waterdichte stalmatten, ervaring tips en welke?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

waterdichte stalmatten, ervaring tips en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:16

Mijn twee paardjes hebben nu inloopstallen met beton op de grond. Vorig jaar heb ik er in de winter vlas in gedaan, maar daar lopen ze best veel van mee naar buiten. Het liefste zou ik waterdichte stalmatten leggen. (ik heb geen afwatering, en de urine kan niet naar buiten toe lopen). De bedoeling is om op de matten een beetje vlas of strokorrels te doen dat de urine absorbeert. Mijn vraag is, wie heeft er goede ervaringen met waterdichte stalmatten? Welk merk kunnen jullie aanraden? Ik zag bijv. bij bosrubber een waterdichte puzzelmat, maar ik ben niet helemaal overtuigd dat het dan ook helemaal waterdicht is. Het hitmatras lijkt me wel wat, maar dat is maar een klein gedeelte van de stal en je krijgt volgens mij dan toch ongelijke delen waartussen rotzooi kan gaan zitten. Ik wil het liefst een geheel waar absoluut geen rotzooi onder kan gaan zitten, want de matten haal je er nooit meer uit natuurlijk. (die liefst langs de randen een beetje omhoog vast bevestigd wordt of zo)
Alle tips zijn welkom :o (ook als je minder goede ervaring hebt met waterdichte stalmatten....)

ElsB

Re: waterdichte stalmatten, ervaring tips en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:41

Ervaring met stalmatten heb ik n iet, maar wij hebben pas een rubberen trainlermat bij Bosrubber gekocht. Ze hebben ons heel goed geadviseerd wat we het beste konden nemen. Ik zou ze dus gewoon even bellen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:04

Ik heb rubberen tegels in mijn schuilstal. Die zijn ook waterdicht. Wij hebben er wel zand onder liggen en er ligt nu nog een laagje vlas op om de urine op te nemen. De tegels heeft pap via mijn oom gekocht en het bevalt me erg goed.

Pverigens zou ik ze toch wel 1x per jaar eruit halen om ze even af te spuiten en te ontsmetten. Er kan altijd wel iets tussen lopen lijkt mij?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:38

Ik heb twee hitmatrassen. Achter de matten ligt wat stro, anders plassen ze erop. Nu gebruiken ze keurig de wc en blijven de matten droog. De matten zijn niet zo groot, maar ik zie ze soms zelfs met z'n tweeen op 1 mat liggen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:58

Is waterdicht wel fijn dan? Ik zou juist geen waterdichte matten willen hebben (nu ben ik helemaal geen fan van matten :P). Alles blijft er nu opliggen, dat wordt toch ontzettend smerig?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:02

Daarom leg je er vlas of strokorrels op, dat absorbeert goed en dan haal je gewoon de natte plekken weg. Althans zo doe ik het en het is niet smerig. Het wordt viezer als het wel door de tegels kan, maar niet door het beton heen, dan heb je alle plas onder de tegels liggen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:03

Ja, dat is zo, onder de matten is het nog erger.

Mwah, heb het gezien en ben gewoon (nog) niet overtuigd :P

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:29

Is het een idee om er zand onder te leggen en het iets te laten 'hellen/aflopen' richting de drainage? Daarover de matten -wat voor soort ook: dan loopt 'overtollig' urine die eronder loopt iig uiteindelijk het meeste naar een punt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:33

ik heb ook matten van bosrubber, maar niet in de hele stal
achteraan is een stuk leeg en daar gaan ze automatisch poepen en plassen omdat het teveel spettert op de matten en daar houden ze niet van
ik heb dus juist niks op de matten liggen maar juist wat strooisel achter de mat
mijn ervaring is wel dat je tegen de 4 cm mat moet hebben om te voorkomen dat ze hun hakken kapot liggen
hier liggen nu 2 matten op elkaar
het voordeel is dat die nog te verplaatsen zijn

