Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 18:45

Hoi Bokkers,

De laatste tijd hoor en zie ik met stijgende verbazing allerlei signalen waaruit blijkt dat de paardensport, los van de kredietcrisis, almaar duurder en daarmee moeilijker wordt om te beoefenen voor steeds meer mensen.

Ik hoor regelmatig dat mensen uit financiele noodzaak op zoek moeten gaan naar oplossingen om te kunnen besparen.
Mensen die zich in de schulden werken om hun paard maar aan te kunnen houden.
Mensen die onverwacht voor medische kosten komen te staan en dit niet kunnen dragen.
Ga zo maar door...

Het valt me op dat met name pensionstallen absurt hoge prijzen durven te vragen en daarnaast ook steeds de prijzen verhogen.
Ik schrik al helemaal als ik hoor wat men soms durft te vragen in combinatie voor hetgeen men te bieden heeft!
Het welzijn van het paard staat veelal niet eens centraal.

Wanneer je je bedenkt wat de kostprijs voor 1 paard is, dan ga je je wel 2 x achter het oor krabben:
Voorbeeld:
Mijn paard krijgt: wortel, lijnzaad, 2 kg biks en 1 kg muesli per dag.
Hooi kost me €12,50 per grote baal, waar ik 3 weken van voer.
Stro kost me €2,50 per baal, waar ik er 10 a 12 van in de maand nodig heb.
Ik ben voor mijn paard een kleine €50,- totaal kwijt per maand.

Dan komen daar natuurlijk voor mij nog de stal -en weidehuur bij en de verbruikskosten van water en electriciteit.
Alles bij elkaar ben ik €160.- per maand kwijt voor mijn paard en pony samen.
Ik wil daar wel even bij vermelden dat ik de verzorging zelf doe.

Voor een pensionstalling zijn het kosten als onderhoud en afschrijving van gebouw en stallen en hypotheek ipv huur.
Daarnaast is het niet meer dan logisch dat er ook geld in rekening wordt gebracht voor de dienstverlening in de vorm van dagelijkse verzorging van de paarden, in geval het volpension betreft.
Ik koop in het klein m'n fourage in.
Een pensionstal kan dit in het groot, tegen lagere prijzen doen.
Deze globale kostprijs in ogenschouw genomen, rechtvaardigd echter niet een sterk opgedreven pensionprijs.

Ik ben in deze alleen en kleinschalig.
Een pensionstal is grootschalig.
Bedenk: hoe groter, hoe relatief goedkoper.

Intussen wordt je op Marktplaats doodgegooid met pony's en paarden die men aan de straatstenen niet kwijt raakt.
De markt is, mede door de kredietcrisis, een heel stuk ingezakt.
Paarden die tot een paar jaar terug nog behoorlijk waardevast waren, brengen nu een heel stuk minder op.

Dit, in combinatie met dat het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om hun paard nog langer te kunnen betalen, zie ik het gebeuren dat de paardensport een heel stuk zal inkrimpen.
Niet alleen vind ik deze tendens zorgelijk, maar ook ronduit zonde.

Enerzijds zal het overschot aan paarden via export of slacht zijn weg vinden.
Anderzijds snijden de pensionstallen zichzelf op de lange termijn in de vingers door zich nu rijk te rekenen.
Seetds meer mensen zullen moeten stoppen met het houden van een paard, waardoor stallen uiteindelijk leeg komen te staan.

Ook vraag ik mij af of de gemiddelde paardeneigenaar wel het besef heeft hoe de verhoudingen baten en kosten liggen in een gemiddelde pensionstal?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:52

Natuurlijk weten een hoop mensen wel wat het ongeveer kost.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de verzorging zelf te doen.
Ik snap wel dat de stroprijzen echt omhoog zijn gegaan.
Op sommige stallen(luxe) betaal je 360 euro per maand.. Dat is absurt, vind ik.. Maar het is maar net wat je zelf wilt en hoe luxe het moet van jezelf uit.

Ik mest bijvoorbeeld zelf en hierdoor staat mijn pony in halfpension.
Ik sta sinds een week op een stal met erg weinig paarden, maar wel goede faciliteiten en mooie buitenrijmogelijkheden. Wat ik hievoor betaal in deze regio valt nog reuze mee vind ik.
Voor een staleigenaar is het immers ook veel werk om alle paarden te verzorgen.

Edit: veel mensen hebben ook het afgelopen jaar een paard gekocht en kwamen er later achter dat het eigenlijk te duur was of te veel tijd in beslag neemt. Ook is er veel gefokt.. Maar het blijft jammer dat veel mensen niet nadenken voordat ze een paard kopen

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:52

Ik ben het helemaal met je eens. In deze regio vallen de prijzen erg mee, maar ik ken mensen uit het westen die €500,- per maand betalen. Absurd gewoon. Ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, want als ik moest gaan stallen was het voor mij ook snel gedaan.

