een liksteen met een smaakje, maar geen likkit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

een liksteen met een smaakje, maar geen likkit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:43

hoi :)

Ik heb ondertussen een likkit houder gekocht om er vervolgens een himalaya steen erin te doen.
Zo gezegt zo gedaan en pony deed er dus niks mee...
Zo hebben we heb een week of 2 hangen, hij staat dan ong. 7 uur in de wei en de rest op stal, dus hij heeft genoeg tijd om hem te 'proberen'
Nu heb ik de likkit erin gehangen en toen had hij hem binnen 2 dagen op!
Nu vind ik het ook niet goed voor mijn paard al die likkits en om iedere week 3 nieuwe te kopen, dat zie ik ook niet zitten...

Nu dacht ik, is er geen andere liksteen met een smaakje? Dat zou iig de oplossing zijn :)

groetjes bumper.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:47

Bij de Boerenbond/Welkoop heb je likstenen met appel of wortel smaak. Weet even niet van welk merk die zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:51

Likit is paardenlolly en datzelfde geldt voor alle likstenen met smaakje. Himalaya steen is voor sommige paarden te hard en dus teveel werk om zout vanaf te krijgen. Daarnaast heeft elk paard een andere behoefte aan zout. Sommigen gaan door 3 of 4 likstenen per jaar heen en anderen doen er niks mee.

Probeer eventueel een iets zachtere (knz bv) en maak je er niet druk over. Eventueel kan je even met je DA bellen over waar je aan zou kunnen zien dat paard zouttekort komt. In dat geval kan je altijd nog een klein schepje zout over de brokken strooien.

Amiigo

Re: een liksteen met een smaakje, maar geen likkit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:59

over zouttekort gaat het niet ;)

Ik wil grag dar hij iets te doen heeft :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:25

Wees dan creatief met hoe je hooi en brok aanbied, likstenen zijn niet geschikt als speelgoed of vermaak.

Als je de mogelijkheid hebt kan je ook opzoek naar takken om op te knagen. Wilg, berk en hazelaar is veilig (niet te veel). Dunne twijgen zijn lekker om helemaal op te eten en een dikke(re) tak kunnen ze ook lekker mee bezig zijn.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:00

Die van mij heeft die lik its ook altijd heel snel op. Hij komt er echt geen 2 dagen mee toe zelfs, die gaat op 1 avond binnen! Misschien is een ander paardenspeeltje een betere oplossing om hem bezig te houden?

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:28

Zou juist geen smaakje nemen .............. maar de gewone witte of rode vierkante van VHZ .

Ze moeten ze nml niet voor de lekker eten maar omdat ze in hun behoeften aan zout en mineralen willen voorzien !

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:53

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:05

Likstenen hebben als doel het paard in bepaalde tekorten te voorzien. Ze dienen niet ter vermaak. Likstenen met een smaakje zijn ongezond voor het paard (het paard krijgt te veel binnen van een bepaalde stof, meestal suiker).

Wil je jouw paard dus vermaken, zou ik toch naar een andere oplossing zoeken.