Wat is dit voor onkruid...giftig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:43

Peterina schreef:
Ik heb ook deze plant op de weide gehad vorig jaar zomer. Paarden hadden geen last ervan maar aten het ook niet! Het groeide op een stuk dat heel arm was, zanderig en 'swinters lag er water. Wij hebben HEEL veel kalk op het land gegooid tegen verzuring en het 'onkruid' is dit jaar niet teruggekomen.
Ik erkende de plant van je eerste foto niet maar toen ik de tweede zag, in bloei nb, erkende ik het meteen. *LOL*
Nogmaals ik heb merrie, veulens en jong paarden (1-2 jr) op die stuk lopen en geen een is er ziek van geworden. En geloof mij best, veulens steken alles in hun mond! Vingers aflikken


Yes! daar groeit het bij mij dus ook, op de arme zanderige stukken! Kan je op mijn foto misschien ook wel een beetje zien, daar zie je gewoon nog zand tussendoor.
Er staat ook wel een beetje gras maar dat slaat niet aan en het onkruid dus wel.
Ik heb toch het idee dat het iets van heide o.i.d. is, zal idd niet schadelijk zijn maar ik wil het wel weg hebben.
Hoe heb je dat gedaan met dat kalk? Hoeveel ongeveer? en moet je dat voor regen strooien net als kunstmest? Doe je dat in combi met kunstmest? en is er een bepaalde tijd van het jaar dat je dat doet of kan het het hele jaar door? kunnen de paarden er daarna meteen weer op of moet je een week wachten of zo?
Hihi Haha! veel vragen maar ja, het is het eerste jaar voor mij dat ik zelf een wei moet onderhouden ben dus erg leek en best wel Blond op dat gebied, moet nog een hoop leren Slim

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:30

Bij een tuincentrum kun je een setje kopen waarmee je de zuurgraad van de bodem kunt testen. Als het goed is, kunnen ze je daar verder advies geven. Of anders bij de coöperatie ofzo?
.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:54

Wij hebben een stuk grond van ietjes meer dan 1 Ha die verdeelt is in 5 stukken met de stal er midden in. Voorste gedeelte is gedeelt in 2 'grote' weiden, zg 'goede' en 'kruiden' wei. Op de kruiden wei komen allerlei 'wilde' planten voor en er groeit buntgras die bijna niet kapot te lopen is. De achterste gedeelte heb ik verdeelt in 3 even groot stuk, zg 'winter', 'middel' en 'achter' wei. De onkruid groeit alleen op de loop stuk van de 'kruiden' wei en het voorste gedeelte van de 'winter' wei. (Kruiden en winter wei staan tegenover elkaar!). De voorste gedeelte ligt vrij laag en heeft 'swinters altijd last van water overlast en toch lopen de paarden 10 maanden van het jaar op de 'kruiden' wei; op de 'winter' wei staan ze van, afhankelijk van het weer, +/- beg december tot mei.

Ik kan meestal niet in het najaar kalken, wat door de meeste boeren aanbevolen wordt, dus moet het doen wanneer een tractor op de wei kan (voorjaar wateroverlast). Alles behalve de 'winter' wordt in het voorjaar gekalkt. Voor +1Ha (ex de winter wei) wordt +/-2000 kg kalk gestrooid door een landbouw loonwerker.
De paarden kunnen dan voor +/- 2 weken niet op de wei tot de kalk 'weg-gewaterd' is, minstens 10 dagen wachten en moet regen hebben gehad.

Afhankelijk van het weer (wateroverlast bij regen) kan ik dan 2-4 weken erna kunstmest er op laten strooien, deze keer door een boer uit de buurt waar ik mijn hooi (losse pakken) van haal. Er wordt 750 kg kunstmest gebruikt. De 'winter' wei wordt maar eens om de 2 jaar gekalkt en na het hooien van de 'goede', 'middel' en 'achter' weitjes, wanneer de paarden op deze weien kunnen, wordt het, 'winter' wei, met de hand en 50 kg kunstmest gestrooid.

Een grote kalk beurt doen wij om de 2 jaar als er veel onkruid is geweest de jaar ervoor (2 jaar cyclus meestal). Andere jaren doen wij wel een combinatie kunstmest gebruiken die 'kalkt' en mest. Deze is wel duur maar dan moet er maar een keer over het land gereden worden.
Vorig jaar veel onkruid gehad, GROTE kalk beurt dit jaar, heel weinig onkruid deze zomer (behalve camille bloemtje: zijn ook een indicatie van 'arme' grond!).
Brandnetels laat ik staan maar maai ik af met de zeis, laat het liggen en de paarden eten het gedroogt op (zijn er gek op); camille bloemen ook, inderdaad Dromen ; kleine en grote wilg, is een natuurlijke ontsteking remmer en ook goed tegen verkoudheid met slijmen enz.

Afhankelijk van de grote van je wei (of weides) is het goedkoper de kalk en kunstmest bij een landbouw loonwerker te kopen en die het op het land laten rijden. Maar als het een klein stuk is dan kan je of een afspraak maken met een boer uit de buurt (wanneer hij zijn land gaat doen dat hij ook jou land meepakt) of met de hand strooien.

