Vanmiddag tijdens het mest ruimen in de wei trof ik hele vreemde grote paddestoelen aan, die ik helemaal niet kan terugvinden op internet! Helaas vergeten foto te maken, maar dit is de beschrijving:
- bekervormig, dus een kom die aan de bovenkant helemaal open is - ca. 10 cm hoog - geschubte buitenkant, leek een beetje op een cocosnoot (zowel qua kleur als formaat) - donderbruin poeder aan binnenzijde, net cacao (als je ze oppakte stoof dat bruine poeder heel erg).
Ik heb er in elk geval 5 uit de weide gehaald en ben uiteraard nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn en vooral ook of deze paddestoel niet giftig is! Op sites met giftige paddestoelen kom ik 'm niet tegen, maar ik herken 'm sowieso op geen enkele fotosite met paddo's ....
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-10-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel aangepast op verzoek van TS
Deze waren ook aan de buitenkant en binnenkant donkerbruin, hol van binnen met op de bodem donkerbruin poeder wat opstuift als je ze aanraakt en ze hadden echt de vorm van een flinke beker/mok. (Baal echt dat ik geen foto heb gemaakt, normaal fotografeer ik alles op stal ... ).
Peervormige stuifzwam, afgeplatte stuifzwam of eventueel de aardappelbovist... Allemaal stuifzwammen die als ze rijp zijn bovenin opengaan en met bruine sporen (poeder) gevuld zijn. Op je beschrijving afgaand gok ik op de afgeplatte stuifzwam...
simodi
Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-10 20:23
Nee ... buitenkant is ook donkerbruin, lijkt een beetje op een cocosnoot qua kleur en grootte.
zou het geen uitgegeten bovist zijn? die zijn normaal gezien wit en rond, maar als ze afsterven wordenze bruin. bij ons in de tuin wordt er van gegeten door vogels of knaagdieren, maar heb er nog nooit 1 opengesneden. ik veronderstel dat binnenin de sporen zitten, (bruin poeder)
Ze lijken op die van mij.. maar zijn die van mij vers en die van jou zien er wat uitgedroogd uit
simodi
Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-10 18:16
Ze voelden ook uitgedroogd uit, harde bast, maar zaten nog wel vast onderaan aan de grond toen ik ze verwijderde. In de kom zit van dat bruine poeder (net cacao), als je ze beweegt stuift er zo'n wolk van dat poeder uit.
De witte ruitjesbovisten groeien het meest in weilanden of bosranden. Ze zijn een stuk groter dan de aardappelbovisten, zo tussen een tennisbal en een voetbal in. Eigenlijk gaat die vergelijking een beetje mank, want een ruitjesbovist heeft een peervorm: van boven breder dan aan de voet. De opperhuid krijgt ruitvormige barstjes, die boven op de stuifzwam openbreken, als de sporen rijp zijn. De hele oppervlakte van de bruin verkleurde en uitgedroogde zwam wordt bros en dan valt de opperhuid in stukken uiteen, waarna een soort beker overblijft. Het onderste gedeelte is massief, het bovenste deel hol en gevuld met bruine sporen. De wind blaast de sporen uit de open beker.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-10-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd
kavama
Geplaatst: 07-10-10 11:54
Deze hebben wij ook in de wei en tuin, met grasmaaien komt er af en toe in ineens een stofwolk naar me toe.
Maar de stof die er uit komt zijn dus sporen ? Zijn ze ook giftig ?
Nou was ik laatst bij mijn jaarling op de opfok en daar stonden ook paddenstoelen in de wei heb echt werkelijk geen idee wat voor paddenstoelen het zijn heb ook geen foto maar deze hadden gewoon een ronde bovenkant als een normale paddenstoel kan dit nou kwaad ?
DubbelFun
Geplaatst: 08-10-10 19:32
Bovisten zijn eetbaar en zouden naar kip moeten smaken.
Overigens kwam ik dit tegen, vond hem wel aardig
Citaat:
Paddestoelen eten is net als het zoeken naar een partner ... Als je de verkeerde treft ga je er aan kapot..
haha, ik heb ooit een gastles gehad over halucinogene paddo's. 't werd gegeven door een verstrooide gpensioneerde prof en die zei dat bijna elke eetbare paddestoel een giftige tegenhanger heeft die door een "leek" amper uit elkaar te houden zijn. Als anekdote vertelde hij dat hij met z'n broer op paddestoelenjacht geweest was en dat zijn broer vroeg " is deze paddestoel eetbaar of giftig" hij voor de grap: "proef er eens van" wij allemaal benieuwd en kregen als antwoord op onze hongerige blikken: "die idioot beet er toch van zeker en had gedurende 2 uur een verlamde tong...