Overstappen van gras naar wintervoeding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Overstappen van gras naar wintervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 21:01

Vraagje:
Wanneer moet moet ik echt beginnen met bijvoeren van de paarden? Ze gaan over van volledig gras naar hooi en brok.
Zolang de temperatuur boven de 10 graden is blijft het gras groeien. De weide is 85 are groot. Wanneer is het gras te arm?
Uiteraard wil ik het thuis stallen zo lang mogelijk uitstellen, maar met het verzetten van de klok eind oktober gaat het wel vervelend worden :(
Vorig jaar had ik het luxeprobleem niet van eigen weiland en had ik nog maar 2 viervoeters (Shet en draver) nu is het aantal verdubbeld.
Vorig jaar stonden de diertjes half oktober al thuis wegens geen gras meer.

joyce B

Re: Overstappen van gras naar wintervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:15

het beste kun je nu alvast beginnen met hooi bijvoeren. wanneer je dan verwacht dat ze bijna uit het land moeten, kun je het beste alvast minderen met aantal uren gras. Maar heb je die mogelijkheid niet omdat het te ver weg is dan in el kgeval zorgen dat ze al voldoende hooi bijgevoerd krijgen zodat de overgang niet heel extreem is.

Overigens vind ik de overgang van hooi naar gras spannender omdat dat vaker mis gaat dan andersom.

Krachtvoer kun je ten alle tijden langzaam opbouwen. Gewoon niet ineens de volledige portie geven, maar eerst een klein beetje en dan langzaam aan elke week een beetj meer bijvoorbeeld.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:40

Bij ons staan ze nu al een aantal weken niet meer op het land, was te nat maar er werd toen ook al bijgevoerd met hooi, dat ging er graag in. Nu ze op de paddock staan ga ik elke dag wel een uurtje de paardjes laten grazen (aan de hand) inderdaad is het andersom vaak wel een probleem (van hooi naar gras) maar anders om heb ik ook nog niet ervaren. Fijn dat ze nog op het land kunnen. ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:36

Ik zal zodra het weer omslaat hooi gaan brengen. Ik dacht dat ze dat niet aten als ze genoeg gras tot hun beschikking hebben. Wel kan ik ze ook nog overzetten op een kleiner weitje, maar dat doe ik liever als het daglicht niet meer geweldig is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:08

mijn paarden staan nog steeds 24/7 op de wei maar krijgen nu al een vol hooinet voor de haflinger bijgevoerd en voor de 3 grootste paarden, die krijgen elke dag een schel voordroog per paard.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:39

Hier krijgen ze nog niets bij. Alleen wat brok na het werk. Dat is 2 keer per week ongeveer. Verder wat appel en wortel.
Wij hebben pas nog een stuk wei erbij gedaan. Daar stond nog erg veel gras op. Als het weer nog even zo rond de 15-20 graden blijft kunnen we nog rustig een paar weken wachten.