Sorry voor de lange verhaal, hoop dat er iets aan hebt.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:00

Hihi Haha! van dit soort lange verhalen vind ik helemaal niet erg hoor, leer ik weer van
Het landje waar het bij mij om gaat is niet zo groot, ongeveer 40x80 meter.
De kamille laat ik ook altijd staan, heerlijk rustgevend Haha!
Groot probleem is nu dat een heel gedeelte van mijn landje (wat dus geheel geploegd was en opnieuw gezaaid) nu gemaaid moet worden alleen ik durf de loonwerker met zijn mega machines niet op te laten, weet ik zeker dat ik geen gras meer heb daarna, dat kan de grond niet aan, veel te zwaar.
Mijn overbuurman heeft voor de hobby een wat kleinere trekker gekocht en maait daar altijd zijn boomgaard mee, die wil het voor mij ook doen en dat komt beter in de buurt, die trekker is wel zwaar maar niet zo erg als die van de loonwerker.
Alleen moet ik nu alles laten maaien of alleen de echte hoge stukken, ben nl. bang dat waneer ik alles laat maaien ook hij de arme stukken kapot zal rijden, die zijn best nog kaal en zanderig....
En dan nog, als ik alles laat maaien moet ik een balenpers laten komen...je raadt het al, van de loonwerker, veel te groot en te zwaar dus.....

Ik denk dat ik het maar zelf ga maaien met een bosmaaier (zo'n strimmer maar dan voor zwaar werk) en dan stukje voor stukje en steeds het gemaaide direkt opvoeren aan de paarden op de paddock.

Of zou ik kleine stukjes af kunnen zetten en er een shet en een mini op kunnen zetten? die zijn niet zo zwaar en zullen het niet zo snel stuklopen.

Het kalken ga ik dan in het najaar wel met de hand doen, de loonwerker doet het idd hier in de omgeving maar ja, uiteraard weer met die mega machines. We hebben de kunstmest ook met de hand gedaan dus dat moet wel te doen zijn denk ik

Ik zit nu dus echt in dubio of ik ga maaien of dat ik mijn 2 kleintjes de boel laat kortwieken, geen idee of de grond dat al aankan maar ja, sommige stukken staan echt een halve meter hoog en moeten nodig gekort worden terwijl andere stukken bijna kaal zijn en alleen het beruchte plantje uit dit topic bevatten met kamille en nog wat ander onkruid, er staat wel gras, maar je ziet nog echt de gezaaide rijtjes en dat gras is laag en gelig of licht groen, terwijl de hoge stukken ook veel onkruid bevatten maar ook mooi donkergroen zijn en daar staat ook veel klaver tussen (zijn ze helemaal wild op Kwijl )
Enig idee? Verstandig of niet om de kleintjes op de hoge stukken te zetten?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:00

Hebt je het hooi nodig of doe je het om de gras te maaien?
Voor het hooi ... dan kan je het gemaaid gras wel opstapellen op een 'meid' zoals ze het vroeger deden. Ze zijn makkelijk te maken maar vragen wat meer moeite dan de machine laten komen.

Voor het gras ... in het voorjaar ben ik ook nood gedwong soms stuk (stukken van ong 2 meter breed) per stuk te geven. Ik heb van die plastiek paaltjes gekocht, span dan de draad en laten ze stukje per stukje afgrazen ipv de hele stuk te geven. Teneerste lopen ze de gras plat en hebben er niets aan, ten tweede als ze het niet gewent zijn eten ze zich een ongeluk. Ik schuif gewoon de draad (+paaltjes) om de paar dagen verder op.

Je zou de arm stuk af kunnen maken en de ponies stukje per stukje iets anders geven. Gelijk geven en (bij wijze spreken) wegnemen; zo krijg je een rotatie, krijgen stuk per stuk rust en toch hebben de paarden of ponies genoeg en lekker gras.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:14

Ja dat is wel wat ik bedoel.
Het gaat mij dus meer om het maaien want mijn wintervoorraad hooi heb ik al liggen.
Maar wat ik mij dus afvraag, is het niet te vroeg om ze er al op te zetten, dat ze bijv. omdat het pas in Maart is gezaaid, daarvoor stond er niets, was een rijbak, het er met wortel en al uittrekken.
Er werdt mij nl. na het zaaien geadviseerd om het na 3 a 4 maanden te maaien (is nu al 5 maanden geworden omdat het niet echt op wilde komen) en dan nog een maand te wachten met de paarden erop te zetten zodat de grond wat steviger zou worden.
Ze kunnen in ieder geval geen sprintje gaan trekken want het zullen maar stukjes zijn van 2x5 meter of zo en dan niet de grotere er op maar alleen de Shet en de mini, die zijn niet zo zwaar.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:10

Het moet in elke geval gemaaid of afgegraasd worden voor de winter en dan met rust gelaten worden tot de voorjaar. Dan krijg je volgend jaar een mooie gras tapijt en een wei die er tegen kan. Feitelijk moet de gras ingekort worden zodat de zode zich uit kan breiden dus een zg 'grasmat' kan maken.

