Simpele, lichtgewicht weidesleep zelf maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Simpele, lichtgewicht weidesleep zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:27

Ik wil graag een weidesleep maken waar mijn shet van 85cm voor kan. Wie heeft voor mij dé manier?
Hij hoeft echt niet in 2 of 3 rondjes de hele wei gedaan te hebben, als het maar een beetje werkt. Ik heb zelf echt geen idee hoe ik dit het beste kan maken. Een sleep voor achter de trekker is ook geen optie, omdat de trekker het hele weiland naar de piep helpt, en daarnaast niet tussen de palen door kan :+ Vandaar dat ik dacht, laat ik de shet ervoor zetten. Maar nu nog de 'hoe'-kwestie. :)

Ibbel

Re: Simpele, lichtgewicht weidesleep zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:24

Punt is, dat 'lichtgewicht' en 'sleep' met elkaar in tegenspraak zijn. Een sleep hoort zwaar te zijn, om effect te hebben.

Wat wel gedaan wordt voor simpele sleepjes om een bak bij te houden (en dat is minder zwaar werk, omdat dat in principe glad zand hoort te zijn) is óf een pallet gebruiken, óf een paar autobanden. Maar ik vermoed dat zowel een pallet als een sleep van autobanden gaat stuiteren op een weiland met hobbels en graspollen ed...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:36

Maar een pallet zou in een bak dus wel moeten werken? En hang je dan gewoon een pallet achter de pony, of zijn aanpassingen gewenst?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:59

Je hangt er altijd een balk tussen, aan de uiteinden bevestig je de strengen en in het midden knoop je de sleep vast. Als je de strengen direct aan je sleep knoopt schuurt pony z'n borst open, omdat het bewegen van de voorbenen het borsttuig heen en weer laten gaan. De balk vangt dat op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:02

Wij hebben een soort hekwerk met pinnen eraan. normaal staat de grasmaaier er voor en dan hangen er 3 van die hekwerken aan een soort van grote zweng. Als ik met mijn shet ga slepen dan gebruik ik er een. Dit kan trouwens alleen in de kale wei (=meer zwart zand/klei grond) als het droog is, anders is het te zwaar. De bak sleep ik met een autoband en daar hangt ook een zweng aan.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:48

Ik heb op dit moment een stuk betongaas met aan het einde een balk achter mijn zitmaaier hangen :D