2 paarden in in-uitloopstal samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

2 paarden in in-uitloopstal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 17:53

Heb een merrie van 21 die al en jaar of 10 in een in-uitloopstal staat. Met een shet.
Nu heb ik er een ander paard bij op proef, maar die jaagt haar uit de in-uitloopstal weg.
Het is een ruin van 8 en is zeker de baas. Het gedrag van schoppen en slaan naar de merrie is ook het hevigst wanneer er gevoerd gaat worden. Verder is het een goedzak.
Blijft dit gedrag zo?
Ze staan sinds zaterdag bij elkaar. Ik heb ze nu alleen nog maar in de wei staan, dat gaat goed.
Kan ik het nog even aanzien? Ik heb het beestje 4 weken op proef.
Ik ben niet in de gelegenheid om ze s'nachts binnen te zetten.
Mijn plan was nl om ze alletwee s'winters in de stal bij te voeren.
Staan ze lekker droog. Maar het moet niet zo zijn dat de ruin de plek voor zichzelf alleen opeist. De merrie heeft ook haar voer nodig. Het is een ruime stal onder een grote overkapping van 12 bij 6.
Heeft iemand ervaringen hiermee?

Michellette

Re: 2 paarden in in-uitloopstal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:57

Even aanzien is de moeite waard. Hier hetzelfde gehad, eerst 2 paarden, een derde (oudere) erbij en eerst wat geklier, dus aparte stapeltjes gemaakt voor het voeren (één meer dan het aantal paarden). Dit ging na verloop van tijd steeds beter. Vorig jaar een vierde erbij, jaarling, eerst weer geklier maar ook na verloop van tijd heeft een ieder zijn plek en voer.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:02

ik vind het voor de merrie niet eerlijk dat zon jong ding haar verteld in haar eigen huis wat niet mag. zij heeft de oudste rechten denk ik. kan je hem niet apart zetten met een lijntje er tussen?

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:02

Oeh, met zijn 2e in 1 stal voeren zou ik zeker niet doen! (weet niet hoe groot die stal is..)
Het is moeilijk om er nu al wat van te zeggen na een paar dagen. Vaak hebben paarden best een poos nodig om helemaal aan elkaar te wennen.
En dan nog zal de een, in dit geval waarschijnlijk de ruin, dominanter blijven en de rest wegjagen bij zijn voer. Al kan dit nog best veranderen. En zie je vaak ook dat een jonger beest voor een oudere merrie ook vaak wel respect heeft.
Het wegjagen bij voer zal misschien minder worden, maar niet helemaal weggaan denk ik. Voeren is altijd verstandig om op meerdere plekker ver uit elkaar te doen..

Hier heb ik er 2 die pas na een jaar samen van een bult hooi eten. En heb er een ruin bijgehad die sowieso nooit iemand bij zijn voer tolereerde, dit werd minder maar ging niet weg..
Dus is op korte termijn moeilijk te zeggen..

En ik denk eerlijk gezegd dat je er weinig tegen kan doen dat degene in de hoogste rang de stal op zal eisen wanneer die dat wil.. Hier doe je weinig aan. Het enige dat je kan doen is er 1 opsluiten en de ander onder het afdak voeren.. Kunnen ze in ieder geval beide droog staan, alleen is het effect van in-uit loop dan helaas weg...
Laatst bijgewerkt door pompidou2 op 06-10-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:04

Als je het paard op proef hebt, zou ik het niet in mijn hoofd halen om hem bij de anderen te doen.

Wat ga je doen als het "proef-Paard" een trap krijgt?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:06

ik zou de stal in 2 delen en ze met voeren scheiden.
Mijn paarden hebben 2 open boxen met een rijbaan tot hun beschikking.Ik kocht in november een 5 jarige erbij en
nijn oude ruin van 22 liet zich ook wegjagen bij het eten, en hij at niet meer rustig dus ik sloot ze op met voeren.
Nu zijn we een jaar verder en kunnen ze samen eten, ieder in eigen box, deuren blijven open, hooi erbij.
Gaat prima.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:47

Dat was hier in het begin ook, het heeft zeker een maand geduurd voordat het helemaal rustig was. Ik zou voorlopig de stallen scheiden als dat kan en ze in de wei/paddock laten tot de rust er is. Ik heb zelf ook 2 stallen, eentje met een lage deur zodat alleen de shetten erin kunnen. Met het eten zet ik debakken een paar meter uit elkaar.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:39

franka75 schreef:
ik vind het voor de merrie niet eerlijk dat zon jong ding haar verteld in haar eigen huis wat niet mag. zij heeft de oudste rechten denk ik.

