ze er toch veilig overheen konden lopen. Dat werkte wel.

Als het voor 1 seizoen is, zou je dat inderdaad kunnen proberen. Liefst zo groot mogelijke rubbermatten, en dan neerleggen na een droge periode of op een plek die nog niet zo modderig is, en daar dan het hooinet ophangen.

rubber is echter ook heel prijzig. Je moet dus maar net het geluk hebben dat iemand die matten goedkoop aanbiedt.

Voor kleine oppervlaktes zoals weidedoorgangen kun je ook kunststof bodemroosters (wel zand eronder en erin storten) of graskeien proberen.
Die kosten zo'n 11 tot 17 euro per m2, maar voor kleine oppervlaktes is dat redelijk betaalbaar en nieuw goedkoper dan nieuwe rubbermatten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:18

blue_kim schreef:
Ik ga dus volgend voorjaar zand laten storten... dus dat is nu geen oplossing.

Tegels heb ik meer dan genoeg liggen, maar nu bestraten gaat niet lukken omdat de ondergrond niet goed is. Daarom ga ik volgend voorjaar zand laten storten om het op te hogen, en dan ga ik een deel van de ingang en het stuk waar het hooinet staat bestraten. Zodat dat droog en begaanbaar blijft.
Maar ik zoek dus voor nu meer iets wat je bij wijze van zo kan neerleggen en dan na de winter weer kan weghalen.

Hier is met stoeptegels (30x30cm) een stuk gedaan. Was iets modderig, maar eigenlijk blijven de tegels netjes liggen. Tegels zijn zo op de aarde/natte stuk gelegd, geen aanpassing van de ondergrond of zand gebruikt. Ander stuk liggen 40x60 zo op het gras, al heeft dat meer tijd om zich te "zetten", kan nu even geen pony bij.
Kijk even goed hoe ver je moet bestraten trouwens, paarden moeten er wel met 4 voetjes makkelijk op kunnen staan.
Als het gras toch kort gegeten is of geheel weg kom je een heel eind als de ondergrond redelijk recht is en bovenlaag een beetje los. Elke dag even controleren, desnoods aanschoppen (je wil geen kieren tussen de tegels) en vegen is wel aan te raden.
Volgend voorjaar kan je de tegels opzij leggen, zand storten, aantrillen, tegels terug leggen, opsluit band eromheen en dan ligt het voor langere tijd netjes vast. Scheelt een hoop als je dingen kan hergebruiken ;) .

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:36

Straten in de modder gaat best hoor. Hebben wij ook gedaan. Het wordt alleen niet zo strak, maar je paardjes houden wel lekker droge voetjes. Je kan dan inderdaad in de zomer de stenen goed neerleggen.

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:02

Wij hebben ook een deel van de paddock met geel zand opgehoogd. Tis nu een stuk droger daar en het erin zakken was eigenlijk met de eerste regendagen al over. En als je gaat straten moet er toch zand onder, kun je nu toch gewoon vast 1e deel doen. Is je goedkoopste en snelste oplissing denk ik.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:31

joyce B schreef:
Toen wij een heel slechte winter hadden het 1e jaar dat we hier woonden, moesten we in de winter de grond om laten zetten. Dat werd toen drijfzand.
We hebben toen rubber matten neergelegd zodat ze er toch veilig overheen konden lopen. Dat werkte wel.

Als het voor 1 seizoen is, zou je dat inderdaad kunnen proberen. Liefst zo groot mogelijke rubbermatten, en dan neerleggen na een droge periode of op een plek die nog niet zo modderig is, en daar dan het hooinet ophangen.

rubber is echter ook heel prijzig. Je moet dus maar net het geluk hebben dat iemand die matten goedkoop aanbiedt.

Voor kleine oppervlaktes zoals weidedoorgangen kun je ook kunststof bodemroosters (wel zand eronder en erin storten) of graskeien proberen.
Die kosten zo'n 11 tot 17 euro per m2, maar voor kleine oppervlaktes is dat redelijk betaalbaar en nieuw goedkoper dan nieuwe rubbermatten.

Waren dat nog speciale rubber matten? of gewoon gladde? Want vroeg me eigenlijk af of die gladde rubber matten niet glad worden met nattigheid?

Tegelen heb ik een tijdje geleden geprobeert, maar is gewoon echt niet te doen, de grond loopt heel ongelijk en loopt deels schuin af dus geen 1 tegel ligt echt goed vlak/vast op de grond, en omspitten en dan glad maken is met de hand niet te doen. Het is ondanks dat het nat is, niet om te spitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:05

blue_kim schreef:
Tegelen heb ik een tijdje geleden geprobeert, maar is gewoon echt niet te doen, de grond loopt heel ongelijk en loopt deels schuin af dus geen 1 tegel ligt echt goed vlak/vast op de grond, en omspitten en dan glad maken is met de hand niet te doen. Het is ondanks dat het nat is, niet om te spitten.

En er is ook geen ander stukje van de wei waar je wel kan tegelen? Net verplaatsen is ook met bagger te doen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:51

houtsnippers neer gooie

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:54

Wij hebben hele fijne houtsnippers liggen, op erg modderplaatsen.

Werkt heel goed, weet alleen niet hoeveel het kost.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:03

karolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:05

kalksteengruis ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:44

Houtsnippers is wel een goede...
Kan dat niet gewoon van zelf gesnoeide bomen? als je dat door zo'n versnipperaar gooit? of zal dat te grof zijn?

_suus19_ kijk dat is zoiets als wat ik zocht. Is misschien ook wel mooi te gebruiken nadat ik het opgehoogd heb.
Daar ga ik mij eens in verdiepen. dank je wel :D

karolie, zal dat niet te scherp voor de hoeven zijn? heb namelijk geen flauw idee wat ik me erbij moet voorstellen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:46

van die rubbertegels, net als in speeltuinen, beter voor de hoefjess??

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:59

Vraag me af of ze op zulk soort tegels bij nattigheid nog voldoende grip hebben?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:02

dat stuk betegelen?
dat gaan wij ook doen bij het stuk waar onze paarden eten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:14

houtsnippers gaan rotten, is in de modder niet zo lang een succes...
Die link van Bosrubber bedoelde ik met die roosters. Maar je hebt ze van veel meer merken. Die van HIT-actief zijn vrij goedkoop per m2. Je hebt ze o.a. ook van Equiground.

De rubbermatten die ik heb komen van Dunlop. Die zijn ruw an de bovenkant en je glijdt er niet op uit. Ze werden ook wel gebruikt in trailers (verlijmt) in het verleden.