Karine_95

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:04

Daar ben ik ook het helemaal mee eens.
Ik was laatst ook eens op zoek, maar het is gewoon niet te doen.
Je moet zo'n hoog inkomen hebben als je dat wil doen, dat de normale mensen met een normaal inkomen er moeite mee krijgen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:07

Rosanna1990 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. In deze regio vallen de prijzen erg mee, maar ik ken mensen uit het westen die €500,- per maand betalen. Absurd gewoon. Ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, want als ik moest gaan stallen was het voor mij ook snel gedaan.

500 EURO!!! |( |( |(
niet te geloven zeg!

inderdaad mensen kopen, maar beseffen niet wat de kosten zijn!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:16

gelukkig hebben wij depaarden aan huis en zijn we met 3 paarden en 3 pony's nog minder kwijt per jaar,als mijn schoonzusje op een pensionstal met 1 paard.
hier verschillen de prijzen nog al je kunt zo gek maken als je wilt maar daar betaal je ook voor,want je kunt ook stallen met buiten bak inc hooi stro voor 150,- maar je kunt ook volpension met meer facaliteiten en luxer maar betaal je bv 320,- is maar net waar je genoegen mee neemt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:19

Het ligt er ook aan waar je woont... hier rond Amsterdam zijn de meeste pensions veel duurder dan ergens op het platteland.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:20

ja hier zijn veel boeren die nu stallen aan bieden en een bak maken dus lekker goedkoop als je daar genoegen mee neemt
Fiffill schreef:
Het ligt er ook aan waar je woont... hier rond Amsterdam zijn de meeste pensions veel duurder dan ergens op het platteland.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:20

Ja ik merk het .. stallen waar je 400,- per maand betaald en dan moet je nog extra per dag gaan betalen willen ze je paard buiten/binnen zetten... helemaal gestoord
gelukkig sta ik op een goedkope stalling(zeker voor het west), alles wordt voor me gedaan(mesten,voeren,binnen/buitenzetten) en ik betaal 'maar' 190.- ....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:22

de prijs die jij betaald voor hooi is echt heel laag

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:23

ik betaal 385 euro
maar dat is inclusief ontwormen en hoefsmid.
alles word gedaan en je paard gaat zelfs overdag een uurtje los

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:25

z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro

dat je dat zo vermeld alsof het bijzonder is vind ik een beetje apart }:0

voor de rest, het is inderdaad veel en veelste duur. Zou eigenlijk een speciale regeling gemaakt moeten worden voor het bepalen van de stallingsprijzen icm de prijs van de grond en blablabla.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:26

keona schreef:
ja hier zijn veel boeren die nu stallen aan bieden en een bak maken dus lekker goedkoop als je daar genoegen mee neemt
Fiffill schreef:

Makkelijk praten hoor, je woont zeker zelf in Drenthe? :D
Ik woon in de zelfde omgeving als Fiffil en no way dat je hier even een goedkope stalling vind hoor.
En denk niet dat mensen dat niet willen.

Hier is het 200, en dan moet je nog zelf mesten.
Dat is nog exclusief warm water en stapmolen, stalseizoen moet je zelf regelen dat je paard buiten komt.
En dan is dit nog een goedkope stal hier, verder is alles duurder.
Helemaal de stallen waar ze ze ook nog buiten zetten, joehoe 2 uur buiten voor de prijs van 350 euro!
En dat zonder behoorlijke longeerkraal en binnenbak, alleen een 20-40 buitenbak en het erf een zooitje.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-10-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:26

Ik betaal 355 per maand. Maar dan komen daar ook nog je leskosten en stapmolen kosten bij die flink oplopen.. En we hebben geen eens een wei! Wel een paddock waar je overigens maar 20 min in kan per dag...

Er is niet veel andere keus.. Ik wil echt een goede binnenbak en in deze omgeving (Zwijndrecht, Rotterdam) is niet zo veel anders te vinden.... Helaas
* Op dit moment staat hij nog lekker van de wei te genieten in Renesse

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:27

z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro

dit heb ik dus voor 190 :)) en dan gaan zze zelfs de hele dag naar buiten! uurtje vind ik echt veel te weinig :n

Fenrir

moonfish13 schreef:
keona schreef:

Makkelijk praten hoor, je woont zeker zelf in Drenthe? :D
Ik woon in de zelfde omgeving als Fiffil en no way dat je hier even een goedkope stalling vind hoor.
En denk niet dat mensen dat niet willen.