Zo denken paarden niet.
De nieuwe rangorde vaststellen en rust daarin vinden heeft tijd nodig. Als het ruintje in wezen sociaal is, en de merrie schikt zich in haar nieuwe positie, zal zijn gedrag na verloop van tijd minder heftig worden. Maar hier kunnen weken overheen gaan.
Ik denk dat de stal groot genoeg is om ze in te voeren, ik zou alleen wel zorgen dat er een ingang en een uitgang is, zodat de merrie niet klem gezet kan worden. Voor het voeren van hooi kun je desnoods 2/3 hooibakken of netten oid maken. Als je ze brok wilt bijvoeren kun je ze een emmer om het hoofd hangen met een touw achter de oren langs. Dan kan een ander er niet induiken, en ze nemen hun eten altijd mee als ze weggejaagd worden. Wel even erbij blijven.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 06:00

Bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik zeker wat mee en ben wat gerustgestelder dat het wel goed komt.
Zoniet, zal ik ze moeten voeren in de paddock en niet in de stal.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:23

Ik heb ook een grote inloopstal, waar mijn 5 paarden/ponies samen in staan. Guinness is duidelijk de baas van de kudde en laat dat soms duidelijk blijken in de stal. Ik heb heel simpel 1 enkele elektrodraad op 1.20 m hoogte hangen om de stal in 2 te verdelen, staat geen eens stroom op. De beide ingangen zijn gewoon open, dus de paarden kunnen allemaal aan beide kanten komen. Tijdens het voeren staan Guinness en Duvel (die ze wel accepteert) aan de ene kant en Quist en de ponies aan de andere kant. Quist weet precies dat ze snel haar gedeelte van de stal moet verlaten als Guinness haar kant van de stal uitloopt. Maar doordat Guinness buitenom moet lopen, heeft Quist daar tijd genoeg voor. De ponies lopen gewoon onder de draad door naar de andere kant als Guinness besluit via buitenom naar hun kant te komen.
Zonder dat draadje is er veel onrust en mogen Quist en de ponies nauwelijks de stal in, zeker niet tijdens het eten. Met touwtje staan ze allemaal gemoedelijk naast elkaar, aangezien Quist en de ponies zich veilig wanen.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:24

Dat was bij ons in het begin ook. Ons shetje mocht de stal niet meer in. Nu, een paar maand later staan ze gezellig met zn tweetjes te eten in de stal van 3x3! (schuilstal) ;)

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 19:04

Heb ze nu 2 weken in de wei gehad en daarna in de stal en het gaat uitstekend. Alleen heb ik er jarenlang een shet bij de merrie gehad en die word nu door de merrie beschermd wanneer de ruin in de buurt van de shet komt...

De ruin en de shet vinden elkaar erg aardig, maar de merrie verdedigd dit beestje of het haar eigen veulen is. Wanneer je ze alle drie in de wei doet jaagt de ruin de shet op en neemt de merrie de verdediging op zich, maar is tegelijkertijd wel onder de indruk van de ruin.
Dus samen met het andere paard gaat wel, maar nog niet met de shet. maar verwacht dat dat ook wel goed zal komen. :D

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:14

Misschien in de schuil stal een schot maken dat je de stal door z'n 2en splitst.
Maar ik zou sowieso een poef-paard niet bij een ander paard neer zetten.
Als jou paard zich nou bedenkt en hem een flinke trap geeft en het proef-paard is kreupel.
Dan moet jij de eventuele dierenarts kosten betalen

Veel suc6 er nog mee ^^

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:45

hoe groot is de stal trouwens?
Ik heb ook een grote inloopstal, die in 2en is verdeeld
maar ik voer ze erbuiten
als ze buiten ruzie krijgen, kunnen ze opzij springen, in de stal is het toch allemaal wat dichter op elkaar

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 06:31

12 meter breed en 6 meter lang.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:11

Wij zijn hier een schuilstalletje van 3 x 8 meter aan het bouwen , op het korte stuk is 1 doorgang , en op het lange stuk zijn 2 doorgangen. Zo kunnen ze er aan alle kanten doorheen lopen :)

Midden in de stal komt een voorwand van een paardenbox (met schuifdeur) als scheiding , zodat er toch een soort beschermende barrière ontstaat.

sunnies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:24

jacolien schreef:
12 meter breed en 6 meter lang.

De stal is groot genoeg, denk dat ze aan elkaar moeten wennen.