welke hoefschoenen gebruiken????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

welke hoefschoenen gebruiken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 22:20

Vergeef me als ik dit in een verkeerde rubriek zet :D

Ik wil mijn merrie van de ijzers af hebben ( voor de zoveelste keer) ze staat op klei en we rijden niet buiten.
Nu is ze snel erg gevoelig op de zolen en brokkelen de wanden op de oude nagelgaten af helaas.
Mijn smid adviseerde mij hoefschoenen met lucht voor de vering en demping.
Ook smeer ik de kroonranden dagelijks in met laurier om de groei te stimuleren.

Nu ben ik aan het speuren naar welke schoenen dan een uitkomst zouden kunnen gaan bieden voor als het land droog en hard is en voor als ik haar wil rijden. Ik heb haar nu stil staan omdat ik het niet eerlijk vind haar te rijden met pijn.
Heeft er iemand ervaring met een bepaald merk en kan je mij de voor en nadelen vertellen?
Of ze in het land om kunnen zonder dat ze ze verliezen?
Of ze knel plekken geven ect ect????

Ik heb heel erg blij met alle info

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 08:54

Nu ben ik aan het zoeken onder de zoek functie en zie ik door de bomen het bos haast niet meer.
Naast hoefschoenen heb je ook nog hoef beschermers.
Maar van die plak dingen zie ik niet zitten omdat die in de natte klei grond er zo weer af liggen denk ik.

Ik zoek dus echt iets om tijdelijk even het brokkelen op de nagelgaten te voorkomen.
Om daar nu direct 210 euro aan uit te geven vind ik ook erg veel.
Ik moet er wel mee kunnen rijden, op het land staat ze met blote voeten en in stal ( de nachten ) ook.

help??

Schuimpje

Re: welke hoefschoenen gebruiken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:43

Ik heb zelf marquis hoefschoenen. Deze heb ik 2e hands gekocht maar ik gebruik ze eigenlijk nooit. Ik heb ze gekocht omdat ik vaak buitenritten maak en haar hoeven daardoor te veel sleten. De schoenen kunnen helemaal open en als die dicht zit kun je het luchtkussentje opblazen waardoor de niet uit horen te kunnen. Nou vliegen die van de mijne uit als we in galop gaan dus ik doe ze niet meer om.

Ik heb ze alleen gebruikt met rijden, ik heb geen idee of ze naar langere tijd gaan knellen. Ik weet wel dat die van marquis best zwaar zijn en ik zou mijn paard er niet mee in het land zetten. (een uur of 2 zou wel kunnen maar daar zie ik het nut niet van in)

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:24

Hoi Alison, hier Marjolein van Toots!
Ik heb zelf de Cavallo hoefschoenen, want bij mij gingen op het asfalt buiten de voorvoeten te hard.
Bij Kraemer Pferdesport gekocht, webshop in Duitsland. FRA verkoopt ze ook.
Maar vind wel dat je deze niet de hele dag kunt aanlaten, mocht je die in de wei om doen. Niet dat ze afgaan, maar voor het schuren.
Een rit van 2 uur vind ik al zat, meestal doe ik ze af als ik in het bos ben en dan weer aan als ik het harde op ga. In het begin wel schrale plekken in de kootholte, maar daar komt eelt op. Even inlopen zeg maar, zitten nu als ingelopen sneakers en de toon is mooi afgelopen nu. Ze zijn van leer en best licht.

Laurier heb ik ook gebruikt, maar is lange termijn werk.
Ik doe op advies van mijn smid iedere week de zoolrand (dus niet de hele zool of buitenkant hoef) inspuiten met Hoof & Sool Harderner Afbeelding
Heb t in t verleden ook gebruikt, toen ik nog bij Zieltjens op stal stond, en nu alweer 3 maanden.
Prima voeten nu, mooie gesloten wand en een stuk minder gevoelig. Dus misschien is dat een idee om mee te beginnen? Grtjs

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:32

heeeyyy Marjolein!!!! wat leuk zeg!!!!!
Alles goed daar???

dank je voor je tip, ik zal eens rond gaan neuzen.
De smid is weer geweest en heeft het kunnen verhelpen.
Ik heb haar die dag nog gereden en gisteren ook, ging eigenlijk erg goed.
Ik zal die spray eens gaan halen en die samen met de laurier gebruiken.....wie weet is dat voldoende.
Belle komt verder niet op asfalt of andere harde bodem.
Het land is erg genoeg als het droog is, gelukkig zitten we nu in een veel te natte periode :D
Zolang de grond zacht is gaat het goed, maar als het hard word........ ;(
Dat geeft haar nog even de tijd om te wennen en mij om verder te zoeken naar een andere oplossing dan ijzers.

De schoenen zijn ook alleen bedoeld om mee te rijden, zodat ze ook ontspannen kan lopen.
Verder hoop ik dat ze na gewenning zich op het land zonder iets kan redden.
Zonder die ijzers zou ze bij ons in de winter ook op de wei kunnen met ijzers kan dat niet als er een beetje sneeuw ligt.
hahaha ik hoop dus op zeer weinig vorst.

Smotz

Re: welke hoefschoenen gebruiken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:14

Graag gedaan! Ts wel chemisch spul, dus niet teveel op je handen etc krijgen hoor! Alleen buitenrand zool spuiten en even laten intrekken/op het harde laten staan. En dat eens per week.
Duurt ook wel even, wat je ook doet, want hoeven groeien niet zo hard helaas....
Daarom heb ik ook geen ijzers eronder laten zetten. Met al die sneeuw kon ik tenminste gewoon nog rijden, zelfs in het land als de bak glad was. Heb de hoefschoenen nu alweer een jaar en denk dat ze nog wel een jaartje meegaan, dus het is de investering wel waard.
Succes!!! Grtjs Marjolein