hooi ik had een vraagje misschien een domme vraag hoor maar ik wil de manen van mij paard op hand lengte knippen alleen nu liet ik dit eerst altijd doen door iemand anders die al wat ervaring met paarden knippen had. Maar zou ik dit nu ook zelf kunnen doen zonder ervaring of is dit niet te doen ? Het hoeft niet keurig netjes te zijn maar wil ook niet dat me paard voor gek loopt.
Anouk_M
Geplaatst: 07-10-10 13:06
Domme vragen bestaan niet Ik doe het wel zelf, altijd gedaan al, zolang je niets ingewikkelds wil is dat prima te doen. Ik begin met de eerst paar plukken op de juiste lengte te knippen en dan de rest daarna daaraan af te meten, met een lange schaar. Zou het gewoon eens proberen. Gelukkig groeit het zo weer aan en echt mis gaan kan het niet toch.. Succes!
Jes
Geplaatst: 07-10-10 13:10
Je zou het best zelf kunnen doen. Tip: Knip het niet ineens op hand lengte, maar even iets langer, ga je dan scheef later is het niet zo heel erg.
Bijinn
Geplaatst: 07-10-10 13:11
Je kan het beste een zogenaamde efileerschaar hiervoor gebruiken:
Dan wordt het niet zo lelijk kaarsrecht. Ik doe het bij mijn paard altijd zo, maar dan wel heel kort (zodat het bijna rechtop staat). Dit is dan het resultaat:
ambre
Geplaatst: 07-10-10 13:12
Vooral de manen niet plat drukken. De onderkant vd manen (het dichts bij de hals) kun je beter iets korter knippen dan de voorkant. Zo ziet het er vaak net wat mooier uit. Heeft je paard dikkere manen dan kun je ze beter inkorten met een uitdunmesje en eventuele puntjes later bijknippen. Zo is het minder scherp afgesneden en heb je minder happen.
Knippen wordt vaak niet mooi, met trekken wel, of een uitdun schaar.
Lindsey_G
Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-10 13:27
bedankt allemaal @ Jose22 leuk paardje manen zien er mooi uit trouwens wil ze alleen zelf net ietsje langer houden denk ik.
Ik heb een echte kappers schaar is dit ook goed of zijn er nog bepaalde scharen die beter zijn zoals bovenstaande efileerschaar ? en maakt het nog uit waar je het best kan beginnen bij de manen ?
@Saffier is inderdaad wel een slim idee als het fout gaat kan ik nog een 2e poging doen om te proberen bij te knippen.
ik doe altijd een combinatie van knippen en trekken.
eerst trekken om de manen wat uit te dunnen, dit knipt achteraf ook makkelijker en soms zijn ze bijna op lengte.
dan met een schaar bijknippen, maar ik hou mijn schaar eigenlijk "verticaal" zo krijg ik zelden "hapjes" en als ik regelmatig erdoor kam, ziet het er vrij "natuurlijk" uit. Als ik merk dat ze op sommige plaatsen dikker staan of er zit weer een "hap" in dan trek ik opnieuw een beetje bij. soms ziet het er de eerste dagen nog een beetje geknipt uit, maar na enkele dagen zie je daar niks meer van
De manen van mijn kwpn-er heb ik altijd geknipt, nooit getrokken. Wat ik altijd deed was het eerst altijd gewoon recht op maat knippen en vervolgens verticaal lichtjes inknippen. Hierdoor lijkt het alsof de manen getrokken zijn, maar ik vond het op deze manier veel sneller en makkelijker.
Als je het voor de eerste keer doet zou ik inderdaad wel zorgen dat je de manen wat langer houdt dan je eigenlijk zou willen.
xxmerel
Geplaatst: 08-10-10 19:38
Ik trek de manen altijd bij mijn paard, daar krijg je een mooie resultaat van. Je hoeft alleen maar een ijzeren kam te hebben. Je kamt dan een stukje en dan kam je even naar boven en dan het langste plukje trek je er gewoon heel hard uit. Zo krijg je een mooi resultaat en alles is op een gelijke lengte
NatasjavE
Geplaatst: 11-10-10 05:57
Ik trek ook altijd de manen. Anders worden ze uiteindelijk zo dik. Niet mooi en ook niet handig om te vlechten.
Edit... Altijd een (omdat ik smalle handjes heb)flinke handbreedte. Ik wil ze niet recht overeind hebben.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-10-10 06:09, in het totaal 1 keer bewerkt
leootje14
Geplaatst: 11-10-10 06:02
als ik eens een keer zijn manen knip, plak ik er gewoon een strook plakband op;) heb je het zowieso recht. daarna nog een beetje plukken zodat het niet kaarsrecht is
Ik trek ze meestal, met een schaar doe ik de overgebleven plukjes. Doe ze meestal zo kort dat ze overeind staan...
z0rr0
Geplaatst: 11-10-10 11:31
de eerste keer gaat vast niet helemaal te gek en als hij een keer voor banketstaaf loopt ja jammer dan heeft hij niet door hoor;) lekker gaan knippen je word vanzelf beter
Mijn zusje knipt ook altijd, dan blijven de manen voller. Wel doen wij ze eerst altijd wassen, en dan nat knippen. Ik kan zaterdag wel en foto maken
haffiess
Geplaatst: 11-10-10 20:18
ik trek liever dan dat ik knip. met trekken wordt het rechter en dun je de manen iets uit. met knippen heb je eerder kans op ongelijkheden en krijgen ze een volle bos haar. met snijden worden de manen recht en krijgen ze een volle bos.
het ligt er voor al aan wat je zelf wil en mooi vind! bij mij op de manege doe ik er ongeveer 20 toiletteren en kijk ik wat het beste bij hun haar type past. ik doe ook een fjord en die knip ik gewoon.