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:58

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Maar ik wil echt waterdichte stalmatten, om te voorkomen dat er rotzooi onder terecht komt. Het idee is inderdaad om vlas of strokorrels bij de matten te gebruiken om urine in te laten absorberen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:03

het spijt me, maar ook onder die matten komt op den duur urine of je moet gaan kitten aan de randen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 20:48

Spatter, jij hebt de puzzelmat van bosrubber? De mensen daar vertelden me dat de mat voor 99% waterdicht is. (en ik baalde al van dat ene percentje...)
Ga nu op zoek naar de 100% waterdichte, inderdaad met gekitte randen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:28

nee , ik denk niet dat ik puzzel matten heb
ik heb gewone matten met nopjes aan de ééne kant en vlak aan de andere kant
de onderste is bij mij 1.5 cm en de bovenste 2.5 cm

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:28

Ik heb de matten niet helemaal tot achterin de stal liggen maar in het achterste gedeelte ligt vlas. Ze gebruiken dit altijd als toilet en de matten blijven over het algemeen schoon en droog.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:37

Mic, over dat idee heb ik ook nagedacht, maar dan blijf je natuurlijk hebben dat er rotzooi onder de mat terecht komt, toch. Omdat de matten niet over de hele stal liggen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:54

zoefie schreef:
Spatter, jij hebt de puzzelmat van bosrubber? De mensen daar vertelden me dat de mat voor 99% waterdicht is. (en ik baalde al van dat ene percentje...)
Ga nu op zoek naar de 100% waterdichte, inderdaad met gekitte randen

Geen enkele verstandige verkoper zal een 100%-garantie geven, lijkt mij.
Nogmaals: voor stalmatten weet ik het niet, maar voor onze trainlermat heeft Bosrubber een speciale kit bijgeleverd. Ze hebben die zelf speciaal voor het kitten van dit soort matten ontwikkeld.

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:53

Ik heb rubbere speeltuintegels in de stal liggen bij een van mijn paarden. Hij kan niet op stro en hier doet hij het goed op. Echter kan bij ons de urine wel weglopen. Dus hier heb je waarschijnlijk vrij weinig aan.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:37

vblade, het is inderdaad een enorm verschil of je een afwatering hebt of niet. Bij ons is dit niet mogelijk zodat ik me echt op waterdichte matten aan het orienteren ben.
Elsb, vreemd volgens bosrubber doen ze niets met kitten aangezien het geen nut heeft in hun ogen. Ze vertelden me dat ik het beste een puzzelmat kan nemen, en dan een keer opstrooien, zodat de rotzooi in eventuele kieren gaat zitten waardoor alles afgsloten zou worden.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar afkitten, eventueel met een opstaande rand langs de stalwanden.....maar ik vind nog niet de juiste leverancier/ervaring

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:26

@zoefie : waarom neem je geen HITmatras en op de achterste strook iets van strokorrel.
Heb je wel een schopplank voor je deur?? Want dat scheelt ook enorm met het naar buiten lopen van de bedding.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:12

Zoefie, onder een Hitmatras komt echt geen viezigheid, bij mij in ieder geval niet. Die dingen wegen minstens 100 kilo.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:51

Hitmatras heb ik ook over gedacht, maar ik vind het jammer dat ik niet gewoon de hele stal kan bedekken zeg maar. Slecht een klein gedeelte.
Ik heb geen schopplank voor de deur, de stallen liggen al een stukje hoger dan buiten zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:57

Maar dat de stallen hoger liggen maakt niet uit met het naar buiten lopen, een schopplank wel :)
Een hitmatras is zo zwaar daar komt haast niks onder.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:52

Waarom wil je de hele stal bedekken?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:05

Het lijkt mij makkelijker hygenischer schoon te houden als je de hele stal egaal bedekt hebt. Bij een hitmatras heb je een gedeelte weer wat hoger dan de rest. Beetje het idee (zit misschien tussen mijn oren....;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:04

Dat zit idd tussen je oren :D
Waarom zou je een stal hygiënisch schoon willen hebben ?? Het is een paard :D en zolang hij niks mankeert waardoor je een stal moet ontsmetten is er ook geen reden om alles naadloos dicht te hebben.