Ik denk dat ze juist bedoelt dat bij haar (ergens op het platteland wss) inderdaad veel goedkope stalling is. ;)

Madeliefjes

Ik betaal zo tussen de 110 - 165 euro per maand afhankelijk van het seizoen. En daarvoor heb ik een mooie stal, wei, paddock, zeer grote ruime bak, rust (we zijn met 3 pensionklantjes plus wat eigen paarden) en niet geheel onbelangrijk mijn pony is s winters de hele dag buiten en zomers 24/7. Ik moet zelf voor hooi zorgen en vlas maar er is ruimte genoeg om het op te slaan. Binnen en buiten zetten gebeurd onderling maar ze staat 2 km van mijn huis dus dat is ook zo gedaan. Maar prijzen boven de 250 zijn echt enorm. Ik ken ook stallen waar je ze voor dat bedrag ook zelf buiten en binnen moet zetten. Dus ik heb een prima plek. Ook super dichtbij bos en hei. Hier komt dan nog de smid bij en ik ben mijn eigen dierenarts dus dat scheelt ook natuurlijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:29

Ik denk dat ze juist bedoelt dat bij haar (ergens op het platteland wss) inderdaad veel goedkope stalling is. ;)[/quote]
Verkeerd gelezen. :+
Dacht al: Heb je weer zo'n stijfkop die denkt dat je je paard wel op het land kan houden hier. :+

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:31

bij ons is de stalling nu 2 keer verhoogt, in het begin was het 125, toen 150 en nu 165 euro all in.
kan me wel voorstellen, alles is duurder geworden.
bij mij is het dan nog een scheintje, kennissen van mijn moeder betalen over de 300 euro per stal en ze hebben er 2!
hoe durven mensen..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:31

Tsjaah...

Men wil de laatste tijd ook winst maken he. En blijkbaar is het wel op deze manier te behalen :=
Hard maar waar.

Ik vind wel dat je gelijk hebt :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:32

Prijzen tot 230 euro vind ik nog wel kunnen maar als ik dan idd prijzen zie van 300 of zelfs 400 euro per maand, dan schrik ik daar ook behoorlijk van, dat is ook eigenlijk geen hobby meer.
Toen ik 16 jaar geleden meijn e-pony kreeg betaalde mijn vader 250 gulden per maand voor haar en dat was al best veel want er waren echt goedkopere stallen toen.
Tuurlijk alles is duurder geworden met hier zit toch echt een behoorlijk stijle steigende lijn in.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:34

Pension stal kan beter minder klanten hebben die meer betalen. Das logisch, maar je moet wel klanten over houden anders valt er niks meer te verdienen. We gaan zien waar het ophoudt. Er zijn hier in het Gooi genoeg stallen die niet vol staan op het moment.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:34

Ik begon met een stal waar ik € 50.- deed betalen maar moest 8 paarden mesten om mijn paard zo goedkoop te stallen, daarna ben ik naar een plek gegaan met alleen weide maar wel een grote verlichte bak voor € 150.- maar ik kon nergens schuilen en had helemaal niets, nu sta ik inmiddels heel erg naar me zin op een volpension met iedere dag weide ook in de winter, s`nachts op stal en alles wordt gedaan, buiten zetten binnen halen voeren, mesten enz. maar daar betaal ik wel € 225.- voor wat ik echt bij elkaar moet schrapen maar hier in de buurt is verder weinig keus...dus of altijd buiten zonder schuil mogelijkheden of de luxe die ze nu heeft.
Ik snap heel goed dat het voor heel veel mensen bijna niet te betalen is en helemaal in de stad alleen als ik het echt niet meer red dan zoek ik wel weer een weidje met weinig luxe maar ga echt geen afstand doen van mijn paard en ik vind dat sommige mensen dit wel heel makkelijk doen omdat ze zelf geen boterham minder willen eten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:35

Ik vind de meeste pensionstallen helemaal niet te duur eigenlijk! Ik heb het namelijk eens uitgerekend, onderhoudskosten, tijd die je kwijt bent aan het verzorgen (dagelijks half uur per paard had ik geteld, uitmesten, binnen buiten zetten en voeren, lijkt me zeker niet overdreven)
Ik ben toen uitgegaan van 220 euro in de maand, fatsoenlijk hooi, stro of vlasstal en gewone basisbrok 2 kg per dag. Ik hield toen geloof ik een uurloon over van 4 tot 6 euro en dan had ik nog niets met afschrijvingen geteld....sorry maar dat vind ik niet veel.

Het is veel geld ja, dat wel. Maar op bedrijfsbasis denk ik dat het over het algemeen niet goedkoper kan. Ik zou in ieder geval nooit van een pensionstalhouder verwachten dat hij alles doet zonder er uiteindelijk een cent aan over te houden, zou ik zelf ook niet doen namelijk.

( en ja, ik heb makkelijk praten, paard aan huis. Maar heb dus wel zicht op de kosten)

Aanvulling: Ik denk ook dat de duurdere prijzen vooral afhankelijk zijn van de hoge kosten voor grond ed in bepaalde regio's. Ook dat zal opgebracht moeten worden op een of andere manier, enige andere optie is paarden allemaal naar t noord/oosten verhuizen maar dat is ook niet echt een optie ghehe.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:35

z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro

Mijn paard gaat voor 140 euro de hele dag de wei op en in de zomer bij lekker weer 24/7. ;)

Maar de prijzen hier in het oosten zijn idd niet te vergelijken met die in de Randstad e.o. Ik denk ook niet dat ik daar een paard zou willen houden.