Stukje per stukje laten afgrazen lijkt het beste oplossing met de ponies maar dan niet te kort laten worden (schade aan de zode). Het is niet erg als de ponies (of in sommige gevallen de paarden) er over lopen, ze 'stampen' de graszoden aan. Alleen als ze erg honger hebben trekken in hun lust in plaats van afbijten. Hier ook is het best de paarden of ponies erop te laten na een regen val. De gras heeft dan meer pak op het grond en geeft niet zo veel mee bij trekken. Je hoeft ze ook niet de hele tijd er op te laten, bijvoorbeeld een uurtje of zo. Als het moet lok ik de mijne eraf met de voer bak maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit een probleem mee, ze komen altijd als ik roep.

Of maaien, indien mogelijk voor een regenval zodat het gras weer een stootje krijgt, en zoals je eerder voorstelde maaisel aan de paarden opvoeren. Probleem hiermee is dat de grasmat een klap krijgt en feitelijk niet meer gebruikt kan worden dit jaar!

Nog een oplossing is ... schapen het laten afgrazen. Die hebben kleine hoeven wat betreft aanstampen en kort wieken de gras ipv het uit te trekken. Nogmaals niet 'kaal' laten worden, een paar cm laten zitten, dit bevordigt het her-groei.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:06

Haha! Nou dan weet ik al wat ik morgen na mijn werk ga doen!
Paaltjes neerzetten, en stukjes afzetten, kleintjes er een uurtje op en dat dan iedere dag, zullen ze blij zijn! En ik ook! Ze staan er al zo lang verlekkerd naar te kijken en ik liet ze wel eens aan een lijntje even grazen maar durfde ze er eigenlijk niet goed op los te laten, bang dat ze het zouden vertrappen maar ik ga nu dus lekker kleine stukjes voor ze afzetten, hebben zij ook weer lekkere grasjes.
Schapen is overigens geen optie bij mij want mijn omheining is daar te hoog voor, de pony's (waarvan 1 mini) kunnen er net niet onderdoor maar een schaap denk ik wel Haha!
Hartstikke bedankt voor alle info!!!

En nu zijn we er nog steeds niet achter wat dat ene plantje nou is waar dit topic om begon Haha! Haha! Haha!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:37

Sint jacobskruid is dus idd giftig en als in de plantenencyclopedie staat: niet giftig voor mensen, kan het dus wel giftig zijn voor dieren Lachen
Lijkt op edelweiss ja Scheve mond

Juut

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:13

Groeit edelweiss ook in NL dan?
Ik heb het nog nooit gezien hoor en weet dus al helemaal niet hoe het eruit hoort te zien maar dacht altijd dat het alleen in Oostenrijk of zo, hoog in de bergen op de meest onmogelijk te bereiken plaatsen groeide Haha!
Ook dacht ik dat het een mooi plantje zou moeten zijn, iets bijzonders dacht ik Haha! maar dit plantje ziet er echt oerlelijk en erg grillig uit Misselijk maar ik heb het dus nog nooit gezien (ook niet op een plaatje)
Ik ga maar eens zoeken naar een plaatje of zo op internet.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 18:33

Ik heb het gisteren aan een expert gevraagd, dit plantje is een akker-of moeras-droogbloem. Kan geen kwaad voor paarden of andere dieren. Wordt ook eigenlijk niet gegeten door dieren. Naam wist hij zo gauw niet.
Dit komt waarschijnlijk ook omdat het weitje lang erg nat is geweest. En omdat het niet gekalkt is.
Dus ik ben eruit voor mezelf, het mag blijven staan.(pff, hoef ik niet verder met die rotdingen eruit trekken...was al even bezig geweest *zweet*)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:57

Ha, das mooi! Hoef ik het er ook niet uit te halen!
Het staat bij mij idd. ook op een stuk wat erg nat is geweest dus klopt waarschijnlijk wel, ook wij hebben niet gekalkt maar gaan dat dit najaar wel doen, zal hij volgend jaar wel weg zijn OK dan!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:03


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:52

nee, dit is absoluut geen kruiskruid, dit plantje is uit zichzelf al grijs (en ik kan het niet goed vinden in mijn boekje! Verdrietig )

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:09


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:37

Het heeft er wel iets van weg dat ben ik met je eens, maar het is echt niet wat ik op mijn landje heb staan hoor, het is geen Klein Kruiskruid.
Maar het is in ieder geval niet giftig, mijn pony's staan er nu alweer 2 of 3 weken op en er is nog neit gebeurd, kan ook niet echt zeggen dat ze het eten hoor, volgens mij gaan ze er met een grote boog omheen Haha!

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 19:28

Volgens mij is het dit niet..
het was volgens een kenner een moeras-of akkerdroogbloem, hij wist de naam zo even niet. Maar het is niet giftig.
Loeki staat nog steeds in die wei en hij eet het gewoon niet.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:01